Možná rizika při práci učitelů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychická zátěž a zdravotní rizika při práci učitelů
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Povolání, zaměstnání, práce
Možná rizika při práci učitelů
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Místní rozpočtové jednotky
Správa sociálního zabezpečení
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
RIZIKO.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Správa sociálního zabezpečení
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Přehled nejdůležitějších novinek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
RIZIKO.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Možná rizika při práci učitelů

Problémy učitelů a jejich profese jsou podobné po celém světě. Základním hlediskem pro analýzu učitelského povolání je rozbor objektivních a subjektivních činitelů, které určují obsah a charakter práce.

Objektivní determinanty pracovní činnosti učitele Jedná se o makropodmínky, které vyplývají z legislativy a učitel je nemůže ovlivnit. Zahrnují: odměňování učitelů úvazek normou daný počet žáků třídy koncepce vzdělávání učitelů a jejich profesionální dráhu

Objektivní determinanty pracovní činnosti učitele ekonomické, politické a kulturní prostředí společnosti společenská komunita - obec, město, jejich tradice, sociální složení, zvyky, životní úroveň. Působí nejen na pracovní výkon učitele, ale i na jeho chování ve volném čase. rodinné prostředí - podmínky materiální (plat) a časové, lepší je když učitel pochází z učitelské rodiny, protože dochází k pochopení pro jeho povolání podmínky pracovního zařazení

Podmínky pracovního zařazení způsob a styl řízení - učební plány a osnovy, učebnice, klasifikační řád pro učitele a další zákonné normy. Učitel zde potřebuje určitou volnost. technologie, postup práce - v učitelské profesi je část činností určena normativně, některé jako doporučení. Postup práce si učitel stanoví sám. organizace práce v instituci - dnes existuje samostatnost jednotlivých učitelů a dělba práce dle předmětů a stupňů škol. hodnocení práce - práci učitele hodnotí: on sám, ostatní učitelé, školská inspekce, ředitel školy, veřejnost, žáci, rodiče, zaměstnavatelé a další typy škol vnější pracovní podmínky - tj. uspořádání učeben, sboroven, architektura školy, osvětlení, množství žáků ve třídě, apod. situační vlivy - tj. stabilita a výhled zajišťující dostatek klidu a jistoty

Subjektivní determinanty pracovní činnosti učitele Jedná se o vnitřní podmínky vycházející z osobnosti jednotlivého učitele. Zahrnují: charakterové vlastnosti vnitřní motivaci fyzickou a psychickou způsobilost k výkonu profese apod.

Subjektivní determinanty pracovní činnosti učitele odborná způsobilost - zvládnutí svého předmětu a zvládnutí způsobu, jak ho učit jiné výkonová způsobilost - fyzická, neuropsychická, emocionální a volní odolnost vůči zátěži učitelského povolání osobnostní způsobilost - jedná se o míru shody osobnostní stránky pracovníka s požadavky profese, jakými jsou zralost, vůle a charakter společenská způsobilost - u učitele má významnou úlohu potřeba mezilidských vztahů, pedagogického působení a sebevzdělávání a zároveň potřeba odpovědnosti za žáky motivační způsobilost - povaha učitelského povolání sdružuje dvě hlavní motivační úrovně. Zájem o vyučovací předmět a tvůrčí činnost.

U učitelů umocňují možnost vzniku psychické zátěže jejich specifické profesní dovednosti, které jsou podmíněny nutností tvořivé práce učitele.

Má-li být vyučování úspěšné, musí obsahovat následující tvořivé činnosti myšlenková, abstraktní etapa činnosti, při níž učitel svou práci napřed promýšlí, představuje si ji a plánuje ji. Po skončení vyučování znovu rozebírá jeho průběh a výsledky a koriguje nebo strukturuje vyučovací program. vysoký stupeň sociální interakce promýšlení závěrů z analýzy vyučování pro další sebevzdělávání popř. jinou činnost

Má-li být vyučování úspěšné, musí obsahovat následující tvořivé činnosti schopnost úspěšně zvládat nestandardní situace, improvizace (stabilita, odolnost a síla) učitel se spolupodílí na stanovení vzdělávacích cílů, obsahů a metod vyučování a jeho tvořivost se projevuje ve stupni osvojení učiva žáky pracovní činnosti učitele se překrývají s mimopracovními (učitel pracuje i doma) angažovanost celé osobnosti učitele, tj. vztahy k lidem, píle, zaujetí,...

