Metody a techniky výzkumu II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Marketingový výzkum.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MIS = marketingový informační systém
Metody výzkumu Dotazník.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Marketing sportu obecná část
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_10.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
„Naslouchat hlasům paměti“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Metody a techniky výzkumu II. 23.9.2007

Problémy systematického pozorování: Použitelnost jen v omezeném množství výzkumných otázek Problém interpretovat viděné Problém subjektivity pozorovatele

Kontrolní systémy Přesné stanovení toho, co se bude pozorovat (kteří lidé, jaké chování) Jaká pozice pozorujícího Jednotný způsob záznamu pozorovaného

Příklad záznamového archu pro standardizované pozorování Hlavní činnost Emoce Prostorový aspekt Orientace na žáky Výklad Neutrální Frontální Nulová Dotazy Zvýšené napětí Pohyb po třídě Na jednoho žáka Odpovědi Smích Pohyb mezi skupinami Na celou třídu Četba … Diskuze Zkoušení

Výzkum dokumentů Výhody Nevýhody Výzkumník neovlivňuje realitu, kterou zkoumá Bez nutnosti kontaktovat lidi – poměrně levné Možnost prozkoumat velké množství dokumentů Nevýhody Typ informace velmi omezený Riziko zkreslování reality (zejména oficiální statistiky apod.)

Kvantitativní obsahová analýza Snaha o takovou analýzu obsahu textu, při níž každý čtenář získá z textu stejnou informaci. Základní logika: 1. nadefinuji si, jaký typ jednotek budu v textu hledat – zmínky o uprchlících, vulgární výrazy, citovaní autoři, … 2. pročítám a zaznamenávám, kolikrát se daná jednotka objevila (+ třeba v jakém rozsahu)

Dotazník a rozhovor Výhody: Nevýhody: široká oblast použití (možnost ptát se – použitelnost indikátorů) oproti pozorování časově nenáročné lze snadno statisticky zpracovat – rovnou umožňuje odpovědi kvantifikovat lze do něj napěchovat mnoho informací Nevýhody: nikdy nevypovídá o reálném chování lidí často problém operacionalizace respondent může lhát informace jen hrubá

Rozdíly dotazník x rozhovor DOTAZNÍK ROZHOVOR rychlý pomalý drahý levný hodně spolupracovníků málo spolupracovníků ne zcela anonymní spolehlivě anonymní mizivá návratnost slušná návratnost vynechávání otázek vyplněn celý nevím, kdo vyplnil vím, kdo vyplnil

TYPY OTÁZEK UZAVŘENÉ např.: Máte rád/a sociologii? Ano Ne Jakou známku jste ze sociologie dostal/a 1 2 3 neprospěl/a

TYPY OTÁZEK OTEVŘENÉ Napište jméno svého nejoblíbenějšího školního předmětu. ………………………………….. Z jakého důvodu jste se rozhodl/a studovat tuto školu? ……………………………………………….

TYPY OTÁZEK POLOUZAVŘENÉ Proč jste se rozhodl/a studovat tuto školu? Můžete vybrat i více možností. - na doporučení kamaráda - škola má dobrou pověst - nabízený obor mě zajímá - uplatnění na trhu práce - jiné ………………………………………

Dismanovy kontrolní otázky o otázkách Je otázka opravdu nezbytná? Měří otázka to, co chceme měřit? Je otázka srozumitelná, a to každému stejně? Je respondent sto poskytnout žádanou informaci? Neptá se otázka na dvě věci najednou? Není otázka sugestivní? Je výčet kategorií úplný a vylučují se? Je použití otevřené otázky nezbytné? Nevyžaduje otázka příliš zobecněné údaje? Mají odpovědi respondentů stejnou váhu? Není otázka nepříjemná?