SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYVOZENÍ SLABIK S PÍSMENEM T,t
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VYVOZENÍ HLÁSKY,PÍSMENE P, p
VYVOZENÍ PÍSMENE, HLÁSKY L,l
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1. ročník - Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura - Čtení.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
VY_32_INOVACE_08_Hláska a písmeno Ž, čtení slabik, slov
Nápravná metoda Grace Fernaldové
VY_32_INOVACE_01_Hláska a písmeno K, čtení slabik, slov
VY_32_INOVACE_10_Hláska a písmeno G, čtení slabik, slov
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
VY_32_INOVACE_03_NÁCVIK ČTENÍ
VYVOZENÍ HLÁSKY A PÍSMENE O, o
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VYVOZENÍ SLABIK S HLÁSKOU A PÍSMENEM S
VY_32_INOVACE_03_Hláska a písmeno C, Č, čtení slabik, slov
Diagnostika a reedukace
Vyvození písmene, hlásky S,s
VY_32_INOVACE_02_Hláska a písmeno B, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Metodika počátečního čtení
VY_32_INOVACE_09_Hláska a písmeno F, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
VY_32_INOVACE_06_Hláska a písmeno R, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Motorické schopnosti.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Štěpánka Vaňková Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_II.JZ_ČTENÍHŠ_HLÁSKY.
AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 17 Český jazyk 1.ročník
Interaktivní tabule - tipy, triky,
Porozumění jednoduchému textu 2
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk Zvířátka - hláskování Mgr
Procvičovací list Jazyková výchova (český jazyk pro 1. ročník) Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2011
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Čtení a psaní genetickou metodou
VY_32_INOVACE_35_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_II.JKGM_ALTERNATIVNÍ.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
(český jazyk pro 1. ročník)
Metodika počátečního čtení
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Jméno autora Datum vytvoření Ročník Vzdělávací Téma – název Anotace
Transkript prezentace:

SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová SFUMATO® SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová

Sfumato® Splývavé čtení® http://www.sfumato.cz/

Metody výuky čtení globální genetická postup od obrázku s nápisem k rozkladu na písmena vnímání celého slova a jeho významu hned od začátku chybí fixace očních pohybů zleva doprava 57% dvojitého čtení v 1. třídě genetická sestavování celých slov z jednotlivých písmen, ne slabiky tiché hláskování písmen před vyslovením slova nahlas analyticko-syntetická (slabikotvorná) písmena jsou skládána do slabik, teprve pak do slov narušení vnímání celistvosti slova 24% dvojitého čtení sfumato skládání jednotlivých hlásek ve slovo (syntetická metoda), ne ve slabiky vidění a vnímání slova jako celku prevence vzniku dyslektických projevů a potřeby následné reedukace čtení

PaedDr. Mária Navrátilová česká pedagožka, autorka metody učitelka hudby Sfumato® - Splývavé čtení® hra s dechem (vitální kapacita plic, břišní lis) hra s hlasem (hlasitost, intonace) výslovnost (artikulace)

Specifika metody zpomalení čtení (sfumare = překrývání) nejprve pomalé provedení (dostatečný čas pro rozlišení písmene) k fixaci a zautomatizování (zkracování dlouhé expozice písmene) přesně dané pořadí osvojování písmen O, S, B, U, A, L, M, E, I, P, N, T, K, V, D kontrast – prevence záměn (a – e, b – p – d, m – n) způsob tvoření a artikulace hlásek TÓNY - voláme (O, A, E) ZVUKY - syčíme (S) VÝBUCHOVÉ - tlačíme (B, P, T, K, D)

Osvojování písmene motivační text archiv vystříhaných obrázků z časopisů „Bonbónková hra“ psaní na záda

Osvojování písmene kartičky se členy rodiny písmene táta máma kluk holka

Osvojování písmen Třídění kartiček dle různých kritérií

Osvojování písmene pracovní listy vybarvování písmen malování předmětů s náslovnou hláskou stříhání a lepení puzzle rozlišování malých a velkých tvarů písmen hledání párů: tiskací + psací podoba písmene

Osvojování písmene modelování plastelína psaní do písku provázek

Osvojování písmene skládání puzzle z částí písmen hádání, jaké to bude či mohlo být písmeno

Osvojování písmene tabulky 1. zásobník na písmena, 2. plocha na skládání rozvoj jemné motoriky při úchopu a umisťování písmene cvičení orientace na ploše (vpravo, vlevo, 1. řádek, uprostřed…)

Osvojování písmene kvarteto pozornost, prosba, hádání či hledání

Čtení písmen období OSBUA hromadné čtení z tabule „Malý učitel“

ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!) Čtení písmenkových spojení a slov ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!) syntéza 2 písmen (SO jako sova, SA jako salám i Sabina) syntéza 3 písmen (SAS jako sasanka, LAS jako lasička či láska s tlačenou hláskou na začátku slova: PAL jako palec, TOM jako Tomáš)

Čtení písmenkových spojení a slov syntéza 4 písmen (LASO,SENO, s dlouhou samohláskou: MÁLO, VOLÁ) jednoduché věty ze Slabikáře

Psaní příprava paže, ruky a prstů pomocí uvolňovacích cviků, později prvků písmen (velký formát, mazací tabulky) důraz na švih paže (ovály), ne křečovité kopírování linie předlohy technika přitlač x povol náklon papíru

Učení v souvislostech propojení s prvoukou skládání písmen (z kaštanů, pecek, dřívek) povolání (kosmonaut, truhlář)

Učení v souvislostech propojení s prvoukou národy (Eskymáci, indiáni) zvířata (tuleni, tučňáci, medvědi)

Učení v souvislostech propojení s tělesnou výchovou Písmenka v pohybu (rytmické nahrávky) skládání písmen (z vlastních těl, PET vršků) tematické hry (medvědi na mýtině mlsají med a maliny) rozdělování dětí do skupin (podle členů písmenkové rodiny)

Učení v souvislostech propojení s výtvarnou výchovou erby hra s linií

Učení v souvislostech propojení s pracovními činnostmi ovečka bublinková koupel

Zdroje a inspirace MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 1. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Příručka pro pedagogy: Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Pracovní sešit k Živé abecedě: sešit 1 - 3. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Písanka pro 1. ročník ZŠ: Písanka 1 - 6. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Sfumato® - Splývavé čtení®: Metodická příručka. [online]. [cit. 2014-01-14]. Dostupné z: www.sfumato.cz [online]. [cit. 2014-01-14]. Dostupné z: www.abcmusic.cz MILENA ŠILHÁNOVÁ. Pracovní listy. Ostopovice, 2013, 2016 práce žáků.

Děkuji za pozornost a zájem projevený Vaší přítomností.