Rinolalie a palatolalie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Klinická propedeutika
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Kostra.
Zvuková stránka jazyka
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
- význam nádorových onemocnění
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Ošetřovatelská péče o nemocné na ORL - otorinolaryngologie
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
„Pane doktore, moje díte má rozštep“ XX. setkání SAOF Humpolec
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Orální zdraví dětské populace
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
DMO (dětská mozková obrna)
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Poruchy mechanizmů imunity
Narušená komunikační schopnost
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Rinolalie a palatolalie

úvod nosovost – fyziologický jev různá míra projevu v mluvené řeči český jazyk – m, n, ň a skupina -ng

VF závěr všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání vf závěr se nachází asi 1 cm nad úrovní atlasu

mechanizmy VFZ pohyb měkkého patra pohyb zadní a laterálních stěn hltanu konečná pohyblivost – 10. rok života

Shrnutí – anatomie tvrdé patro tvořeno kostí – výběžky horní čelisti, pravá a levá kost patrová měkké patro tvořeno svaly – zdvihač měkkého patra a napínač měkkého patra, jsou párové, ukončeno čípkem (uvula)

funkce uvedených struktur primární funkce respirační a polykací sekundární funkce řečová

funkce VFM nepneumatické aktivity sání, polykání, kloktání, zvracení velmi pevný závěr měkké patro se zvedá velmi vysoko v hltanu laterální stěny se uzavřou po celé délce potrava nevnikne do nosu

proces dýchání měkké patro visí volně ve faryngu proti kořenu jazyka umožňuje volný průchod vzduchu z plic do nosní dutiny stejné při tvorbě nosovek

pneumatické aktivity foukání, hvízdání, řeč, zpěv velum vykonává pohyb nahoru a dozadu výška dle produkovaných fonémů a fonetického kontextu

velofaryngeální insuficience - VFI stav, kdy měkké patro a svalovina hltanu v při pneumatických a nepneumatických aktivitách nemohou tvořit optimální závěr mezi orofaryngem a nazofaryngem porušení rovnováhy mezi oralitou a nazalitou

rinolalie narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči i artikulaci míra nosní rezonance závisí na síle patrohltanového závěru a na prostornosti rezonančních dutin

dělení rinolalie - terminologie hyponazalita huhňavost uzavřená rhinophonia clausa hypernazalita huhňavost otevřená rhinophonia aperta smíšená forma rhinophonia mixta

hyperrinolalie patologicky zvýšená nosovost narušeny jsou vokály I a U silné nosní zabarvení všech orálních hlásek otvor větší než 6 mm

etiologie - příčiny organické vrozené rozštěpy TP a MP submukózní rozštěp patra vrozeně zkrácené patro nedostatečný vývoj svalstva MP nepravidelný vývoj svalstva MP

etiologie – příčiny organické získané centrální obrny periferní obrny obrny měkkého patra po CMP dále po operacích a nádorových onemocněních

příčiny funkční snížená činnost svalstva VF závěru u dlouhodobě nemocných či oslabených hysterie a neurózy mentální postižení – snížená motorická obratnost sluchové postižení - nedostatečné sluchové zpětné vazby návyk – po adenotomii a tonzilektomii – nosní a krční mandle důsledek nesprávného mluvního vzoru

hyporinolalie patologicky snížená nosovost omezení nebo zmenšením prostornosti rezonančních dutin temný rýmový zvuk řeči omezené dýchání nosem s následným dýcháním ústy poruchy čichu m, n, ň – b, d, ď

etiologie – příčiny organické vrozené úzké nosní průduchy deformace obličeje vybočená nosní přepážka

etiologie – příčiny organické získané zduření nosní sliznice při akutní nebo chronické rýmě hyperplazie nosních mušlí nádory cysty polypy hypertrofie nosní mandle

příčiny funkční poruchy svalstva vela způsobující zvýšenou činnost a sílu VFZ

smíšená huhňavost kombinace hypernazality a hyponazality velofaryngeální závěr je nedostatečný zároveň je překážka v nosní nebo nosohltanové dutině

