Dělitelnost přirozených čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Rozklad čísla na součin prvočísel
Násobek a dělitel. Jeden rohlík stojí 2 Kč. Kolik Kč budou stát dva, tři, čtyři, nebo pět rohlíků? Čísla 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 atd. jsou násobky.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pojem zlomek a jeho zápis.
Dělitelnost přirozených čísel
Prvočísla a čísla složená
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Ladislava Paterová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Prvočísla a čísla složená
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Rozšiřování a krácení zlomků
DĚLITELNOST přiroz. čísel ZNAKY DĚLITELNOSTI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Dělení zlomků.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
Výroková logika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Znaky dělitelnosti 4 Číslo je dělitelné čtyřmi, právě když je čtyřmi dělitelné jeho poslední dvojčíslí. Např.: Číslo 3936 je dělitelné čtyřmi, protože.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Chemické značky a vzorce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_253.
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Zdeněk Kubík Název: VY_32_INOVACE_00_A_06_prvocisla_a_slozena_cisla Téma: Matematika 6. ročník.
Číslo v digitálním archivu školy
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Pojem zlomek a jeho zápis.
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Pojem zlomek a jeho zápis.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Dělitelnost přirozených čísel
Pojem zlomek a jeho zápis.
Transkript prezentace:

Dělitelnost přirozených čísel Prvočísla a čísla složená

1 hromádka s devíti jablky Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s devíti jablky

3 hromádky se třemi jablky Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 3 hromádky se třemi jablky

9 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 9 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 9 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s devíti jablky. 1 . 9 = 9 Rozdělit jablka na tři hromádky po třech jablcích. 3 . 3 = 9 Rozdělit jablka po jednom. Udělat devět hromádek po jednom jablku. 9 . 1 = 9

Příklad č. 2: 1 hromádka s osmi jablky Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s osmi jablky

2 hromádky se čtyřmi jablky Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 2 hromádky se čtyřmi jablky

4 hromádky se dvěma jablky Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 4 hromádky se dvěma jablky

8 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 4. možnost: 8 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 8 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s osmi jablky. 1 . 8 = 8 Rozdělit jablka na dvě hromádky po čtyřech jablcích. 2 . 4 = 8 Rozdělit jablka na čtyři hromádky po dvou jablcích. 4 . 2 = 8 Rozdělit jablka po jednom. Udělat osm hromádek po jednom jablku. 8 . 1 = 8

1 hromádka se sedmi jablky Příklad č. 3: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka se sedmi jablky

7 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 2: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 7 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 7 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku se sedmi jablky. 1 . 7 = 7 Rozdělit jablka po jednom. Udělat sedm hromádek po jednom jablku. 7 . 1 = 7

Co jsme tedy zjistili? 9 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 9 = 9 - Tři hromádky se třemi jablky. 3 . 3 = 9 - Devět hromádek s jedním jablkem. 9 . 1 = 9 Číslo 9 má tři dělitele: 1, 3 a 9. 8 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 8 = 8 - Dvě hromádky se čtyřmi jablky. 2 . 4 = 8 - Čtyři hromádky se dvěma jablky. 4 . 2 = 8 - Osm hromádek s jedním jablkem. 8 . 1 = 8 Číslo 8 má čtyři dělitele: 1, 2, 4 a 8. 7 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 7 = 7 - Sedm hromádek s jedním jablkem. 7 . 1 = 7 Číslo 7 má dva dělitele: 1 a 7.

Jaká čísla podle počtu dělitelů tedy existují? 1.) Existují čísla, která mají právě dva různé dělitele – číslo jedna a sama sebe. 13 = 1 . 13 Takovým číslům říkáme prvočísla. 2.) Existují čísla, která mají více než dva různé dělitele. 12 = 1 . 12 12 = 2 . 6 12 = 3 . 4 Takovým číslům říkáme čísla složená. 3.) Existuje číslo, která má právě jednoho dělitele – samo sebe. 1 = 1 . 1 Je to číslo 1.

A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40

A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40

Závěr Druhy čísel podle počtu dělitelů: Prvočíslo je číslo, které má právě dva různé dělitele (číslo jedna a samo sebe). Složené číslo je číslo, které má víc než dva různé dělitele. Číslo 1 není ani prvočíslo ani číslo složené, neboť má jediného dělitele, samo sebe.