Jak se efektivně učit 2017
Úvod Co Vás napadne, když se řekne učení – napište Co pro Vás znamená „učit se“ Jak se učíte Máte své oblíbené místo k učení Vaše zkušenosti s učením
Učení Širší vymezení Užší vymezení Učení je proces, v jehož důsledku člověk mění svůj soubor poznatků o prostředí mění své formy chování a způsoby činnosti, vlastnosti své osobnosti a obraz sebe sama. Mění své vztahy k lidem kolem sebe a ke společnosti, ve které žije. proces získávání a předávání zkušeností, informací a znalostí. (Mareš, 2013)
Jak se učit Stanovit si cíl učení Snažit se látku opravdu pochopit Organizace materiálu - příprava Časový plán
Podmínky učení (Mareš, 2013) Úklid Místo Čas Předměty Nepořádek okolo sebe - nepozornost Místo Dostatek světla, prostoru Pocit bezpečí, klid U stolu – dostatek prostoru na stole – vypnout počítač V křesle – stolek na odložení materiálu – pohodlí V posteli – postel na učení / postel na spánek Čas Pravidelně – každý den ve stejnou dobu 1,5 až 3 hodiny – minimálně 30 min. Přestávky – změnit místo, fyzická aktivita, Předměty Pořadí – Nejprve to, co je složité Specifika předmětu – cizí jazyk (slovíčka), matematika – (počítat příklady), somatologie – (nové pojmy) (Mareš, 2013)
Styly učení Založeny na smyslové orientaci Sluchově mluvní Vizuální Slovně pojmový Motorický Sluchově mluvní styl upřednostňuje formu rozhovoru, diskuzí a otázek. Zrakový/vizuální má raději obrázky, text, vizuální vzorce. Slovně pojmový má dobré abstraktní myšlení, nevadí mu vzorce a pojmy. Pohybová má rád pohyb a prozkoumávání. (Mareš, 2013)
Paměť a trénink (Kolektiv autorů, 2013) Zapomínání bezprostředně po naučení látky nebo po podrobnějším seznámení se s učebním slovním materiálem nejvíce zapomínáme. Opakování Myšlenková organizace vhodnější je opakování rozložené v čase a proložené přestávkami v závislosti na materiálu k zapamatování menší celky, které spolu souvisí, je vhodné opakovat vcelku opakování složitějšího a rozsáhlejšího materiálu je vhodné rozložit do částí Mozkový trénink / jogging Úkoly na paměť nákup bez seznamu Pexeso, názvy států Dbát na správnou stravu, odpočinek (Kolektiv autorů, 2013)
Mnemotechnické pomůcky / Strategie učení Říkanky – BeFeLeMe Pes Se VeZe Kartičková metoda – slovíčka, pojmy Akronymy – DEKA (tuky rozpustné v tucích) Metoda loci (cesta do školy) Metoda zvukové pomůcky (intonace hlasu) Metoda srovnávací tabulky Metoda kategorizace Myšlenková mapa PQRST - (přehled, otázka, čtení, opakování, zkoušení) NEANA - (Nestudovat Ale Nastudovat) – „Hra na učitele“ (Kolektiv autorů, 2013)
Metoda kategorizace Ovoce (nadřazený pojem) Zelenina (nadřazený pojem) Jablko Květák Banán Brambory Hruška Špenát pomeranč Zelí
Metoda srovnávací tabulky Příznaky Žaludeční vřed Duodenální vřed Věk 50 – 60 let 40 – 50 let Pohlaví Muži i ženy Častěji ženy Lokalizace bolesti Pod mečíkem V pravém nadbříšku Závislost bolesti na jídle Ihned po požití Na lačno, pak za 2 hodiny Chuť k jídlu Bývá zachována – vyhýbá se jídlu z důvodu bolesti Bývá zachována – jí, aby se vyhnul bolesti Acidita (stupeň kyselosti) subacidita Hyperacidita (vysoký stupeň kyselosti
Myšlenková mapa https://3gabw67dxh21mxkv33nf9htx-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/01/Education6.png
Aplikace na učení AnkiApp – kartičky (slovíčka, pojmy) iMindMap – myšlenková mapa MindMeister – myšlenková mapa MindMup2 – myšlenková mapa Duolingo – slovíčka, gramatika
Psychohygiena Cvičení Fyzická aktivita Relaxace
Děkuji za pozornost