Zajímavé aspekty poradenské praxe v SRN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Opatření k zajištění kvalifikované pracovní síly Mgr. Jana Majerová vedoucí oddělení koncepcí a strategií trhu práce Odbor trhu práce MPSV
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
„MEZIMO“ Podpora znevýhodněné mládeže k posílení pracovní integrace, dalšího vzdělávání či odborné přípravy prostřednictvím mezinárodní mobility Projekt.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mámo, táto neseďte doma ! reg. č. CZ /0.0/0.0/15_010/ Bc. Radka Kaštovská.
Legislativní rámec zaměstnávání osob se zdravotním postižením Ing. Maria Seifertová Liberec
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Seminář pro zájemce o veřejné zakázky v rámci projektů Úřadu práce v Mostě Práce na Mostecku pro každého Rodina a práce na Mostecku.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Informační a poradenské centrum ZČU
Předávání, sdílení informací o klientovi
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Prezentace WorkProfiler SOUČASNOST A PERSPEKTIVA SOCIÁLNÍ PÉČE
Projekt CESTA KE ZMĚNĚ Registrační číslo: CZ /0.0/0.0/16_053/
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Techniky práce s mentálně postiženými
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Služby následné péče.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Koordinátor podpory (terénní sociální pracovnice) v ORP Mělník
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Situace na trhu práce v Olomouckém kraji
Situace na trhu práce v Olomouckém kraji
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ A INTEGRACE CIZINCŮ
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Statistické údaje Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Kontaktní pracoviště Most.
Ing. Stanislava Správková
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
SITUACE NA TRHU PRÁCE JIŘÍ KOLÁŘ,
Projekt CESTA KE ZMĚNĚ II
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Nabízené služby společnosti
Podpora samostatného bydlení
Transkript prezentace:

Zajímavé aspekty poradenské praxe v SRN Lenka Horová, ITP 12. 2. 2008

Hartzova reforma, oddělení péče o krátkodobě a dlouhodobě nezaměstnané klienty Současný systém péče o nezaměstnané v SRN je výsledkem Hartzovy reformy, její cíle: - snížit celkovou míru nezaměstnanosti - zefektivnit fungování spolkových AP - snížit náklady na dávky v nezaměstnanosti - systematicky řešit problém dlouhodobě nezaměstnaných

Péče AP o krátkodobě nezaměstnané klienty Péči o krátkodobě nezaměstnané klienty zajišťují spolkové Agentury práce (AP) podle jednotných organizačních pravidel.

Jednotná organizační pravidla AP Call centrum AP: Jednoduché otázky zodpoví operátor, příp. přepojí na odborníka AP. Úspěšnost až 80 %, denně se sleduje. Možnost volat zadarmo zaměstnavatelům. Průběh zprostředkování: Klient se setká se zprostředkovatelem, který ho dále pošle ke specialistům nebo odborným službám AP. Organizace zprostředkování: Zprostředkovatel má 250 – 300 klientů. Na 1. pohovor s klientem si vyhradí min. 45 minut. Telefonická dosažitelnost denně do 18 hod. Během 1. pohovoru zařadí zprostředkovatel klienta do jedné ze 4 kategorií. Operační programy: pro každou kategorii 1-2 operační programy, jak má práce s klientem probíhat a které nástroje APZ může poradce nabídnout. Koncepce operačních programů má vést k transparentnosti a efektivitě procesu zprostředkování.

Kategorie klientů a akční programy Cíle 1. Tržní klient zprostředkování co nejrychleji zprostředkovat nové zaměstnání 2. Klient poradenství – aktivovat změna perspektivy motivace, pozitivní očekávání u klienta 3. Klient poradenství – podporovat odstranění překážek pro zaměstnání, rekvalifikace přizpůsobit schopnosti a kvalifikaci uchazeče požadavkům trhu práce, následné zprostředkování práce 4. Klient péče schopnost obstát na trhu práce, aktivizace zabránit pasivitě, veřejně prospěšné práce práce s problémy klienta a jeho vedení

Služby poskytované spolkovými AP: Poradenství volby povolání: absolventi při 1. volbě povolání Rehabilitační poradenství: s lékařsky potvrzeným zdravotním omezením Služby technického poradce: navazují na rehabilitační poradenství Psychologické služby: hlavně klienti od poradců pro volbu povolání. Cca z 80 % testování intelektových a studijních schopností, převážně na PC. Na vyžádání konzultace poradcům AP a jejich klientům, odborná pomoc zaměstnancům AP. Lékařská služba: zdravotní posudky, přístrojové vyšetření zraku a sluchu a detekce návykových látek v moči v interní náběrové místnosti, lékařské služby pro zaměstnance AP. Služby oddělení dávek: rozhodnutí o zákonném nároku klienta na výplatu dávek v nezaměstnanosti. Dávky ze společného konta Spolkové AP v Norimberku převodem na účet klienta.

