Pedosféra = půda na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PŮDA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Půdy.
Transkript prezentace:

Pedosféra = půda na Zemi

Pedosféra nejsvrchnější část zemské kůry vznikla zvětráváním matečné horniny a působením půdních organizmů Zvětrávání = rozpad hornin na menší části činností vody, teploty, větru, kořenů rostlin, ...

Půdu tvoří: humus = svrchní, nejúrodnější, tmavá část (= odumřelá těla rostlin a živočichů) půdní voda (dešťová, podzemní) půdní vzduch „hlína“ – jíl, prach, písek, kamínky organismy (bakterie, houby, rostliny, živočichové)

Na půdu má vliv: PODNEBÍ (teplota, množství srážek) 2. TERÉN a) nadmořská výška (vyšší = nižší teplota, více srážek -> větší vyplavování živin z půdy, odnos půdy = EROZE - pomocí vody, větru) b) orientace svahů ke světovým stranám (jižní svahy jsou teplejší, více suché) ČAS (1 cm ornice se u nás vytvoří za 100 – 150 let) ORGANISMY LIDSKÁ ČINNOST (viz další strana)

Špatný vliv lidské činnosti na půdu: hluboká orba, orba po svahu nadměrné hnojení chemickými hnojivy kácení stromů těžba nerostných surovin znečištění + kyselé deště výstavba (velké zastavěné plochy, parkoviště, haly, ...) skládky odpadů nadměrná pastva

PŮDNÍ DRUHY PÍSČITÉ – málo humusu (málo úrodné) - špatně zadržují vodu = podle velikosti zrn půdních částic PÍSČITÉ – málo humusu (málo úrodné) - špatně zadržují vodu - rychle vysychají 2. HLINITÉ – vhodné pro zemědělství - dostatek humusu 3. JÍLOVITÉ – nevhodné pro zemědělství - málo humusu - nepropouští vodu, vysychají

PŮDNÍ TYPY ČERNOZEMĚ – hodně humusu - nejúrodnější - v nížinách = podle obsahu živin ČERNOZEMĚ – hodně humusu - nejúrodnější - v nížinách 2. HNĚDÉ PŮDY – dostatek humusu - úrodné - nížiny, pahorkatiny 3. PODZOLOVÉ PŮDY – málo humusu - málo úrodné - na horách