28. setkání AUČCJ Praha, Eva Složilová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Jaké základní otázky si klademe na začátku tvorby nového testu? Diskuse • pro tvorbu testu je třeba nějaký testový materiál Kde ho hledat? Jaké jsou zdroje.
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Setkání kontaktních osob Praha Marta Rybičková.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Testovací techniky PhDr. Eva Složilová, MA Katedra jazyků
OBJEKTIVIZACE HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY Z ANGLICKÉHO JAZYKA
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mezinárodní jazykové zkoušky pro studium a práci v zahraničí Daniel Jeleń British Council.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Maturita 2015.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Sociologický výzkum.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Struktura maturitní zkoušky
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
1. Co chápete pod pojmem formát testu? délka testu (doba trvání, počet položek) dovednosti (které řečové dovednosti) počet částí typy položek (testových.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Specifika jazykové přípravy na Univerzitě obrany s podporou ICT
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Písemná část MZ z anglického jazyka II
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
NEŽ VYRAZÍM ZA STUDIEM A CESTOVÁNÍM DO SVĚTA Tereza Ševčíková British Council Liberec.
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
E-learningový kurz pro examinátory zkoušky pro trvalý pobyt v ČR AUCCJ
Assessment centrum.
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Hodnocení psaní Seminář Brno Obsah a cíle semináře Hodnotící škály pro psaní - vývoj Hodnotící škály pro psaní - představení Ukázky hodnocení.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ Mgr. Lucie Pospíšilová.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Mezinárodní důkaz Vaší jazykové úrovně
European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages - member of EALTA - European Association for Language Testing and Assessment.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Assessment centrum.
Seminář 4 – struktura odborného textu
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Kritéria hodnocení písemné práce
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Výsledky žáků v anglickém jazyce na konci základního vzdělávání v JMK
Assessment centrum.
Vývoj jazykového testu, testové specifikace
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

28. setkání AUČCJ Praha, 27.2.2010 Eva Složilová Testovat gramatiku? 28. setkání AUČCJ Praha, 27.2.2010 Eva Složilová

Osnova Úvod Gramatika ve výuce a testování Testovat gramatiku? Co testujeme, když testujeme gramatiku? Problém „složitosti“ (complexity) Gramatika a modely komunikativní jazykové kompetence Gramatika a testování jazykových dovedností Testování gramatiky v kontextu češtiny jako cizího jazyka Klíčové momenty při testování gramatiky Závěr 1.1.2019

Gramatika ve výuce a testování Úloha gramatiky z historického pohledu Komunikativní přístup Výuka - odklon od gramatiky Testování – paradoxní situace Teorie, výzkum – zájem o jiné aspekty Realita testování ve třídě 1.1.2019

Testovat gramatiku samostatně? NE Základní argumenty: vysoká korelace reliabilita, praktičnost vývoje testu testování gramatiky implicitně (poslech, čtení) i explicitně (psaní, mluvení) zahrnuto v testování jednotlivých řečových dovedností Empirický výzkum: Výzkum při vývoji testu IELTS (Alderson, 1993) Výzkum při testování poslechu (Buck, 2001) DIALANG (Alderson, Huhta, 2005) 1.1.2019

Testovat gramatiku samostatně? ANO Základní argumenty: gramatika je centrální aspekt jazyka gramatika je vyčlenitelná součást jazykové způsobilosti (zastánci gramatiky chápané jako morfosyntax) 1.1.2019

Co testujeme, když testujeme gramatiku? Správnost (tradiční přístup - chyby) Rozsah / šířka – 2 aspekty: kvantitativní (počet různých gramatických struktur) kvalitativní (složitost gramatických struktur) 1.1.2019

Problém „složitosti“ Základní otázka: Které gramatické struktury jsou jednoduché a které jsou složité? Základní problém: Gramatické sylaby jsou odvozeny na základě intuice a tradice a ne na empirickém výzkumu. Důsledek: Odstupňování struktur podle jejich obtížnosti není spolehlivé. Možný dopad: popis referenčních úrovní 1.1.2019

Možné řešení Využití korpusové lingvistiky a jejích mechanismů pro stanovení empiricky opodstatněných a ověřených hranic mezi složitostí struktur a jejich posloupností 1.1.2019