Oddělená intenzivní péče o problematickou skupinu dlouhodobě nezaměstnaných klientů – případový management

Organizace případového managementu Případový management organizačně zajišťují ve většině okresů tzv. ARGE (Arbeitsgemeinschaft – Společenství práce) V 69 okresech ARGE nevznikly a péči o dlouhodobě nezaměstnané zajišťují komunální samosprávy (tzv. model optujících komun) V 52 okresech funguje péče o dlouhodobě nezaměstnané podle starého systému, zprostředkování práce zajišťuje místně příslušná AP a dávky v nezaměstnanosti II vyplácí místně příslušný sociální úřad. Testování 3 modelů péče o dlouhodobě nezaměstnané se plánuje na 2 roky, do konce r. 2008 se má rozhodnout o jednotném řešení. Model ARGE, sdružující případové manažery v oddělení trhu a integrace (zprostředkování) se má zkoušet 5 let. ARGE ve spolkových okresech vznikaly od r. 2005.

Podmínky a cíle případového managementu Podmínky případového managementu: dlouhodobě nezaměstnaný musí mít alespoň 3 vážné problémy současně (např. dlouhodobá nezaměstnanost, alkoholismus a bezdomovectví). Případový manažer se o klienta stará 6 měsíců. Primárním cílem případového managementu není začlenění na trh práce. Cílem případového manažera je pomoci klientovi překonat závažné překážky pro zprostředkování práce. Po ukončení spolupráce by klient měl být schopen dlouhodobé integrace na trh práce (setrvat na pracovním místě déle než 6 měsíců). Tento cíl se podle zkušeností z praxe nedaří plnit, 6 měsíců nestačí k odstranění problémů klienta.

Podmínky a cíle případového managementu Případový manažer má 60 – 70 klientů. Spolupracuje se sítí úřadů, sociálních služeb a sdružení pro psychosociální pomoc občanům ohroženým bezdomovectvím, přílišnou zadlužeností, závislostí na alkoholu nebo na drogách, psychickým postižením a dalšími faktory sociálního vyloučení. Každý případový manažer se specializuje na určitou skupinu klientů. Specializací případových manažerů jsou skupiny mladistvých klientů do 25 let (20 %), klienti závislí na alkoholu (25 %), osoby zadlužené (25 %), osoby ohrožené bezdomovectvím (20 %), psychicky postižení klienti (5 %), klienti závislí na psychotropních látkách (5 %).

Podmínky a cíle případového managementu Síťoví partneři, se kterými případoví manažeři spolupracují: Chráněné bydlení – svaz pro integraci psychicky postižených a sociálně vyloučených osob, Křesťanské sdružení mládeže, Sociální obchodní dům, Tafel – Řád maltézských rytířů, Úřad péče o mládež, Úřad péče o zdraví a sociální věci. Úkoly případového manažera: konzultace a psychosociální pomoc, dohled na spolupráci klienta s institucemi a úřady, případně doprovod na příslušná místa. Pokud klient nespolupracuje, je povinností případového manažera sankcionovat ho snížením nebo odebráním dávek v nezaměstnanosti II, případně přerušením úhrad nájmu. Teprve po obnovení spolupráce klienta jsou mu znovu vyplaceny dávky.

Etapy práce případového manažera s klientem

Etapy práce případového manažera s klientem 1. Etapa: evidence vstupních dat, zajištění ochrany osobních dat 2. Etapa: tzv. Dohoda o začlenění mezi klientem a ARGE 3. Etapa: plán cílů spolupráce případového manažera s klientem, plán přípravy klienta na dlouhodobé začlenění na pracovní trh 4. Etapa: management práce s klientem 5. Etapa: vzájemná zpětná vazba mezi případovým manažerem a klientem

Profil činnosti případového manažera pro oblast SGB II

Případový manažer pro oblast SGB II Klíčové úlohy/odpovědnosti Požadavky na odbornost poradenství v obtížných situacích servis pro zaměstnance servis pro zaměstnavatele přiřazení zaměstnanců do realizačního programu, realizace programu, motivace zaměstnanců rozhodování a právní poradenství - dávky podle SGB II vytváření sítě produkty a programy AP specifické cílové skupiny SGB II a příbuzná právní odvětví MS-Office, odborné IT-aplikace controlling a účetnictví podniková personalistika Vzdělání a praxe Sociální/metodické požadavky VŠ nebo srov. vzdělání víceletá praxe u AP, obcí nebo institucí v oblasti práce srovnatelný profil analýza, řešení problému plánování a organizace komunikace orientace na klienta a tým

DĚKUJEME ZA POZORNOST