5. Kultura jako řešení problémů přežití

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Vývojová psychologie Škola:
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Analytická psychologie
3. téma: Kultura
KULTURA Jitka Nešněrová.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
socializace, sociální role, pozice a status
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Členění životního cyklu
Model transkulturní péče
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Sociální psychologie se zaměřením na sport
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Mentální reprezentace
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Psychologie adolescentů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Dějiny psychologie současná psychologie.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

5. Kultura jako řešení problémů přežití Kultura, socializace a jedinec

KULTURA Životní způsob určité skupiny lidí Celistvý systém významů, hodnot a společenských norem, kterými se řídí členové dané společnosti a které jsou prostřednictvím socializace předávány dalším generacím. Žádná společnost nemůže existovat bez vlastní kultury Zprostředkující role jazyka (Sapirova a Whorfova teorie) Žádná kultura není naprostý originál – R.Linton „Stoprocentní Američan“

Pojem kultura „Sdílená kultura“ – systém praktik, norem, víry, atd., které tvoří individualitu kmene či národa (Herder) „kultivace“ – duchovní výdobytky, majetek vzdělané elity, vyžadující inteligenci a studium (Humbolt)

KULTURNÍ EVOLUCE autoři: Tylor, Frazer, Morgan Unilineární kulturní vývoj lidstva Přežitky (survival)

KULTURA Kulturní versus přirozené – přírodní Kultura versus příroda – diskurs potlačení Sociobiologie – E.O. Wilson, K. Lorenz - studium chování zvířat Nová dimenze: Výzkumy DNA (?) Teorie memů (?)

Každá kultura musí řešit některé základní problémy: Problém přežití v prostředí Problém legitimizace sociálních nerovností Problém orientace ve světě Problém socializace a její rizika

Kulturní způsob řešení problémů přežití: Symbolická komunikace Institucionalizace jednání Organizované jednání

KULTURA ETNOCENTRISMUS KULTURNÍ DIVERZITA KULTURNÍ RELATIVISMUS MULTIKULTURALISMUS dominantní kultura subkultura kontrakultura alternativní kultura

SOCIALIZACE Proces, během něhož se jedinec začleňuje do společnosti Sociální učení – tj. proces učení se zvykům, normám, tradicím a kultuře dané společnosti Socializace: primární, sekundární, terciální Socializace – resocializace Tvorba sociální identity jedince Nejvlivnější teorie socializace v soc. vědách: Freud, Mead, Piaget

Sigmund Freud – fáze vývoje osobnosti: Fáze vývoje libida: Orální období (0. – 1.rok) Anální (1. – 2. rok) Falické (2. – 3. rok) Latentní (7. – 12. rok) Genitální (13 a více)

George Herbert Mead teorie her: Fáze: Play Game struktura osobnosti: I/ME role „významných druhých“

Jean Piaget teorie kognitivního vývoje osobnosti: Sensorimotorické stádium: od narození do 2 let života (děti poznávají svět pomocí pohybů a smyslů a získávávají vědomí stálosti objektů Předoperační stádium: od 2 do 7 let (používání jazyka, egocentrické myšlení) Stadium konkrétních operací: od 7 do 12 let (dokáže logicky přemýšlet o konkrétních událostech, pochopení stálosti počtu, množství a hmotnosti) Stadium formálních operací: 12 let a více (dokáže logicky myslet o abstraktních pojmech).

KULTURA