Problematika adenonidní vegetace za normálních okolností nehrají ani tonsily ani adenoidní vegetace žádnou roli v oblasti patologie hlasu a řeči změny v nosovosti – individuální rezonanční vlastnosti hlasu jedince

obtíže při jejich růstu vzniká překážka opakované rýmy záněty nosohltanu, středního ucha a průdušek omezení nosoplicních reflexů hrudník zůstává plochý až vpadlý převodní nedoslýchavost

obtíže nedostatečný přísun kyslíku únava, rychlé vyčerpání potíže při dýchání a žvýkání narušení růstu zubů – oblouku dýchání ústy i během spánku vrozený reflex – zavření úst – dušení – noční děsy, pomočování, povrchní spaní nosní mandle 3leté děti - 20%

prevence otužování podpora správného dýchání nosem – hluboký vědomý nádech nosem, hluboký výdech

symptomatologie patologickou změnu rezonance zaregistruje na první poslech i laik

hyperrinolalie porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek podle velikosti vfi nejvíce porušeny sykavky a explozivy vibranty jsou málo kmitné kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva

hyporinolalie projevuje se sníženou nosovostí mnň = bdď samohlásky jsou tlumené – u, o zvuk je nejméně porušen u slov obsahujících hlásky s minimální nosovostí dýchání ústy typický výraz obličeje

smíšená huhňavost symptomy jsou dány konkrétní kombinací narušeny explozivy, samohlásky, sykavky a nosovky

diagnostika Gutzmannova A-I zkouška Czermakova zkouška zkouška otofonem

orientační zkoušky zkouška nafouknutí tváří zkouška pomocí pískání, foukání, chrápání zkouška pití brčkem schopnost udržet vzduch v ústech a uvolnit ho jednou ústy a jednou nosem správně artikulovat explozivy pbkg ve slabikách

přístrojové metody manometrická zkouška spirometrická zkouška velofaryngometrie videofluoroskopie endoskopie elektromyografie aerodynamická analýza

terapie hyponazalita zahájení logopedické terapie po lékařském ošetření po odstranění primární příčiny operativní zákrok, léčba nácvik správné artikulace nosovek a jejich užití ve slabikách, slovech a spontánním projevu

hypernazalita cvičení na zlepšení směru výdechového proudu usměrňování proudu vzduchu, zvyšování orality cvičení ke zlepšení rezonance – zlepšení činnosti velofaryngeálního závěru snížení výdechového proudu nosem – zvyšování orality na úkor nazality

pasivní cvičení mechanické napínání měkkého patra elektrostimulací vyvolávání dávivého reflexu digitální masáž vela s fonací – masáž prstem, krouživým pohybem

prevence důkladná depistáž, úzká spolupráce s odborným lékařem logopedická péče – automatizace správné výslovnosti nosovek trvalý návyk správného dýchání přes nos – lze tak zabránit opětovnému odrůstání adenoidní vegetace

NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy PALATOLALIE NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy prvním pacientem po narození dítěte je matka

frekvence OFR rostoucí tendence přesnější diagnostika a intervence rizikové civilizační faktory

orofaciální rozštěp porušení vývoje střední části obličeje primární patro – ret a alveolární výběžek sekundární patro – tvrdé a měkké patro vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje

vznik rozštěpu opoždění horizontalizace patrových desek, které se zakládají původně vertikálně dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání rozštěp rtu – 27. – 30. den těhotenství rozštěp patra asi o 14 dní později

příčiny vzniku rozštěpů endogenní – vnitřní příčiny dědičnost

exogenní – vnější příčiny infekce viry – rubeola, herpes bakterie – syfilis parazité – toxopaplazmóza chřipka, chlamydiové onemocnění TORCH

další rizika léky, drogy, kofein, alkohol nedostatek B vitamínu, nadbytek vitamínu A snížené množství plodové vody diabetes věk matky nad 38 let antipyretika, analgetika, antihistaminika, kortikoidy podané množství/stáří plodu

důsledky orofaciálních rozštěpů ústa a obličej – verbální i neverbální komunikace funkční poruchy – sání, polykání, dýchání, vývoj sluchu narušení tělesného vývoje – podtlak pro polykání - výživa žaludeční sondou záněty nosohltanu, průdušek, středouší porucha sluchu převodního typu

deformace obličeje – měkké i kostní části anomálie růstu čelisti a zubů vady estetického rázu psychosociální problémy

