Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Advertisements

Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
OTA PAVEL. Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
první reakci na válku představuje tzv. „vězeňská literatura“ „Reportáž psaná na oprátce“ – sepsaná Juliem Fučíkem, sestavená Gustou Fučíkovou těsně po.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_116 Téma hodiny: Jan Otčenášek Doporučeno pro: 9. ročník.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Ludvík Souček NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název vzdělávacího materiálu
Ahoj děti, já jsem Medvídek Pú a budu vás provázet dnešním příběhem.
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Světlana Havránková
Česká poválečná literatura I.
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Kateřina Křížová
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Téma (název prezentace)
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky slovesného umění
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Transkript prezentace:

Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Arnošt Lustig

Datum vytvoření projektu červen 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Arnošta Lustiga. Napíší si zápis do sešitu.

Arnošt Lustig (21. 12. 1926 – 26. 2. 2011) Byl český židovský spisovatel a publicista světového významu, autor celé řady děl s tématem holokaustu.

Doplňte tato slova do svého zápisu: časopis USA Washington rasový Jugoslávie Židé Praha scénárista vysoká škola holocaust krejčí rakovina Terezín transport smrti Sovětský svaz

Arnošt Lustig (1926 – 2011) Narodil se v Praze, z důvodů byl vyloučen (jako Žid) ze studia, poté se vyučil . V roce 1942 byl poslán do , Osvětimi a Buchenwaldu. Jako zázrakem uprchl z a ukrýval se až do konce války v . Během přišel téměř o celou svoji rodinu, což jej hluboce poznamenalo. Proto se ve všech jeho dílech objevují témata a 2. světové války. . rasových krejčím Terezína transportu smrti Praze holocaustu Židů

Arnošt Lustig (1926 – 2011) Po válce vystudoval , začal přispívat do novin a , odjel do Izraele jako zpravodaj Lidových novin v izraelsko-arabské válce, po návratu pracoval jako redaktor a Čs. rozhlasu a televize. Po invazi vojsk musel Čs. opustit. Nejdříve emigroval do , kde působil v záhřebském filmovém studiu, poté žil v Izraeli, nakonec se usadil v , kde přednášel film, literaturu a scenáristiku na Americké univerzitě ve , kde byl jmenován profesorem. V sobotu 26. února 2011 zemřel v Praze na . vysokou školu časopisů scénárista Sovětského svazu Jugoslávie USA Washingtonu rakovinu

„Psaní o židovském osudu je pro mne zároveň psaním o osudu člověka „Psaní o židovském osudu je pro mne zároveň psaním o osudu člověka. Protože jsem prožil tzv. tvárné roky v koncentračních táborech v Terezíně, a v Buchenvaldu, odkud jsem při transportu smrti do Dachau utekl a dostal se až do Prahy. Zdálo se mi, že je to nejpodstatnější námět. Člověk. Svět. Osud. Štěstí. Doba, v ní žiji. Budoucnost člověka. Jeho paměť. V koncentračních táborech jsem potkal nejlepší a nejzajímavější lidi, kteří žili na krajíčku života, a kteří ani pod nejtěžším tlakem nezapomněli na to, smysl pro spravedlnost, pro čest, pro přátelství, odvahu, schopnost překonávat strach, schopnost vidět za hranice této chvíle, tohoto dne. Přitom tito lidé umírali, byli zabíjeni, utíkali a byli stříleni do zad, rozdělovali se, sami hladoví, o chleba, o brambor, o kousek cukru, věřili, že každý člověk je stejně důležitý, že smysl života není v tom žít a snažit se přežít na vlastní pěst, ale ve schopnosti vidět kromě sebe ty druhé. Většina z nich se narodila z židovských matek. Tak píšu o nich.“ Tvorba:

Tvorba: Noc a naděje Démanty noci Dita Saxová Transport z ráje sbírka 7 povídek inspirovaných vlastními zážitky autora v terezínském ghettu Démanty noci Dita Saxová novela o dívce, která se vrací z koncentráku a není pro své otřesné zážitky schopná navázat normální život. Nakonec odjíždí do Švýcarska a páchá sebevraždu. Transport z ráje Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou novela podle skutečné události z roku 1943 v Itálii (Tehdy Němci na Sicílii zajali bohaté židovské podnikatele s americkými pasy, pod záminkami z nich vymámí jejich peníze a ožebračí je, pak je pošlou s mladou tanečnicí Kateřinou do plynu. Ta si to jako jediná uvědomí, vytrhne dozorci pistoli a zastřelí ho, i když ví, že vzpoura je marná.)

Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou: Pro napsání této povídky se nechal inspirovat legendou, pocházející z koncentračního tábora z Birkenau v Osvětimi, o jedné krásné 19ti leté dívce, židovce, které důstojník SS poručil, aby se svlékla a tančila, protože byla tanečnice. Dívka ve svém nitru zahnaná do kouta jako špinavá krysa v pocitu sebezáchovy a veškeré mravní síly, která v ní ještě zbyla, mu vytrhla pistoli, zastřelila ho a poranila jednoho adjutana. Příběh byl na světě. Život je sám velkým autorem, člověk je pouhý zprostředkovatel, který obraz domaluje a dá mu rám.

Otázky a odpovědi: Kdo byl Arnošt Lustig? Čím se vyučil a proč? Kdy odešel do koncentračního tábora? Ve kterých táborech byl a jak dlouho? Jaké lidi potkal v KT? Kde pracoval po válce? Kdy odešel z Československa a proč? Kde působil? Vrátil se někdy zpátky do Česka? Jak zemřel? O čem vypráví ve většině svých knih? Jak se jmenují některé jeho povídkové soubory? Napsal také novely? Vyjmenujte.

Ukázka z internetu: Jak se jmenuje pořad, ve kterém o sobě A. Lustig vypráví? Jaké téma zde popisuje? Jak každá začínal svá autorská čtení? Jak podle něj vypadal Terezín a jak Osvětim. Byl mezi nimi nějaký rozdíl? V kolika letech odešel do KT a s kým? Proč s nimi neodešel také Lustigův otec? Jak se Němci chovali k Židům? Jak odpověděl jeho kamarád na otázku, kde má rodiče? Jak odpověděl německému lékaři na otázku, co umí. Jaký má dnes vztah k Němcům? S čím v tomto snímku bojoval a jak se mu to dařilo? Jaký to byl člověk (optimista x pesimista)? Zdůvodněte.

Použité zdroje: http://www.knihovnaslany.cz/kalendarium/2009/11/cten arsky-denik-prosinec-2/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Arno%C5%A1t_Lustig http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1186000189-13- komnata/209562210800003/ LUSTIG, A. Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou. Praha: Euromedia Group, 2005. LUSTIG, A. Zpověď . Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 2009.