SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová SFUMATO® SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
Sfumato® Splývavé čtení® http://www.sfumato.cz/
Metody výuky čtení globální genetická postup od obrázku s nápisem k rozkladu na písmena vnímání celého slova a jeho významu hned od začátku chybí fixace očních pohybů zleva doprava 57% dvojitého čtení v 1. třídě genetická sestavování celých slov z jednotlivých písmen, ne slabiky tiché hláskování písmen před vyslovením slova nahlas analyticko-syntetická (slabikotvorná) písmena jsou skládána do slabik, teprve pak do slov narušení vnímání celistvosti slova 24% dvojitého čtení sfumato skládání jednotlivých hlásek ve slovo (syntetická metoda), ne ve slabiky vidění a vnímání slova jako celku prevence vzniku dyslektických projevů a potřeby následné reedukace čtení
PaedDr. Mária Navrátilová česká pedagožka, autorka metody učitelka hudby Sfumato® - Splývavé čtení® hra s dechem (vitální kapacita plic, břišní lis) hra s hlasem (hlasitost, intonace) výslovnost (artikulace)
Specifika metody zpomalení čtení (sfumare = překrývání) nejprve pomalé provedení (dostatečný čas pro rozlišení písmene) k fixaci a zautomatizování (zkracování dlouhé expozice písmene) přesně dané pořadí osvojování písmen O, S, B, U, A, L, M, E, I, P, N, T, K, V, D kontrast – prevence záměn (a – e, b – p – d, m – n) způsob tvoření a artikulace hlásek TÓNY - voláme (O, A, E) ZVUKY - syčíme (S) VÝBUCHOVÉ - tlačíme (B, P, T, K, D)
Osvojování písmene motivační text archiv vystříhaných obrázků z časopisů „Bonbónková hra“ psaní na záda
Osvojování písmene kartičky se členy rodiny písmene táta máma kluk holka
Osvojování písmen Třídění kartiček dle různých kritérií
Osvojování písmene pracovní listy vybarvování písmen malování předmětů s náslovnou hláskou stříhání a lepení puzzle rozlišování malých a velkých tvarů písmen hledání párů: tiskací + psací podoba písmene
Osvojování písmene modelování plastelína psaní do písku provázek
Osvojování písmene skládání puzzle z částí písmen hádání, jaké to bude či mohlo být písmeno
Osvojování písmene tabulky 1. zásobník na písmena, 2. plocha na skládání rozvoj jemné motoriky při úchopu a umisťování písmene cvičení orientace na ploše (vpravo, vlevo, 1. řádek, uprostřed…)
Osvojování písmene kvarteto pozornost, prosba, hádání či hledání
Čtení písmen období OSBUA hromadné čtení z tabule „Malý učitel“
ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!) Čtení písmenkových spojení a slov ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!) syntéza 2 písmen (SO jako sova, SA jako salám i Sabina) syntéza 3 písmen (SAS jako sasanka, LAS jako lasička či láska s tlačenou hláskou na začátku slova: PAL jako palec, TOM jako Tomáš)
Čtení písmenkových spojení a slov syntéza 4 písmen (LASO,SENO, s dlouhou samohláskou: MÁLO, VOLÁ) jednoduché věty ze Slabikáře
Psaní příprava paže, ruky a prstů pomocí uvolňovacích cviků, později prvků písmen (velký formát, mazací tabulky) důraz na švih paže (ovály), ne křečovité kopírování linie předlohy technika přitlač x povol náklon papíru
Učení v souvislostech propojení s prvoukou skládání písmen (z kaštanů, pecek, dřívek) povolání (kosmonaut, truhlář)
Učení v souvislostech propojení s prvoukou národy (Eskymáci, indiáni) zvířata (tuleni, tučňáci, medvědi)
Učení v souvislostech propojení s tělesnou výchovou Písmenka v pohybu (rytmické nahrávky) skládání písmen (z vlastních těl, PET vršků) tematické hry (medvědi na mýtině mlsají med a maliny) rozdělování dětí do skupin (podle členů písmenkové rodiny)
Učení v souvislostech propojení s výtvarnou výchovou erby hra s linií
Učení v souvislostech propojení s pracovními činnostmi ovečka bublinková koupel
Zdroje a inspirace MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 1. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Příručka pro pedagogy: Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Pracovní sešit k Živé abecedě: sešit 1 - 3. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Písanka pro 1. ročník ZŠ: Písanka 1 - 6. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Sfumato® - Splývavé čtení®: Metodická příručka. [online]. [cit. 2014-01-14]. Dostupné z: www.sfumato.cz [online]. [cit. 2014-01-14]. Dostupné z: www.abcmusic.cz MILENA ŠILHÁNOVÁ. Pracovní listy. Ostopovice, 2013, 2016 práce žáků.
Děkuji za pozornost a zájem projevený Vaší přítomností.