Jazyky podle obtížnosti Skupina 1 (afrik., it., fr., nor., port.,šp., švéd.,dánš., hol…) Skupina 2 (bulh., němč., řeč., urdš., malaj.,perš...) Skupina 3 (nepálš., hebrejš.,finš., polš., ruš, češ...) Skupina 4 (ar., čín., kor., jap.) 1.1.2019

Gramatika v rámci modelů jazykové kompetence model Canale + Swain, model Bachmanův - gramatická kompetence nedostatečně rozvinuta, redukována pouze na morfosyntax SERRJ gramatickou kompetenci spíše popisuje než definuje, distancuje se od nějakého teoretického modelu 1.1.2019

Proč je to důležité? Chci-li testovat gramatiku, musím definovat tzv. konstrukt gramatiky To je velký problém, protože doposud žádný model gramatiku nedokáže dostatečně explicitně definovat pro účely testování To vede k dalším problémům – když nemám definováno, co gramatika je, jak můžu vybrat vhodné metody, jak ji testovat? Jak dokážu takový test validizovat? 1.1.2019

Testování gramatiky v kontextu testování jazykových dovedností Jako součást testování jazykových dovedností Receptivních (implicitně) Produktivních (explicitně) Jako samostatný test / část testu (Language in use – FCE, CAE, CPE) 1.1.2019

Samostatný test gramatiky Konstrukt Vhodnost v závislosti na testované úrovni Výběr vhodných testovacích technik Výběr z několikanásobné volby Doplňování slov / výrazů do mezer Kombinace prvních dvou Hledání / opravování chyb … Váha 1.1.2019

Testování gramatiky u produktivních dovedností (psaní, mluvení) A když už se dovolena končí a vratím se domů tak těším se na odpočinek, a že už nemusím tahát té těžke zavazadla a že pořad mám ramena na svých místech. Obvykle nesu víc než potřebuju pak musím to všechno s sebou nosít. Když už jsem doma můj život tak nespícha a mám čas prohližét fotky, které jsem udělala v zahraničí, oprávovát je a pak pozvát rodinů a přáteli na večirek a při večeří vypravět jím co se mi líbílo a co ne v teto zemi. Jestli někteří s ních už tam někdy byli tak můžeme přirovnát vzpominky a zjistit jestli se tam mnoho mňenílo nebo ne. Vždycky když cestuju těším se na tu chvilu kdy budu doma a budu se dělít dojmy se svýmí blizkýmí. 1.1.2019

Možnosti, jak ukázku hodnotit: Tradiční (kvantifikace chyb) Holistické Analytické: hodnocená úroveň (např. podle SERRJ) kritéria hodnocení, hodnotící škála gramatická kompetence jako jedno z kritérií gramatická přesnost a rozsah 1.1.2019

Analytické hodnocení psaní – kritéria hodnocení Splnění zadání / charakteristika textu Koherence Pravopis Gramatická kompetence Správnost Rozsah Lexikální kompetence 1.1.2019

Testování gramatiky v kontextu češtiny jako cizího jazyka Hranice mezi gramatikou a slovní zásobou Popisy referenčních úrovní ??? 1.1.2019

Klíčové momenty testování gramatiky Jasné vymezení gramatické kompetence / konstruktu Znalost SERRJ a jeho úrovní Znalost deskriptorů pro gramatickou kompetenci Analytický přístup k hodnocení Používání analytických hodnotících škál Proškolení na jejich používání Přehodnocení úlohy chyby v hodnocení 1.1.2019

Zdroje Alderson, J. C., Banerjee, J. 2002. State of the art review : language testing and assessment (part two). Language Teaching, 35 (2). pp. 79-113. ISSN 0261-4448  0261-4448 (Print) 1475-3049 (Online) Alderson, J.C. and Huhta, A. 2005. The development of a suite of computer-based diagnostic tests based on the Common Eurpopean Framework. Language Testing 22, 301-320. Buck, G. 2001. Assessing listening. CUP. Purpura, J.E. 2004. Assessing grammar. CUP. Rimmel, W. 2006. Measuring grammatical complexity: the Gordian knot. Language Testing 23, 497-519. Wahba et al 2006. Handbook for Arabic language Teaching Professionals in the 21st century, LEA, str. 37 Weir, Cyril 2005. Limitations of the Common European Framework for developing comparable examinations and tests. Language Testing 22, 281-300. 1.1.2019

DĚKUJI ZA POZORNOST Hodně štěstí s testováním gramatiky. 1.1.2019