Předmět zájmu sociologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
2 Marketingové koncepce
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Dějiny právního myšlení Přednáška V. Účel práva / účel v právu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
karel oliva Akademie věd ČR
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Filozofické disciplíny
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společnost a její typologie
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Životní cyklus.
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
5. Veřejná politika jako struktura a proces
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Profesionalita v sociální práci
Globalizace Milena Tichá
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Předmět zájmu sociologie Sociální reprodukce a transformace Sociální interakce, jednání vztahy Moc a vztahy závislosti Otázky svobody, determinace a přirozenosti, pravdy, ideologií, kolektivních idejí Globální společenské procesy

Kontext vzniku sociologie Osvícenství - vědění jako předpoklad sebeurčení „nového člověka“ Francouzská revoluce Průmyslová revoluce: generalizace trhu (půda, práce tržními komoditami), industrializace, urbanizace

Tradiční versus moderní společnost Pevně daná hierarchická struktura společnosti Legitimizace řádu světa - náboženství Nízká míra prostorové mobility Nízká míra dělby práce Propustná struktura společnosti Legitimizace řádu světa - věda Vysoká míra prostorové mobility Vysoká míra dělby práce

Vznik sociologie August Comte (1789 – 1857) - zakladatel Pozitivismus požadavek studovat reálné a zkušeností ověřitelné skutečnosti přepoklad logicky organizované objektivní reality, kterou můžeme skrze vědu dobře a ještě lépe poznat; je možné nalézt nezvratnou pravdu, naše poznání umožní předvídatelnost a tudíž možnost napravit problémy věda = jediný prostředek poznání

Význam sociologie Nejkomplexnější a nejvýznamnější věda - společnost je fenoménem, který je možné vědecky zkoumat; pozorovat a logicky a racionálně vysvětlit, stejně jako je možné takto uchopit svět přírody prostřednictvím fyziky nebo biologie, chemie Náhrada náboženství Prostředek k pozitivní reorganizaci společnosti, racionální organizaci výroby a přispět k funkčnímu uspořádání sociální struktury, kterou by řídili společenští vědci (plnili by funkci kněží) Schopnost vědět, ale i předvídat

Sociální darwinismus 1858 publikuje Charles Darwin dílo „O původu druhů“ Idea evoluce spojená s přesvědčením, že silnější přežívá velmi silně ovlivnila sociální vědy a chápání vývoje a změn společnosti – nutný rozvoj společnosti ke složitějším formám organizace Postup k industrializované společnosti byla chápán jako evoluce progresivnějších forem společností – důsledek – evropocentrismu a výkladu odlišností v termínech evolučních – silně hodnotově zatížených

Problém objektivity Nároky pozitivismu – zpochybnění - může vůbec vědec být objektivní tak, jak to předpokládá pozitivistický ideál Subjektivita vs. objektivita – naše zkušenost nese nevyhnutelnou stopu subjektivity a objektivita představuje snahu dostat se za individuální pohled Skepse vůči objektivitě souvisí s uznáním existence paradigmatického zakotvení, tj. určité perspektivy, z níž je chápána, poznávána a vykládána sociální realita Nejde o rezignaci na objektivitu – důraz na pozicionalitu – zakotvení vědění To, co bylo považováno za objektivní v západní sociální vědě byl ve skutečnosti výsledek shody primárně mezi bílými, muži, příslušníky střední třídy – odraz ve vztahu k jiným kulturním prostředím (mýtus stvoření x historie, atd.)

Vztah sociologie k přírodním vědám Může sociologie používat stejné metody jako přírodní vědy? Pozitivismus – ambice budovat sociologii po vzoru přírodních věd = přijetí metod přírodních věd a přemrštěný důraz na metodologii Pozitivní metoda jako podmínka uznání pozice sociologie jako plnoprávné akademické disciplíny

Specifický charakter předmětů zkoumání Přírodní vědy Příroda je informačně uzavřeným přirozeným systémem Společenské vědy Sociální realita je informačně otevřeným přirozeným systémem

Srovnání povahy zjištění v sociologii a v přírodních vědách Zjištění stochastického charakteru Nemožnost nebo obtížnost dospět k nalezení kauzálních vztahů Platnost závěrů pro prostředí, v němž probíhá zkoumání Zjištění deterministického charakteru Výpovědi o kauzálních vztazích Univerzální platnost

