Nespalovací emise tuhých látek z dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
3 Separace SO2 a CO2 ze spalin reálné elektrárny Pavel Machač
Advertisements

ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
RONN MEA®CLEAN FILTRAČNÍ ŽLAB PRO ÚČINNÉ EKOLOGICKÉ
Ochrana Ovzduší Přednáška 3
EDA pro časové řady.
Kyselý déšť.
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
CHEMICKÉ REAKCE.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Požadavky na vypracování rozptylových studií
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Lineární regresní analýza
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Zhodnocení koncentrací kovů v atmosférickém aerosolu v Litoměřicích. Identifikace zdrojů znečištění za pomoci faktorové analýzy Václav Synek, Jan Leníček,
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Jan Vávra Působení auxinu u Oscillatoria sp. pozorované in situ.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra
HODNOCENÍ ANALYTICKÝCH DAT JAN TŘÍSKA CENTRUM VÝZKUMU GLOBÁLNÍ ZMĚNY AV ČR ČESKÉ BUDĚJOVICE.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ondřej Prokeš,
Petr Smékal Centrum dopravního výzkumu, Líšeňská 33a, Brno Závislost emisních faktorů směsných biopaliv na pracovních režimech motoru.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY 2010 – 2014.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
METODY VYHODNOCENÍ VLIVU EROZE ZEMĚDĚLSKÉ PŮDY NA EUTROFIZACI VODNÍCH ÚTVARŮ Ing. Barbora Jáchymová, doc. Ing. Josef Krása, Ph.D. PRŮMYSLOVÁ EKOLOGIE 2016.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Znečištění vzduchu dopravou
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
IDENTIFIKACE ZDROJŮ RIZIK KONTAMINACE OVZDUŠÍ TĚŽKÝMI KOVY S VYUŽITÍM STATISTICKÉ KORELACE Magdaléna Náplavová*, Jiří Huzlík, Pavel Budínský, František.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Co je MSO? proces vysokoteplotní likvidace organických odpadů
- váhy jednotlivých studií
Identifikace zdrojů znečišťování ovzduší v Moravskoslezském kraji
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Národní program snižování emisí České republiky
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
Registr spaloven odpadů
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
Vážková analýza - gravimetrie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Emise a emisní inventura PM10
Model CAMx a možnosti jeho využití v ČHMÚ
Časová disagregace emisí
Doprava a kvalita ovzduší v Brně „Umíme ji ovlivnit?“
Inventarizace emisí - aktuální stav a výhled
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Moderní postupy využití škváry ze ZEVO
Transkript prezentace:

Nespalovací emise tuhých látek z dopravy Helena Hnilicová

Emisní poměry ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV v současné době otěry dělají asi 25% tsp, doprava celkem 31% ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Zdroje emisí Otěr pneumatik Otěr brzd Otěr povrchu vozovky Koroze vozidel a pouličního příslušenství Resuspenze prachu ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Otěr pneumatik Termíny rychlost otěru pneumatik (ne všechna hmota z otěru se musí dostat do ovzduší) rychlost generování částic během otěru (emisní faktory) chemické složení běhounu pneumatiky a chemické složení emitovaných částic z jejich abraze distribuce velikosti částic Metody chemická analýza původního materiálu pneumatik i analýza odpadu pro získání typických vlastností částic z otěru získání emisních faktorů pro otěry a příspěvku ke znečištění ovzduší použitím kombinace odběru vzorků prachu u silnic a modelových postupů gravimetrické vyhodnocení – vážení pneumatik před testem a po předem definovaném jízdním cyklu laboratorní testy simulující skutečný průběh otěru pneumatik ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Emisní faktory z otěru pneumatik kategorie emisní faktor pro TSP [mg/km] osobní automobily 10,7 lehká užitková vozidla 16,9 těžká užitková vozidla 45,0 motocykly 4,6 frakce podíl v TSP PM10 0,600 PM2,5 0,420 PM1 0,060 PM0,1 0,048 EFPM10 = 0,1 * rychlost otěru ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Otěr brzdového obložení Metody chemická analýza původního materiálu brzd pro získání typických vlastností částic z otěru získání emisních faktorů pro otěry a příspěvku ke znečištění ovzduší použitím kombinace odběru vzorků prachu u silnic a modelových postupů gravimetrické vyhodnocení – vážení před testem a po předem definovaném jízdním cyklu laboratorní testy simulující skutečný průběh otěru Termíny rychlost otěru brzdového obložení rychlost generování částic během otěru (emisní faktory) chemické složení brzdového obložení a chemické složení emitovaných částic distribuce velikosti částic ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Emisní faktory z otěru brzdového obložení kategorie emisní faktor pro TSP [mg/km] osobní automobily 7,50 lehká užitková vozidla 11,70 těžká užitková vozidla 32,70 motocykly 3,75 frakce podíl v TSP PM10 0,98 PM2,5 0,39 PM1 0,10 PM0,1 0,08 těžká vozidla s 50% nákladem podíl jemnějších frakcí neodpovídá pouze mechanickému vzniku, při vysokých teplotách se materiál taví a chemicky mění EFPM10 = 0,5 * rychlost otěru ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

