Jednočleny a mnohočleny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Závorky, před kterými je znaménko plus se ignorují. V závorkách, před kterými je znaménko mínus, se všechna znaménka mění na opačná Jak se upravují výrazy.
MOCNINY S PŘIROZENÝM MOCNITELEM NÁSOBENÍ MOCNIN AUTOR: MGR. VLADIMÍRA TRNKOVÁ.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Sčítanie a odčítanie výrazov
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a násobení výrazů
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Lineární rovnice a nerovnice I.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Druhá mocnina dvojčlenu
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Rozklad mnohočlenu na součin
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Lomené algebraické výrazy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Zlomky Složené zlomky..
Početní výkony se závorkami
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
2.2 Kvadratické rovnice.
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V.,MNICHOVICKÁ 62
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Rovnice s absolutními hodnotami
Lomené algebraické výrazy
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
Násobenie výrazov – 2 (odstránenie zátvorky)
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení lomených výrazů
Vzorce na úpravu výrazů
VÝRAZY S PROMĚNNÝMI V PRAXI
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Sčítání lomených výrazů
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
K-mapa: úvod a sestavení
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Jednočleny a mnohočleny Jednočlen je výraz zapsaný pomocí 1 ; 5 ; 3,8 ; 0,5 ; … čísel a ; b ; x ; y ; … proměnných 𝟐 ; . mocnin a součinu Př. 2.x2.y3 −3.a 2.r5.s2.t (−0,5). a.b.c 8 Číslu v jednočlenu říkáme koeficient V zápisu jednočlenů obvykle tečky (označující operaci násobení) vynecháváme Př. 2.x2.y3 = 2x2y3 2.r5.s2.t =2r5s2t −3.a=−3𝑎 −0,5.a.b.c = −0,5abc

Jednočleny a mnohočleny Mnohočlen je výraz zapsaný jako součet (rozdíl) jednočlenů Př. 2x2+7y3 3r+5s2 −4t 9a3+4a2−a+1 dvojčlen trojčlen čtyřčlen

Sčítání a odčítání jednočlenů Sčítat a odčítat můžeme pouze jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině !!! Jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině sečteme (odečteme) tak, že sečteme (odečteme) jejich koeficienty a proměnné včetně mocnin opíšeme 2x+3x= −7rs−3rs= −𝟏𝟎rs Př. 𝟓𝐱 2a2b−4a2b= −6t7−3t7= −𝟐𝐚𝟐𝐛 −𝟗𝐭𝟕 2x+3y= 2ab−4ac= nelze sečíst, nejsou stejné proměnné 4a+7a2= 2ab2−4a2b= nelze sečíst, nejsou stejné mocniny

Sčítání a odčítání jednočlenů Sčítat a odčítat můžeme pouze jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině !!! Jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině sečteme (odečteme) tak, že sečteme (odečteme) jejich koeficienty a proměnné včetně mocnin opíšeme 1) Pokud lze, zjednodušte (sečtěte či odečtěte jednočleny) a) 8xy+3xy= b)−3a2−a2 = c) −2ab2+7ab2= d) −3abc+abc = e) a4−4a5 = 𝟏𝟏𝐲𝐱 −𝟒𝐚𝟐 𝟓𝐚𝐛𝟐 −𝟐𝐚𝐛𝐜 nelze f) 3a2b−8a2b= g) −4t−7t= h) 1,5r+0,8s= i) −0,03a2bc+0,06a2bc= j) 0,5u−0,8u= −𝟓𝐚𝟐𝐛 −𝟏𝟏𝐭 nelze 𝟎,𝟎𝟑𝐚𝟐𝐛𝐜 −𝟎,𝟑𝐮

Sčítání a odčítání jednočlenů Sčítat a odčítat můžeme pouze jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině !!! Jednočleny se stejnými proměnnými ve stejné mocnině sečteme (odečteme) tak, že sečteme (odečteme) jejich koeficienty a zbytek opíšeme 2) Pokud lze, zjednodušte (sečtěte či odečtěte jednočleny) a) 8x−3x−2x= b)−3r2−r2 +2r2 = c) 3a2b−8a2b−2a2b= d) −3ab+ab+4ab = 𝟑𝐱 −𝟐 𝐫 𝟐 −𝟕𝐚𝟐𝐛 𝟐𝐚𝐛 f) 3b−8b+b−2b= g) −4t−7t+10t= h) 5a2+8a−5= i) u2v−3u2v+5u2v= −𝟔𝐛 −𝐭 nelze 𝟑𝐮𝟐𝐯