Důsledek odlišností v charakteru zjištění Problém vztahu přírodních a společenských věd – nerovnovážné uznání Sociologie podpora kritického myšlení produkce vědění – vědění jako nástroj změny

Sociologie versus zdravý rozum – jako konkurenční výkladový rámec sociální reality Dodržování kritérií vědecké práce (viz výše); výsledky zkoumání otevřeny přezkoumání, zohledňuje protichůdné názory, případy zpochybňující určité závěry Neomezený rozsah pole, z něhož čerpá sociologie materiál - propojuje osobní biografie s širšími sociálními procesy Problematizuje důvěrně známé, rutinní, samozřejmé, oddůverňuje ho Zdravý rozum: Omezen na vlastní žitý svět Nezpochybňuje, neproblematizuje, potvrzuje sám sebe Reprodukuje důvěrnou obeznámenost Metodologická úskalí každodenního poznávání: nezaměřené pozorování, selektivní pozorování, nelogická argumentace (výjimka potvrzuje pravidlo)

Teorie vědy - Thomas Kuhn Koncept normální vědy: vědecká je práce zakotvena ve vědeckých zjištěních, která určitá vědecká komunita přijímá jako základ pro další praxi = obor, v němž komunita vědců přijímá shodné paradigma Věda je Specifická forma intelektuální činnosti s určitými kritérii způsoby práce: Systematické metody zkoumání Analýza dat Tvorba teorií na základě důkazů a logických argumentů

Věda jako pole produkce vědění Pole poznávání a zdroj vědění o realitě Významný mechanismus konstruování reality; má potenciál zvýznamňovat (určité) hodnoty a reprodukovat (určité) sociální praktiky

Paradigma Kumulované vědění, přijímané příklady aktuální vědecké praxe zahrnující teorie, koncepty, zákony, metody zjišťování a ověřování výsledků Vymezuje řešení a postupy, které jsou v dané vědecké disciplíně možné a legitimní Vymezuje také problémy, jimiž se věda zabývá

Význam paradigmatu Pohyb v rámci paradigmatu zajišťuje uznání vědce coby vědce Mohou ho přijmout za zaručené a nemusí ospravedlňovat všechny svoje kroky Vývoj ve vědě – kumulace nového poznání, vytvoření nového paradigmatu, který je v rozporu s předešlým = vědecká revoluce = nahrazení jednoho paradigmatu druhým (newtonovská – einsteinovská fyzika) Jeho obsah různý v různých vědních oborech Odlišné paradigmatické zakotvení s sebou nese také druh zkoumání, typ otázek, které si klademe, to, co se snažíme odhalit, stejně tak určuje, jaké koncepty považujeme za relevantní

Otázky usnadňující definovat paradigma Otázka ontologická – jaká je povaha reality Otázka epistemologická – jaká je povaha poznání a vztahů mezi tím, kdo poznává a co má být poznáno Otázka metodologická – jak má poznávající postupovat, aby získal požadované vědění a porozumění

Multiparadigmatická povaha sociologie V sociologii neexistuje univerzální paradigma, ale řada paradigmat existujících vedle sebe Ne jako projev nevědeckosti nebo metodologické nezpůsobilosti, ale důsledek jejího specifického charakteru Různé klasifikace paradigmatického dělení Konsensuální paradigma Konfliktní paradigma Interpretativní paradigma

Historické etapy v sociologii Klasická sociologie (do 30. let 20.st.) Moderní sociologie (30. – 70. léta 20. století – doba systémů velkých teorií a empirických výzkumů) Současná sociologie (od 70. let 20. století)

Klasikové sociologie

Max Weber 1864 - 1920 Zdůrazňuje význam smysluplného jednání; cílem sociologie je odhalení významu jednání, smyslu, záměru a motivu aktéra – cílem není hledání kauzálních vztahů Weberův přístup „verstehen“ = porozumění Nehodnotící věda - sociologie se nemá podílet na formulaci společenských cílů

Max Weber Teorie moci Weber zavádí pojem panství jako moc založenou na pocitu závaznosti vůči autoritě – panství jako legitimizovanou moc Tradiční Charismatické Legální Teorie byrokracie Sociologie náboženství Procesy racionalizace a kapitalismus