klasifikace rozštěpů dělení podle Buriana rozštěp rtu rozštěp rtu a dásní rozštěp rtu, dásní a patra

druhy orofaciálních rozštěpů rozštěp primárního patra jednostranně nebo oboustranně horní ret a alveolární výběžek až po foramen incisivum pravostranný, levostranný, oboustranný současně může postihnout i filtrum růst zubů deformace nosu

rozštěp sekundárního patra v různém rozsahu postihne tvrdé patro od foramen incisivum může mít tvar podkovy nebo písmene V rozštěp měkkého patra dochází k zatékání tekutiny do nosohltanu a dutiny nosní

submukózní rozštěp vyskytuje se poměrně zřídka ploténky na zadním okraji patra nesrůstají, zadní část patra má ve střední linii defekt ve tvaru trojúhelníku nad tímto defektem je napjatá tenká až průsvitná sliznice defekt je hmatný – vpadlina měkké patro – zkrácené, dobrá pohyblivost lehká hyperrinolalie

symptomy palatolalie - shrnutí poruchy rezonance poruchy artikulace nesrozumitelnost řeči narušený vývoj řeči poruchy hlasu narušené koverbální chování

porucha se projeví ve verbální i neverbální interindividuální komunikaci poznamená nejen její expresivní, ale i receptivní složku (při poruše sluchu převodního typu)

další faktory pooperační trauma (jizvy) řečová a citová deprivace – vědomé omezování řečového projevu odmítání – žádná nebo naopak přehnaná stimulace reakce okolí na rozštěpovou vadu

Diagnostika obecně využívané diagnostické postupy mezioborová spolupráce

diagnostické postupy mezioborová spolupráce standardní postupy přístrojová vyšetření

vyšetření hlasu ORL foniatrie

klasifikace palatolálie dle Sováka I. stupeň – zbytky palatolálie nenápadná huhňavost a zbytky dyslálie II. stupeň – význačnější příznaky huhňavosti i poruchy artikulace nepříliš nápadné ve sdělovacím styku III. stupeň – palatolálie je velmi nápadná řeč je však ještě srozumitelná IV. stupeň – těžká palatolalická deformace – řeč je již nesrozumitelná

terapie a komplexní péče interdisciplinární přístup pediatrie plastická chirurgie ortodoncie stomatologie stomatochirurgie specializovaný anesteziolog foniatrie logopedie psychologie, psychiatrie genetika spolupráce i s dalšími obory dětská kardiologie a kardiochirurgie

chirurgie operační etapy se volí s ohledem na růstová období operovaných útvarů každý chirurgický zákrok zabrzdí (na určitou dobu) vývoj psychologická péče narození dítěte s viditelnou vrozenou vadou – velmi traumatizující úlek…sebeobviňování nestejné infomace podávané různými specialisty

logopedická péče během posledních 40 let se v léčbě rozštěpů patra výrazně pokročilo normální řeči se dosahuje až u 90% dětí logopedická intervence u dětí

informace o očekávaném vývoji poskytování řečového vzoru včasný intervenční program 1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací informace o očekávaném vývoji poskytování řečového vzoru rozvoj komunikační schopnosti rozvoj zrakové a sluchové percepce hlavním cílem je dosáhnout normální řeči získání zájmu rodičů sledovat řečový vývoj dítěte sledování a informování o každé změně komunikační schopnosti

2. včasný domácí intervenční program realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti podpora prvních hlasových a mluvních projevů mohou se projevit nežádoucí kompenzační artikulační zvuky – neposilovat důležitost správného mluvního vzoru minimalizace rozvoje atypických řečových realizací

pozorování artikulace dítěte nápodoba nasměrování vzduchu v ústech – potřebný k řeči rozvoj sluchové kontroly pasivní a aktivní slovní zásoba – rozšíření fonetického repertoiru

terapie zaměřená na předškolní věk těžiště logopedické péče začíná se s přímou řečovou terapií aktivní účast rodičů zvládnutí před nástupem do školy

terapie ve školním věku přetrvává-li palatolálie – operační zákrok přetrvávají kompenzační artikulační vady, dentální abnormality laterální a interdentální sigmatismus narušené mezičelistní vztahy – korekce po vývoji tváře