Sčítání a odčítání jednočlenů Pro odstraňování závorek platí stejná pravidla jako u celých čísel!!! +(+ ) = + +(- ) = - -(+ ) = - -(- ) = + Plus před závorkou ponechá všechna znaménka členů v závorce Mínus před závorkou zamění všechna znaménka členů v závorce 2x−(−3x)= 2x+3x= 𝟓𝐱 Př. a2b+ −7a2b = a2b−7a2b= −𝟔𝐚𝟐𝐛 2a4− +4a4 =2a4−4a4=−𝟐𝐚𝟒 2xy+ −xy − −5xy =2xy−xy+5xy=𝟔𝐱𝐲

Sčítání a odčítání jednočlenů Pro odstraňování závorek platí stejná pravidla jako u celých čísel!!! +(+ ) = + +(- ) = - -(+ ) = - -(- ) = + Plus před závorkou ponechá všechna znaménka členů v závorce Mínus před závorkou zamění všechna znaménka členů v závorce 3) Pokud lze, zjednodušte (sečtěte či odečtěte jednočleny) a) 8xy+(−3xy)= b)−3t2−(−t2) = c) 3a2b−(+8a2b)= d)−1,2bc+(+0,8bc) = e)−0,2b2c+(−0,3bc2) = f) a5−(−4a5) = 8xy−3xy=𝟓𝐱𝐲 −3t2+t2 =−𝟐𝐭𝟐 3a2b−8a2b= −𝟓𝐚𝟐𝐛 −1,2bc+0,8bc=−𝟎,𝟒𝐛𝐜 nelze zjednodušit a5+4a5=𝟓𝐚𝟓

Sčítání a odčítání mnohočlenů Postup: 1) odstraníme závorky Plus před závorkou ponechá všechna znaménka členů v závorce Mínus před závorkou zamění všechna znaménka členů v závorce 2) najdeme a označíme členy obsahující stejné proměnné ve stejné mocnině 3) tyto členy (jejich koeficienty) sečteme (odečteme) Př. 2x+7− −5x+2 = 2x+7+5x−2= 𝟕𝐱+𝟓 2a2+4a−5+ −3a2+2a−4 = 2a2+4a−5−3a2+2a−4= =−𝐚𝟐+𝟔𝐚−𝟗 2a2b+4ab2−3ab− 2a2b−4ab2−ab = =2a2b+4ab2−3ab−2a2b+4ab2+ab =𝟖𝐚𝐛𝟐−𝟐𝐚𝐛

Sčítání a odčítání mnohočlenů Postup: 1) odstraníme závorky Plus před závorkou ponechá všechna znaménka členů v závorce Mínus před závorkou zamění všechna znaménka členů v závorce 2) najdeme a označíme členy obsahující stejné proměnné ve stejné mocnině 3) tyto členy (jejich koeficienty) sečteme (odečteme) 4) Zjednodušte: a) 2x+5y− 6x−y = 2x+5y−6x+y= −𝟒𝐱+𝟔𝐲 b) 5a2−7+ −3a2−8 = 5a2−7−3a2−8= 𝟐𝐚𝟐−𝟏𝟓 c) u−4− 1−5u = u−4−1+5u= 𝟔𝐮−𝟓 d) a+2b− 3a−b +(−a+2b)= a+2b−3a+b−a+2b= − 3a + 5b e) 4x−3+ x−2 −(3x+1)= 4x−3+x−2−3x−1= 2x - 6

Sčítání a odčítání mnohočlenů Postup: 1) odstraníme závorky Plus před závorkou ponechá všechna znaménka členů v závorce Mínus před závorkou zamění všechna znaménka členů v závorce 2) najdeme a označíme členy obsahující stejné proměnné ve stejné mocnině 3) tyto členy (jejich koeficienty) sečteme (odečteme) 4) Zjednodušte : f) −x+3y+ −6x−y = −x+3y−6x−y= −𝟕𝐱+𝟐𝐲 g) 3a2−4a+ −2a2−a = 3a2−4a−2a2−a= 𝐚𝟐−𝟓𝐚 h) 2u−4v− u+3v = 2u−4v−u−3v= 𝐮−𝟕𝐯 i) a−3+ 2a−5 −(−a−3)= a−3+2a−5+a+3= 4a - 5 j) 2x−3− 3x−2 +(5x−1)= 2x−3−3x+2+5x−1= 4x - 2