Prvňáci a matematika Sčítáme a odčítáme do 20 a 10 nepřeskakujeme 1 5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Rovnice s parametrem. Vypočítejte rozměry obdélníku, pro který platí: Délku zmenšíme o 5 m a šířku zvětšíme o 10 m, a tím se obsah zvětší o 300 m 2. a)
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_05 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Pravidla pro počítání s mocninami
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Násobíme dvouciferná čísla. Sčítáme, odčítáme písemným postupem.
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Druháci a matematika 4 Vyznačujeme body KA 3 TI 1 TE MA
Interaktivní procvičování barev a paměti na tvary těles.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
PROSTOROVÁ ORIENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLOVNÍ ÚLOHY PRO PRVŇÁČKY
Název učebního materiálu
Opakujeme čísla do 20 2 Druháci a matematika 1 a < 13
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Druháci a matematika 11 2 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme
Písemné sčítání s přechodem desítky
Písemné sčítání dvojciferných čísel bez přechodu desítky
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
MA TE 2 3 TI KA 4 5 Počítáme s nulou 1 6 Prvňáci a matematika
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
Matematika 2. ročník - sčítání a odčítání Název materiálu
Transkript prezentace:

Prvňáci a matematika Sčítáme a odčítáme do 20 a 10 nepřeskakujeme 1 5 16 + 4 = 20 20 - 4 = 16 MA TE 2 3 TI KA 4 5 Toto téma navazuje na téma Sčítáme a odčítáme do 20, přičítáme k 10 z kolekce Prvňáci a matematika. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem: knoflíky, pokud možno dvoubarevnými (např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví) a s tzv. mřížkou, viz obrázek. Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů. 1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Sčítání, odčítání bez přechodu přes základ 12 + 3 = 15 15 - 3 = 12 10 2 10 5 14 14 + 3 = 17 17 - 3 = 10 7 10 4 11 + 8 = 19 19 - 8 = 11 10 1 10 9 Vezměte si mřížku a knoflíky. Do mřížky položte 12 červených knoflíků a 3 modré knoflíky. Nakreslete, co jste udělali. Vypočítejte, kolik knoflíků jste položili do mřížky. Zapište příklad sčítání. Zapište, jak je 12 knoflíků rozloženo do dvou řádků mřížky. Položte do mřížky 15 červených knoflíků. Tři knoflíky v druhém řádku otočte modrou stranou nahoru. Vypočítejte, kolik knoflíků v mřížce je červených. Zapište příklad. K mřížce s knoflíky zapisujte znázorněný příklad sčítání a příklad odčítání. Zapište, jak je 15 knoflíků rozloženo do dvou řádků mřížky. 18 - 1 = 17 17 + 1 = 18 10 7 10 8 20 20 - 2 = 18 18 + 2 = 10 8 10

Znázorňování sčítání 11 + 6 = 12 + 2 = 1 + 13 = 4 + 16 = 1. 17 14 10 1 10 2 14 20 10 3 10 6 13 + 5 = 14 + 3 = 12 + 4 = 11 + 6 = 2 + 15 = 6 + 13 = 0 + 17 = 16 + 2 = 2. 18 18 17 16 10 3 10 6 10 4 10 2 1. Znázorněte příklady sčítání knoflíky v mřížce. Zapište, jak rozložíte jednoho ze sčítanců na číslo 10 a jednotky. Příklad vypočítejte. 2. Zapište, jak rozložíte jednoho ze sčítanců na desítku a jednotky a příklady vypočítejte. 17 19 17 17 5 10 10 1 7 10 10 3

Znázorňování odčítání 17 - 4 = 15 - 1 = 18 - 5 = 16 - 4 = 14 - 3 = 19 - 7 = 13 - 0 = 20 - 2 = 12 - 1 = 18 - 2 = 17 - 5 = 19 - 3 = 1. 13 14 10 7 10 5 13 12 10 8 10 6 2. 11 12 13 18 Znázorněte příklady odčítání knoflíky v mřížce. Zapište, jak rozložíte číslo, od něhož odčítáme, na číslo 10 a jednotky. Příklady vypočítejte. 2. Zapište, jak rozložíte číslo, od něhož odčítáme, na desítku a jednotky a příklady vypočítejte. 10 4 10 9 10 10 10 11 16 12 16 10 2 10 8 10 9 10 7

