Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální stratifikace
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Zdravá škola.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Komunitní a otevřená škola
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Gender ve škole.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Řízení a plánování kariéry
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Sociální stratifikace
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
7lOSnQ
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Lenka Slepičková

Vzdělání v moderní a tradiční společnosti Přechod k formalizovanému vzdělání Vzdělání jako nahrazující rodinný původ ve vztahu k sociálním nerovnostem

Latentní funkce vzdělání Vzdělání v moderních společnostech jako nástroj zvýšení životního standardu, emancipace a mobility Důraz na výkon jedince a překonání jeho vrozených charakteristik X Výzkumy ukazují, že vzdělání třídní rozdíly reprodukuje a také ospravedlňuje (efekt sv. Matouše) – děti z nižších vrstev nemají menší nadání, ale větší pravděpodobnost, že ve styku s akademickou strukturou školy budou označeny jako ty s nižším nadáním

Bowles a Gintis: školy a kapitalistická společnost Moderní vzdělání je odpovědí na ekonomické potřeby průmyslového kapitalismu Hodnoty a znalosti, které získávají děti na různých stupních vzdělání, odpovídají hodnotám a znalostem jejich sociální třídy (poslušnost, spolehlivost a serióznost, zodpovědnost) Škola reprodukuje nerovnosti a zároveň hlásáním meritokratické ideologie udržuje přesvědčení dětí, že si dané povolání zaslouží Úcta k autoritám, kázeň, předjímání situace na pracovišti

Ivan Illich: Skryté kurikulum školy škola plní úlohu dozoru nad dětmi, rozdělení osob do jednotlivých typů zaměstnání, osvojení dominantních hodnot a získání těch znalostí a dovedností, které společnost schvaluje Školy povzbuzují pasivní konzumaci, tj. nekritické přijímání existujícícho společenského řádu – děti se učí, že jejich úlohou v životě je „znát své místo a ukázněně sedět“

Ulrich Beck ve společnostech s masovými vzdělávacími systémy dochází k tomu, že vzdělanostní kritéria pro lepší pozice splňuje tolik kandidátů, že ke slovu se opět dostávají taková kritéria, jakým je pohlaví, náboženské smýšlení, etnicita atd. dobré vzdělání už není klíčem odemykajícím dveře k dobrému zaměstnání, ale pouze oprávněním ke vstupu do předpokoje, kde budou tyto klíče (podle libovolných pravidel) rozdělování (Beck 2004:246)

Ztracená generace „Studovala jsem pro svět, který neexistuje“ procházíme největší sociální a ekonomickou změnou v moderní historii nová fáze vztahu mezi prací a vzděláním přímé a nepřímé náklady nezaměstnanost mladých zanechává tzv. „příjmovou jizvu“, která trvá do středního věku mladé lidi kromě nezaměstnanosti zasahuje také prekarizace práce (prac. smlouvy na dobu určitou, stáže atd.)

Pierre Bourdieu Školství jen potvrzuje výsadní vlastnosti elit škola umocňuje rozdílnou kulturní orientaci a hodnotová měřítka získaná v časné fázi života (kulturní kapitál) – omezuje tak šance jedněch, ale usnadňuje postup druhých Vzdělávací systém naopak je jedna z nejdůležitějších institucí sloužících k sociální reprodukci moderních společností (Bourdieu, Passeron 1990, orig. 1970; Bourdieu 1998). Vzdělávací systém nevybírá nejschopnější žáky, ale vybírá žáky „již vybrané“. Ti jsou ze své rodiny vybaveni dostatkem kulturního kapitálu, který je ve školním prostředí zvýhodňuje, protože odpovídá kulturnímu kapitálu učitelů

Bernstein: Teorie jazykových kódů Rozdílný způsob komunikace mezi dětmi z různých sociálních poměrů a jeho vztah k akademické kultuře školy Omezené kódy – komunikace spočívá na nevyslovených předpokladech, odkazuje na konkrétní a blízké, výchova pomocí přímých odměn a trestů, sdělování především praktických zkušeností Rozvinuté kódy – zobecnění, abstraktní vyjadřování, rodiče vysvětlují

České výzkumy „Dědičnost vzdělání“ Odlišné aspirace dětí z různě sociálně postavených rodin Nikoli inteligence, ale rodinné prostředí, vzdělání a postoje rodičů jsou klíčové pro výsledky ve škole (Rabušicová 1995)

1. Porovnání přístupu ke škole u rodičů s vyšším a nižším vzděláním v práci A. Lareau Rodiče z dělnické třídy: - jen výjimečně kontaktují učitele a cítí se při jednání s ním nesví - udržují nezávislý vztah se školou - necítí se být kompetentní a vzdělání nechávají na profesionálech - ponechání dětí jejich přirozenému růstu - pocit omezování ve formálním prostředí, snaha přizpůsobit se autoritám Rodiče ze střední třídy: - často kontaktují učitele, jednání jsou neformální a přátelská - učitele berou jako partnery, cítí se kompetentní k diskusi o vzdělání svých dětí - snaha o harmonický rozvoj schopností svých dětí a využití všech příležitostí k němu - schopnost ovlivňovat dialog a komunikaci ve formálním prostředí

2. Práce Tomáše Katrňáka „Odsouzeni k manuální práci“ Dělničtí rodiče Nemají se školou dobrý vztah (také vlastní zkušenost), se vzděláním v životě nepočítají Důraz na materiální strategii (vydělávat, být nezávislý) Vysokoškolští rodice Klíčová role vzdělání v jejich životní strategii Zájem o dění ve škole, kultivaci schopností svých dětí

Proporce těch, kteří šli do maturitního oboru podle vzdělání otce v jednotlivých kohortách plnoletých Zdroj: Matějů, Řeháková, Simonová (2003)

Proporce těch, kteří šli na vysokou školu podle vzdělání otce v jednotlivých kohortách plnoletých Zdroj: Matějů, Řeháková, Simonová (2003)

Zájmové kroužky a oddíly jako zdroj sociálního kapitálu sociální kapitál mimo rodinu hraje velkou roli v rozvoji dětí, kterým se interakce a emocionálně komunikační opora nedostává doma. jedním z jeho možných zdrojů se stává zapojení dětí a adolescentů do mimoškolních aktivit, jakými jsou kupříkladu umělecké kroužky či sportovní oddíly ty představují prostředí, kde se formuje osobnost mladého člověka, tedy i vzdělanostní aspirace, a v němž se šíří sociální normy, které utváří jak toleranci k druhým tak pozitivní – cílevědomý, aktivní přístup k životu. Zapojení žáků ZŠ a víceletých gymnázií do zájmových kroužků a oddílů (podle dat z PISA, 2003) http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=344&lst=108

Zapojení žáků ZŠ a víceletých gymnázií do zájmových kroužků a oddílů podle vzdělání rodičů (podle dat z PISA, 2003)

Žáci a studující v jednotlivých typech škol za rok 2012/2013

Vysvětlení pro tuto nerovnost: Dobré výsledky chlapců jsou opomíjeny (diskriminace mužů ve vzdělávacím systému) Chlapci nepotřebují být vzdělaní na to, aby dobře vydělávali Stereotyp: problémových chlapců

Průměrná hrubá měsíční mzda mužů a žen v CZK podle vzdělání v roce 2012 Zdroj: Struktura mezd zaměstnanců 2012, ČSÚ

Absolventi VŠ podle oborů (2012)

Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví 2012/2013 (MŠMT)