Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Po absolvování semináře bude student schopen: Zhodnotit učebnici přírodopisu z hlediska didaktické vybavenosti Určit metodu výuky použitou v hodině přírodopisu Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky Charakterizovat jednotlivé typy testových úloh Určit typ testové úlohy Zhodnotit výhody a nevýhody použití konkrétní úlohy v testu Vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi baterií učebních úloh a pracovním listem Sestavit baterii učebních úloh Shrnout zásady použití učebních úloh v pracovním listu. Shrnout zásady použití učebních úloh v didaktickém testu. Navrhnout a ohodnotit didaktický test Navrhnout aktivizační metodu výuky vhodnou pro hodinu přírodopisu
Organizace semináře z didaktiky přírodopisu 2 Časová dotace: 1 h Počet kreditů: 1 Absence: 1 tolerovaná Ukončení: zápočet Výuka: 3 seminární skupiny (max 8 studentů) Středa (10:15 – 11:00, 11:10-11:55, 12:05-12:50) Je třeba navštěvovat svou seminární skupinu Náplň: procvičení teorie z přednášky vytváření materiálů do výuky
Předběžné rozvržení seminářů od 22.2. do 17.5.2017 22.2. – úvodní seminář 1.3. – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 8.3. – výsledky hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 15.3. – učební úlohy – definice, typologie učebních úloh 22.3. - učební úlohy – tvorba pracovního listu 29.3. - učební úlohy – tvorba baterie učebních úloh 5.4. – didaktický test jeho tvorba a hodnocení 12.4. – didaktický test jeho tvorba a hodnocení 19.4. – aktivizační metoda 26.4. – aktivizační metoda 3.5. – mikrovýstupy – 2 studenti/tky 10.5. – mikrovýstupy – 3 studenti/tky 17.5. – mikrovýstupy – 3 studenti/tky
Podmínky udělení zápočtu I. docházka – tolerovaná je 1 absence II. Receptář začínajícího učitele - obsahuje 6 dílčích úloh - k účasti na testu z didaktiky přírodopisu 2 (přednáška) je třeba je mít uznané! III. mikrovýstup (pedagogická etuda) – demonstrace výukové metody na tématu rostlinné čeledi (skupiny), kterou jste si zvolili pro tvorbu plakátu
II. Receptář začínajícího učitele (2 II. Receptář začínajícího učitele (2.část) Samostatně vypracované úkoly Zhodnocení přírodopisné učebnice Typologie učebních úloh s příklady Pracovní list Baterie učebních úloh je třeba odevzdat do 13.4.2017 Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) Návrh aktivizační metody pro konkrétního hodinu přírodopisu je třeba odevzdat do 13.5.2017
III. Mikrovýstup (pedagogická etuda) demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi Klasické metody Aktivizující metody vyprávění vysvětlování výklad instruktáž práce s prac. listem rozhovor vyvozovací pozorování pokus demonstrace a další brainstroming snowballing návštěvníci I.N.S.E-R.T. pětilístek kolečka hry s využitím kartiček didaktická hra AZ-kvíz Riskuj Kufr a další
Např. prvosenkovité - vysvětlování pojem HETEROSTYLIE Zdroj: http://biologie.ens-lyon.fr Zdroj: http://www.spektrum.de
Např. prvosenkovité - pozorování Odlišení prvosenky jarní a prvosenky vyšší http://www.biolib.cz
Náměty na další metody na příkladu čeledi prvosenkovité popis modelové rostliny vysvětlování principu tvorby květního vzorce/diagramu (sestavení květního vzorce/diagramu) pozorování zástupců čeledi Atd. Každý mikrovýstup by měl být na 10-15 min Vaši kolegové budou představovat žáky Je třeba zajistit materiál na mikrovýstup Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a následně rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu
Použité zdroje http://biologie.ens-lyon.fr/ressources/Biodiversite/Documents/la-plante-du-mois/la-primevere-une-des-premieres-fleurs-du-printemps/images/Primevere_officinale-fleurs_longistylee_et_brevistylee.jpg?lang=fr http://www.spektrum.de/lexikon/biologie-kompakt/bestaeubung/1438 http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id1467/?taxonid=39275