REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realistický román.
Advertisements

Kritický realismus v literatuře
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Zločin a trest Fjodor Michajlovič Dostojevskij Jiří Korec Sexta.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková PSYCHOLOGICKÁ PRÓZA Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Ruský realismus – Lev Nikolajevič Tolstoj
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Postnatální období–předškolní věk
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomika
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Spisovatelé a ilustrátoři
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Nový vývoj Řecka.
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Preromantismus.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ

Realismus a naturalismus ve světě REALISMUS – (realis = věcný, skutečný) - umělecký směr a metoda ztvárnění - pol. 19. stol. a průběh 20. stol. založen na kritickém poznávání skutečnosti, které vychází z pravdivého zobrazení lidské osobnosti s jejími rozmanitými vztahy k realitě Znaky v literatuře: - úsilí o co největší pravdivost - nevyhýbá se tabuizovaným tématům – vyhledává je (prostituce, problémová manželství, kariérismus, nevěra, vězeňství ….) - typizace postav – na jedné postavě postihnout obecné jevy Z hlediska žánru – román, epická poezie, společenské drama

Realismus a naturalismus ve světě KRITICKÝ REALISMUS – umělecký směr patřící k nejvýraznější „odrůdě“ realismu. Zesílen prvek kritičnosti. NATURALISMUS – (natura = příroda) – krajní směr realismu – člověk je omezen svou biologickou podstatou (dědičnost) a prostředím v němž se vyvíjí nebo v němž žije. Anglická literatura CHARLES DICKENS 1812 - 1870 od 12 pracoval v továrně; návštěvy zanechají pocit ponížení a odporu Díla: Oliver Twist, Malá Dorritka – romány zobrazující dětské hrdiny s trpkými životními zkušenostmi (autobiografie)

Francouzská literatura HONORÉ DE BALZAC 1799 - 1850 vystudoval práva autor rozsáhlého díla nazývaného „LIDSKÁ KOMEDIE“ – snaha představit všechny lidské typy a společenské vrstvy různé ženské a mužské charaktery, povolání zobrazuje život ve Francii po napoleonských válkách až do poloviny 19. století mistrně vystihl psychologii zejména ženských postav nebo lidí posedlých nějakou vášní Dílo: LIDSKÁ KOMEDIE – rozdělena do tří částí - ústřední trilogie Lidské komedie – OTEC GORIOT, ZTRACENÉ ILUZE, LESK A BÍDA KURTIZÁN OTEC GORIOT – tragika otcovské lásky schopné největší oběti pro dcery – do vznešené společnosti – umírá sám a v chudobě

Francouzská literatura GUSTAVE FLAUBERT 1821 - 1880 Dílo: PANÍ BOVARYOVÁ – příběh romanticky založené ženy, která v životě hledá opravdovou lásku a vášeň – najde – neuspokojuje ji stávající manželství – končí sebevraždou ÉMILE ZOLA 1840 - 1902 nejvýznamnější představitel naturalismu Dílo: ZABIJÁK – bezvýchodná situace v rodině – smrt vykoupením NANA, Lidská bestie, Doktor Pascal

Francouzská literatura GUY de MAUPASSANT 1850 -1893 nad literárními začátky bděl spisovatel Flaubert, který se znal od dětství s jeho matkou - zemřel na progresivní paralýzu v psychiatrické léčebně v Paříži Dílo: - - romány MILÁČEK – hrdina románu představuje typ úspěšného a cílevědomého kariéristy, člověka bez nejmenších skrupulí, který využívá k dosažení cíle především přízně žen

LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ 1828 - 1910 Ruská literatura LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ 1828 - 1910 pochází ze šlechtické rodiny VOJNA A MÍR – historický román- epopej - historie je poznáním veřejného i soukromého života ANNA KARENINA – společenský román – psychologická analýza citových a duševních vztahů

FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ 182 - 1881 Ruská literatura FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ 182 - 1881 odsouzen k smrti – na popravišti omilostněn – 10 let na Sibiři – neustále víra v člověka Dílo: ZLOČIN A TREST – odmítá přepjatý individualismus – vede ke zločinu BRATŘI KARAMAZOVI – problém otcovraždy a hledání viníka mezi třemi bratry IDIOT – kníže Myškin – ztělesnění vnitřní krásy a ušlechtilosti – nepochopení – svět ho má za idiota

MARK TWAIN 1835 – 1910 Další literatury vl. jméno: Samuel Langhorne Clemens vyučil se tiskařem – lodivod na Mississippi, voják, hledač stříbra procestoval USA, Německo, cesta kolem světa Dílo: DOBRODRUŽSTVÍ TOMA SAWYERA DOBRODRUŽSTVÍ HUCKLEBERRYHO FINNA – motivováno vlastními příběhy, hovorový jazyk, někde staženy z obchodů pro údajný špatný příklad mládeži ( Páni kluci ) PRINC A CHUĎAS – výměna následníka trůnu za malého zloděje povídková tvorba