Ideální typ jako analytický nástroj Konceptuální model, v němž jsou koncentrovány podstatné charakteristiky sociálního fenoménu - nemá oporu v realitě Umožňuje orientaci v empirické látce a navzájem srovnávat fakta, procesy a sociální vztahy a událostí Konstrukce pojmů (ideálních typů) umožňuje poznání: umožňuje přechod od různotvárnosti a rozmanitosti empirických faktů a fenoménů, od kontingence pouhé empirické současnosti a následnosti jevů k teorii o těchto faktech a fenoménech Vytváření ideál typů má význam pro porovnávání s realitou Sociální realita se nevyznačuje objektivními zákonitostmi a opakovatelnostmi

Émile Durkheim 1858 - 1917 Zastánce sociologismu – důraz na význam sociálního, struktur – podle Durkheima je skutečná pouze společnost, jedinci jsou abstrakce Společnost je skutečností „sui genesis“, tj. je neredukovatelná na žádné jiné jevy (tj. nelze ji chápat jako soubor jedinců); skládá se ze struktur – sociálních fakt, které existují mimo individuální vědomí a vykonávají na jednotlivce nátlak Sociální fakt jsou struktury a kulturní normy a hodnoty, které jsou vnější a mají “donucovací” charakter na aktéry Ze specifické povahy společnosti plyne nutnost pozitivistické metody jejího zkoumání – hlavní rys: zkoumá společenské jevy zvenku, protože jsou jednotlivci vnější Změna je důsledkem evoluce

Sebevražda Snaha odhalit sociální podmínky, které buď podporují nebo naopak nepodporují sebevražednost Pracoval s existujícími statistikami Nesetrvalost četností sebevražd – zjistil, že v obdobích politického zvratu 1848 se počet sebevražd výrazně zvýšil v případě sebevrahů = hypotéza o tom, že míra sebevražednosti souvisí s zvraty v sociální rovnováze, nebo jinak – sociální stabilita a vysoká míra integrace je ochranou proti sebevraždám Sebevraždy jsou produktem anomie

Georg Simmel 1858 - 1918 Reprezentant formální sociologie Rozlišuje formu a obsah sociálních jevů. Zajímají ho jen obecné formy vztahů, které nejsou vázány časově ani prostorově – např. vztahy nadřízenosti a podřízenosti, nápodoby (móda), dělby práce Tyto formy lze nalézt v rozmanitých sociálních skupinách, lišících se cíli i významem Zásadní moment procesu modernizace – zabstraktnění světa, které se děje díky převážení peněžní ekonomiky Ambivalence modernity - modernita a její institucionální formy vědění (třeba administrativní) klasifikují lidi jako jednotlivce – tlačí aktéry k individualizace, na druhé se společnost snaží převálcovat individuum prostřednictvím nivelizující kultury Vlivy – teorie konfliktu a sociologie každodennosti

Karl Marx 1818-1883 Filosofie dějin: určující faktor vývoje ve společnosti: materiální podmínky Dynamiku společenských vztahů, reprodukci a transformaci, určuje konflikt – snaha ovládat a nebýt v pozici ovládaného – hlavní typ konfliktu v modernitě – třídní boj Kritika kapitalismu – nerovná distribuce výrobních prostředků a výrobní síly

Odcizení a zbožní fetišismus lidé, jako tvůrci sociální reality ztrácejí kontrolu nad svým výtvorem a stávají se obětí sil, které uvedli do pohybu stav spojený s pocitem vykořenění, bezmocnosti, izolovanosti a absurdity, cizosti vůči sobě sama, druhým, práci později formulovano v užším smyslu, odcizení jako důsledek rozvinuté dělby práce, ztráta kontroly nad charakterem výroby a výsledky vlastní práce, součástí čehož je redukce sociální interakce redukována na výměnu věcí, zboží je nadáno společenskými významy, zbožím se stává i lidská práce = zbožní fetišismus

Sociologická paradigmata Rozlišovací kritérium paradigmat – odpověď na základní otázky sociologie o reprodukci a transformaci společnosti: Jak je možný řád, stabilita? Jak je možná změna?