Počitadlo 13 + 2 = 15 15 - 2 = 13 4 + 11 = 15 15 - 4 = 11 2 + 13 = 15 15 - 13 = 2 11 + 4 = 15 15 - 11 = 4 Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné na počitadle. Pozn.: Odčítání dvouciferných čísel není obsahem tohoto tématu. Příklady tohoto typu se zde uvádějí pouze jako jeden příklad ze čtveřice příkladů znázorněných týmž schématem. 16 + 2 = 18 18 - 2 = 16 13 + 3 = 16 16 - 3 = 13 2 16 16 - 13 = 3 2 + 16 = 18 18 - 16 = 3 + 13 =

Sestavování příkladů 2. 1. Kč 1 10 16 15 13 3 14 1 13 + 3 = 16 16 - 3 = 13 14 + 1 = 15 15 - 1 = 14 3 + 13 = 16 16 - 13 = 3 1 + 14 = 15 15 - 14 = 1 4 11 16 2 1. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné desetikorunami a korunami. 2. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné diagramy. Pozn.: Odčítání dvouciferných čísel není obsahem tohoto tématu. Příklady tohoto typu se zde uvádějí pouze jako jeden příklad ze čtveřice příkladů znázorněných týmž schématem. 15 18 4 + 11 = 15 15 - 4 = 11 16 + 2 = 18 18 - 2 = 16 11 + 4 = 15 15 - 11 = 4 2 + 16 = 18 18 - 16 = 2

Mřížka 17 - 3 = 12 + 7 = 15 + 3 = 19 - 6 = 20 - 10 = 1. 14 19 17 - 3 = 14 14 + 3 = 17 12 + 7 = 19 19 - 7 = 12 17 17 - 14 = 3 7 + 12 = 3 + 14 = 19 19 - 12 = 9 2. 18 13 10 15 3 6 13 10 10 18 1. Znázorněte příklady sčítání a odčítání knoflíky v mřížce. Zapište další znázorněné příklady. Příklady vypočítejte. 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy. Zapište i ostatní znázorněné příklady. Pozn.: Odčítání dvouciferných čísel není obsahem tohoto tématu. Příklady tohoto typu se zde uvádějí pouze jako jeden příklad ze čtveřice příkladů znázorněných týmž schématem. 19 20 15 + 3 = 18 18 - 3 = 15 13 + 6 = 19 19 - 6 = 13 10 + 10 = 20 20 - 10 = 10 3 + 15 = 18 18 - 15 = 3 6 + 13 = 19 19 - 13 = 6

Hrací dráha 6 1 3 5 2 4 7 8 9 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 10 +3 +6 +1 1. 18 -6 14 -3 20 1. Vypočítejte, na které číslo figurka postoupila šesti skoky z čísla 12 a kolik skoků musí udělat nazpátek, aby se vrátila zpět na číslo, na kterém stála. 2. Do kroužků doplňte čísla, která je třeba přičíst k číslu v prvním rámečku a která je zároveň třeba odečíst od čísla v prvním rámečku, aby výsledkem bylo číslo v druhém rámečku. -1 2. 11 12 +9 +8 +2 15 +4 +5 17 20 14 19 20 -5 -8 -9 -2 -4

Příklady 11 + 4 = 1 + 4 = 2 + 7 = 12 + 7 = 16 + 2 = 6 + 2 = 19 - 3 = 9 - 3 = 7 - 4 = 17 - 4 = 16 - 5 = 6 - 5 = 5 + 2 = 15 + 2 = 3 + 3 = 13 + 3 = 4 + 3 = 14 + 3 = 8 - 6 = 18 - 6 = 4 - 3 = 14 - 3 = 9 - 7 = 19 - 7 = 1. 19 15 18 8 9 5 11 13 16 6 3 1 17 16 6 7 12 11 2 1 2. +1 10 12 11 13 14 15 16 -2 17 19 18 16 13 14 15 12 20 11 12 13 14 15 16 17 18 17 16 15 14 13 12 11 10 Příklady vypočítejte. Číslo v kroužku přičítejte k číslům v prvním řádku a výsledky zapisujte do druhého řádku. Číslo v kroužku odčítejte od čísel v prvním řádku a výsledky zapisujte do druhého řádku. Přičítejte/odčítejte čísla v kroužcích a výsledky zapište do rámečku. 3. 13 +3 -6 -2 +7 +2 -5 -3 6 +4 +8 11

Rovnice n 17 2 a 15 4 6 s 12 1. n + 2 = 17 4 + a = 15 12 + 6 = s 17 - 2 = n 15 - 4 = a 12 + 6 = 18 17 - 2 = 15 15 - 4 = 11 a = 11 s = 18 2. n = 15 19 - 6 = r m + 2 = 16 v - 3 = 12 r 6 m 2 12 3 1. Zapište všechny rovnice diagramem znázorněné. Zapište, kterému číslu se rovná neznámá. Které číslo můžeme zapsat místo písmene? 2. Rovnice znázorněte a vyřešte. 19 16 v 19 - 6 = 13 16 - 2 = m 12 + 3 = v r = 13 16 - 2 = 14 12 + 3 = 15 m = 14 v = 15