emisní faktor pro TSP [mg/km] Otěr silnic kategorie emisní faktor pro TSP [mg/km] osobní automobily 7,50 lehká užitková vozidla 11,70 těžká užitková vozidla 32,70 motocykly 3,75 frakce podíl v TSP PM10 0,600 PM2,5 0,420 Emise z otěru silnic je mnohem těžší kvantifikovat samostatně než emise z otěru pneumatik a brzd. Je to jednak pro složitost chemické stavby živic (pokud jde o asfaltový povrch)a jednak proto, že částice z otěru jde jen těžko odlišit o částic resuspendovaného materiálu. Z těchto důvodů mají publikované výsledky vysokou nejistotu. V kapitole o silniční dopravě Emission Inventory Guidebook (2004) byly navrženy emisní faktory, ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Resuspenze prachu EF emisní faktor (g/vkm) k koeficient vyjadřující velikostní frakci sL množství nekompaktního materiálu W průměrná váha vozidel C emisní faktor pro emise ze spáleného paliva, otěrů pneumatik a brzd koeficienty získány z mnoha měření regresní analýzou pro evropské poměry modifikace, protože vycházela moc vysoko, v USA bylo příliš mnoho měření v suchých oblastech ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Identifikace částic generovaných dopravou Způsoby stanovení částic z otětu. Identifikace částic z pneumatik pomocí Zn Identifikace částic z asfaltových vozovek pomocí molekul bitumenu Částice z pneumatik a částice z vozovek tvoří asi po 5% suspendovaných částic v ovzduší středu měst. ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Kombinace měření a výpočtu Měření imisí PM10 a PM2,5 na návětrné a závětrné straně dálnice a zároveň stanovení počtu a typu vozidel pro stanovení emisí ze spalování nespalovací emise jsou nižší, než jak vychází podle modifikovaného modelu US EPA. Emise v „mokrých“ pracovních dnech byly redukovány na 40% emisí v „suchých“ dnech, o nedělích redukce nebyla pozorována Z PM10 je 50 % emisí spalovacích, příspěvek otěru pneumatik je 20 %, otěr brzd přispívá 1% a abraze silnic e a resuspeze prachu tvoří 30%emisí.   Měření frakce PM10 a PM1 na závětrné a návětrné straně a zároveň koncentrace NOx. Předpokládá se, že emise spalovací jsou zahrnuty ve frakci PM1 a nespalovací zahrnují částice větší. Dále se předpokládá že naředění prachových částic bude odpovídat naředění NOx. výpočtu dopravních emisí. Byly měřeny hodnoty PM10 a PM2,5 na návětrné a závětrné straně dálnice. Emise ze spalovacího procesu byly počítány na základě množství a druhu projetých vozidel a z rozdílu PM10 a PM2,5 na návětrné a závětrné straně se usuzovalo na podíl příspěvku emisí z abraze a resuspenze silničního prachu. Získaný emisní faktor pak samozřejmě závisí na metodě použité ke stanovení spalovacích emisí. V tomto případě byla použita metodika INFRAS pro Rakousko, Německo Švýcarsko. Předběžné výsledky lze shrnout takto: ·        nespalovací emise jsou nižší, než jak vychází podle modifikovaného modelu US EPA, popsaného ve studii Düring et al. (2002) ·        emise v „mokrých“ pracovních dnech byly redukovány na 40% emisí v „suchých“ dnech, o nedělích redukce nebyla pozorována ·        Z PM10 je 50 % emisí spalovacích, příspěvek otěru pneumatik je 20 %, otěr brzd přispívá 1% a abraze silnic e a resuspeze prachu tvoří 30%emisí.   Další možná cesta k určení množství nespalovacích emisí ja popsána v práci Gehring et al. (2004). Byly měřeny frakce PM10 a PM1 na závětrné a návětrné straně a zároveň také koncentrace NOx. Předpokládá se, že emise spalovací jsou zahrnuty ve frakci PM1 a nespalovací zahrnují částice větší. Dále se předpokládá že naředění prachových částic bude odpovídat naředění NOx. ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Receptorové modelování V případě, že existuje pouze určitý počet zdrojů emisí a jejich aerosolové částice mezi sebou nereagují, můžeme použít ke kvantifikaci příspěvku jednotlivých zdrojů některou metodu receptorového modelování. Jsou to chemická hmotnostní bilance (CMB) a vícerozměrné statistické metody. Prvně jmenovaná metoda přiděluje částice k různým zdrojům za předpokladu, že každý zdroj emituje charakteristickou skupinu chemických prvků a sloučenin ve známých poměrech. To vyžaduje podrobnou znalost o emisích z jednotlivých zdrojů na rozdíl od statistických metod, jejichž pomocí můžeme identifikovat obecné zákonitosti bez podrobné znalosti o zdrojích. Analýzu hlavních komponent (PCA) pro kvantifikaci zdrojů emisí v dopravě navrhnul Thurston (1983). Komponentní analýza transformuje původní proměnné na ortogonální veličiny sumarizující rozptyly původních proměnných. V rámci řešení projektu Evropské komise Boulter a jeho tým se uskutečnili měření v tunelu pomocí PCA kvantifikovali jednotlivých typů zdrojů z dopravy.

Použitím lineární regresní analýzy byly získány příspěvky jednotlivých identifikovaných zdrojů. Regresní rovnice pak vypadá:   PM10 = 2,2 + 7(nafta) + 3,1(benzín) + 4,4(res) + 9(pneu+brzdy) + 2,5(silnice) ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Závěr Z dostupných prací o nespalovacích emisích vyplývá, že v současné době se frakce PM10 na celkovém znečištění dopravou podílí asi 50% a 50% pochází ze spalovacích procesů. S obnovou vozového parku a používáním čistších paliv se dá předpokládat, že význam nespalovacích emisí poroste. ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV

Děkuji za pozornost hnilicova@chmi.cz ČESKÝ HYDROMETEOROLOGICKÝ ÚSTAV