Konsensuální paradigma Předobraz v teorii společenské smlouvy – lidé se sdružují, protože to je pro ně výhodné Tendence k maximalizaci výhod z nutného soužití a minimalizaci třecích ploch Sociální řád je založen na konsensu ohledně základních hodnot – existují mnohé mechanismy, které to zajišťují – sociologie je má studovat a zabývat se jejich případnou nápravou

Strukturní funkcionalismus Společnost jako systém (metodologický holismus) Analogie – organismus Studium funkcí sociálních jevů, které funkce plní integrační roli

Talcott Parsons 1902-1979 Společnosti jako sociální systémy (kulturní, sociální, osobnostní, behaviorálního organismu) Centrální význam: sdílené hodnoty orientující jednání členů s potřebami systému Kultura určuje závazné způsoby našeho jednání

Kritika strukturního funkcionalismu Důraz na faktory posilující integraci Neschopnost vysvětlit rozpory a konflikty, neschopnost vysvětlit sociální změnu Kulturní hodnoty a normy považuje za dané, jejich vznik neobjasňuje; neptá se, čí jsou to hodnoty Nadání společnosti vlastnostmi, které nemá

Rozšíření pojetí strukturního funkcionalismu Robert K. Merton 1910-2003 Teorie středního dosahu Dysfunkce – dezintegrační efekt, hrozba sociálnímu řádu Funkce latentní/manifestní Nezamýšlené důsledky záměrného sociálního jednání Sebenaplňující se proroctví

Konfliktní paradigma Kritická reakce na jednostrannost strukturního funkcionalismu Jakákoli forma společenského uspořádání vyhovuje pouze části společnosti Společnosti jsou vnitřně rozdělené, jsou zde přítomné protichůdné zájmy jednotlivců i skupin Charakteristickými rysy jsou mocenská nerovnost; donucení a nátlak Společenské uspořádání má výraznou tendenci ke změně

Charles Wright Mills 1919-1962 Kritika idylického obrazu, který podle něj podává o společnosti funkcionalismus Kritika osvícenského předpokladu vzájemného doplňování rozumu a svobody = podmínkou pokroku je manipulace s přírodou i lidmi Problematizace smyslu prosperity Moderní společnost = dokonalé formy manipulace, všudypřítomný konzum, rozvětvené byrokratické organizace; lidé jsou radostnými roboty, svoboda je zátěží

Interpretativní paradigma Aspekty sociálního života, které jsou z makroperspektivy neviditelné Reakce na zdůrazňování společenské struktury a společnosti jako organismu nadaného lidskými vlastnostmi Východiska: lidé jednají na základě významů, které přikládají realitě významy jsou produktem sociální interakce probíhající mezi členy společnosti významy nejsou stabilní, jsou neustále vyjednávány, redefinovány společnost je výtvorem svých členů

Symbolický interakcionismus Aspekty sociálního života, které jsou pro makroperspektivy neviditelné vliv Georga Simmela Charles Horton Cooley - koncept zrcadlového já – člověk si buduje své mínění o sobě prostřednictvím pohlížení na sebe sama očima druhých Pro vytvoření osobnosti jsou zásadní primární skupiny – rodina, vrstevníci a sousedství George Herbert Mead - význam komunikace v sociálním životě – většina interakcí se podle něj točí podle vyjednávání sdíleného významu, což probíhá skrze užívání jazyka a jiných komunikačních nástrojů Socializace – vytváření sociálního já prostřednictvím učení se dívat se na sebe sama a hodnotit se z perspektivy druhého; generalizovaný druhý – vytvoření představy o tom, jak obvykle ostatní lidé chápou svět

Symbolický interakcionismus Erving Goffman – dramaturgická sociologie – metafora divadla Harold Garfinkel - etnometodologie směr, který se nezabývá možnostmi vlivu sociálních struktur na lidské jednání – podle něj lidé neustále vytvářejí sociální struktury skrze své jednání a interakce a jsou sami sobě sociology – snaží se dát svému jednání význam základní technikou etnometodologie je porušovat zažitá pravidla

Ideální typ sociologa Usiluje o soustavné porozumění; jde o porozumění pro porozumění Zjištění vkládá do přísně definovaného referenčního rámce (operace v tomto rámci podřízena určitým pravidlům důkazů, pracuje s přesnou terminologií) Metodologie mu není cílem, ale prostředkem Usiluje o hodnotovou neutralitu

Hodnotová neutralita ve vědě Otázka vědy: jak věci jsou a proč, nikoli, jak by měly být Vědeckým teoriím nepřísluší nastolovat hodnotové debaty – vědec není demagogem ani prorokem Naše závěry vždy musí odpovídat rámci, v němž se pohybujeme, korespondovat s významy, které jsou součástí naší definice reality

Sociologická imaginace Kritický styl myšlení – kritika jako nedůvěra, zpochybňování a problematizace zdánlivě samozřejmého, neproblematizovaného, přirozeného Nahlížení sociálních interakcí, vztahů, institucí, událostí z různých úhlů pohledu a odhalování nových významů v důvěrně známém, v rutinních praktikách