Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Var, sublimace a desublimace
Tání a tuhnutí Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
zpracovaný v rámci projektu
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Látky mohou mít tři skupenství:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Tání. zPřechod látky z pevného do kapalného skupenství. zU krystalických látek nastává při určité teplotě - teplotě tání, zkterá závisí na vnějším tlaku:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Rychlost a měření rychlosti
Výpočet tepla při vypařování
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
FYZIKA Změny skupenství.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_ Výpočet tíhy tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_14 Název materiáluZměny skupenství.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Hustota a její měření.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Fyzika hrou-opakování II.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Změny skupenství látek
Tání a tuhnutí - početní úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu. Např. led se mění na vodu (taje), …

Teplota tání = teplota, při které pevná látka taje. Látky mají za normálního atmosférického tlaku rozdílné teploty tání. Např.: led … 0°C wolfram … 3 380°C rtuť … -38,8°C

Skupenské teplo tání = teplo, které musíme dodat pevné látce při teplotě tání, aby se přeměnila na kapalinu stejné teploty. Značíme: Lt Jednotky: J (joule)

Měrné skupenské teplo tání = teplo, které musíme dodat 1 kg pevné látky při teplotě tání, aby se přeměnila na kapalinu stejné teploty. Značíme: lt Jednotky: (joule na kilogram) Platí: Lt = m · lt hmotnost

Vypíšeme veličiny, které známe. Příklad Jaké teplo musíme dodat ledu o hmotnosti 0,25 kg, aby se při teplotě 0°C přeměnil všechen na vodu? (měrné skupenské teplo tání ledu je 334 ? m = 0,25 kg lt = 334 Lt = ? Vypíšeme veličiny, které známe.

Napíšeme vzorec pro výpočet skupenského tepla tání. m = 0,25 kg lt = 334 Lt = ? Lt = m · lt Lt = 0,25 · 334000 = 83500 J Lt = 83,5 kJ = 334000 Převedeme měrné skupenské teplo varu do základních jednotek. Dosadíme a vypočítáme.

Použité zdroje Použitá literatura: Jiné zdroje: RAUNER, Karel. Fyzika 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 120 s. ISBN 80-723-8210-1. Jiné zdroje: Galerie MS Office klipart.