Hrací dráha 6 1 3 5 2 4 7 8 9 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 10 12 + 7 = 19 16 - 3 = 13 17 - 5 = 12 14 + 2 = 16 11 + 8 = 19 Hod bílou kostkou znamená skoky vpřed, hod černou kostkou znamená skoky vzad. Vypočítejte, na které číslo postoupí figurka po hodu kostkou. 19 - 6 = 13 13 + 4 = 17 20 - 9 = 11

Dosazování za proměnnou 1. 16 2 + n n 11 13 10 14 17 15 18 m - 6 m 19 8 6 20 12 a + 4 a k - 2 k v + 6 v r - 3 r 4 2 9 2. Za neznámou dosazujte čísla v prvním řádku a počítejte. Výsledky zapisujte do druhého řádku. Od čísla v rámečku odčítejte nebo k němu postupně přičítejte čísla v kroužcích a konečný výsledek zapište do rámečku na konci řetězu. +3 +6 10 -8 -7 -3 +8 12 -3 18 +4 -9

Děti vysadily 19 tulipánů. 3 vykvetly žlutě. Ostatní jsou červené. Aplikační úloha Děti vysadily 19 tulipánů. 3 vykvetly žlutě. Ostatní jsou červené. Kolik je červených tulipánů ? t 3 tulipány....19 žluté............3 červené........c 19 t + 3 = 19 Přečtěte úlohu o červených a žlutých tulipánech a vyřešte ji. 19 - 3 = 16 t = 16 Na záhonu je 16 červených tulipánů.

Aplikační úloha žáků........20 chybí.........3 ve škole.....v 1. 3 + v = 20 3 v 20 20 - 3 = v 20 - 3 = 17 v = 17 Ve škole je 17 žáků. 2. 11 20 +8 -8 +3 -3 -4 18 -2 Utvořte úlohu o dětech, které jsou ve škole a které chybí. Úlohu znázorněte diagramem a vyřešte ji. Čísla v kroužcích přičítejte/odčítejte a výsledek doplňte do rámečku. 16 12 15 -5 +6 +5

V pytlíku bylo ____ brambor. Aplikační úloha oloupal.....7 zůstalo....11 bylo..........b 1. 7 11 b 7 + 11 = b 7 + 11 = 18 b = 18 V pytlíku bylo ____ brambor. 18 2. 2 + a = 19 4 + n = 18 20 - c = 1 19 - s = 3 1. Utvořte úlohu o tom, jak Filip pomáhal mamince a loupal brambory. Zeptejte se v ní na to, kolik brambor v pytlíku bylo. 2. Vyřešte rovnice. 19 - 2 = a 18 - 4 = n 20 - 1 = c 19 - 3 = s 19 - 2 = 17 18 - 4 = 14 20 - 1 = 19 19 - 3 = 16 a = 17 n = 14 c = 19 s = 16

Na louce vykvetlo ___ kopretin. Aplikační úloha 1. 2. 3. 17 + 2 = 7 + 2 = 19 - 0 = 9 - 0 = 16 - 5 = 6 - 5 = 1 + 8 = 11 + 8 = n 12 + b b 4 2 9 7 3 1 8 5 6 20 - n 1 9 9 9 19 11 19 19 utrhla......7 zůstalo....12 vykvetlo....k Příklady vypočítejte. Za písmeno dosazujte čísla v prvním řádku a počítejte. Výsledky zapište do druhého řádku. Utvořte úlohu o kopretinách, které vykvetly a které Lenka utrhla. Úlohu vyřešte. 7 12 7 + 12 = k k 7 + 12 = 19 k = 19 Na louce vykvetlo ___ kopretin. 19

1. 2. Použité obrázky: autorka materiálu. Diagramy 1. 2. Do jednoho rámečku diagramu doplňte písmeno. Do druhých dvou rámečků doplňte správná čísla. Utvořte úlohy o broucích, které děti viděly v trávě. Byli to chrousti a slunéčka sedmitečná. Utvořte úlohu o létajícím hmyzu, který děti viděly létat nad záhonkem s květinami. Byli to motýli a včely. Vždy se v úlohách zeptejte na to, u čeho je v rámečku písmeno.   Použité obrázky: autorka materiálu.