Nadměrná psychická zátěž redukuje pracovní výkon a snižuje rovněž jeho spolehlivost.

Zátěž Zátěž se v psychologii práce a psychohygieně chápe jako nesoulad mezi požadavky na pracovníka a jeho možnostmi, tedy mezi tím, čemu je vystaven (expozice) a tím, jaké jsou jeho předpoklady tyto nároky zvládnout (dispozice).

Klasifikace složek zátěže senzorická zátěž - učitelé pracují při plném až vyostřeném vědomí, s vysokými nároky na zrak a sluch aj. mentální zátěž – převážně je tvořena psychologickými problémy při práci s žáky, s řízením třídy, s poznáváním a formováním osobnosti žáka aj. Nesouvisí tolik s odbornou specializací či obsahem učiva. emocionální zátěž – nejvýraznější. Vzniká z učitelovy emocionální angažovanosti na sociálních vztazích, vznikajících v jeho práci.

K zátěžovým situacím patří situace nepřiměřených úkolů a požadavků situace problémové situace frustrující situace konfliktní situace deprimující a stresové

Hlavním zdrojem stresu učitelské profese jsou podle empirických výzkumů žáci se špatnými postoji k práci a žáci vyrušující rychlé změny vzdělávacích projektů a organizace školy špatné pracovní podmínky včetně osobních vyhlídek na zlepšení postavení v práci časový tlak konflikty s kolegy pocit společenského nedocenění práce učitele

Mezi základní zdravotní rizika při učitelské práci lze zařadit bolesti hlavy, migrény onemocnění hlasivek neurotické projevy kouření, kofeinismus alkoholismus

V čem podle pedagogů tkví příčiny jejich stresu a psychické zátěže? autorita – jak přirozená, tak „oficiální“, daná postavením učitelského povolání, která se od něho vyžaduje jako nezbytný předpoklad úspěšné výchovy diskuse s nadřízenými vztahy v pracovním týmu – zejména generační rozdíly a fakt, že na většině škol převažují ženy náročnost profese spojená s vysokou profesionální zodpovědností náročnost související s měnící se žákovskou populací a koncepcí vyučování postupné zklamání a vyhasínání učitele vlivem trvalého vypětí časový tlak

Statistiky v souvislosti se stresem ukazují: vysoká psychická pracovní zátěž - téměř u 80 % učitelů nadměrný stres - 60 % učitelů snížená odolnost vůči stresu - 25 % učitelů nedostatky v životosprávě - 90 % učitelů

Veřejnost a její pohled na učitele učitel má být osobnost, která bude neochvějná ve svých společenských a politických postojích učitel má mít vysokou úroveň znalostí u učitelů se nejedná jen o osvojení potřebných poznatků, ale i o vytváření poznatků nových učitel má na veřejnosti vystupovat s převahou a budit dojem minimálně chybujícího člověka

Veřejnost a její pohled na učitele učitel má mít interdisciplinární dovednosti společnost očekává od učitelů příspěvek k jejímu rozvoji – poslání učitele profesní kultura a učitelská etika se považují za samozřejmou

Zároveň tatáž společnost zlehčuje práci učitelů zkušený učitel se nemusí připravovat na výuku učitel si „odučí“ a má volno učitelé nižších stupňů škol nepotřebují k výkonu profese hluboké odborné znalosti u učitelů se projevuje zřetelná profesionální deformace

Může učitel stres a další zátěže „regulovat“ přímo při výkonu práce? vypětí ve vyučovacích hodinách vyvažovat o přestávkách odpočinkem v prostoru, kde je zachováno soukromí pro ty učitele, kteří preferují ticho a klid v naprostém soukromí si zacvičit nebo jen uvolnit mimiku omezit celodenní pobyt s kolegy ve sborovně či kabinetu, přestože poskytuje možnost vypovídat se z mnoha starostí (ale obvykle jen těm, kdo pobyt v kolektivu preferují) kontaktovat se s psychoterapeutem

ZÁVĚREM Pokud se nezačne bez odkladu a intenzivně řešit problematika stresu, deprivace a psychické zátěže učitelů, může nastat doba, ve které se bude na špičkové a zároveň empatické učitele jen vzpomínat.