ŠANCE – před - po 1. výzvě Informační schůzka 11.1.2006
Schválená žádost o finanční podporu z OP RLZ, 3. kolo výzvy Školní Aktivity Nových Cílevědomých Expertů ŠANCE Krajské zařízení pro DVPP a informační centrum Nový Jičín Schválená žádost o finanční podporu z OP RLZ, 3. kolo výzvy Název grantového schématu: Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních Název programu podpory: Modernizace školních vzdělávacích programů - rozvoj klíčových kompetencí Registrační číslo: CZ.04.1.03/3.1.15.3/0079ESF Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE – kdy? Doba realizace projektu 1.1.2007 – 30.6.2008 Rozpočet: CZK 6.899.308,- Příjemce dotace: KVIC Nový Jičín Působnost projektu: Moravskoslezský kraj Dokumenty: Akceptace smlouvy 10.1. 2007 Příručka pro příjemce finanční podpory projektů OP RLZ Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů OP RLZ související zákony ČR a nařízení Komise ES Informační schůzka 11.1.2006
ZŠ Mendelova Karviná ZŠ Studénka, TGM ZŠ Štramberk ZŠ Příbor, Jičínská ŠANCE – kdo? ZŠ Mendelova Karviná ZŠ Studénka, TGM ZŠ Štramberk ZŠ Příbor, Jičínská ZŠ Hlučín – Rovniny ZŠ Janovice ZŠ Veřovice KVIC Nový Jičín Informační schůzka 11.1.2006
Cíle projektu ovlivnit a zefektivnit proces realizace školního vzdělávacího programu intenzivním dalším vzděláváním učitelů 2. stupně ZŠ a řídících pracovníků na základě přímé vyučovací a výchovné práce s žáky 6. ročníku a průběžné evaluace této činnosti vyvinout a ověřit efektivní nástroje k utváření a rozvoji klíčových kompetencí žáků dokončit již dříve započatou společnou tvorbu ŠVP a na základě evaluace jejich postupného zavádění do výuky je dále průběžně modernizovat vytvořit 4 konzultačně - metodické centra Informační schůzka 11.1.2006
učitelé II. stupně zapojených škol, jejich řídící pracovníci ŠANCE – cílové skupiny učitelé II. stupně zapojených škol, jejich řídící pracovníci žáci 6. ročníku školního roku 2007/2008 inovativní učitelé II. stupně ZŠ Moravskoslezského kraje Přínosy projektu: Žáci budou s ohledem ke svým individuálním možnostem rozvíjet své životní dovednosti na úroveň potřebnou pro daný věk. Na získanou úroveň budou navazovat v další ročnících tak, aby mohli své kompetence využívat v budoucnosti osobním životě i při uplatňování na trhu práce. Získanou úroveň kompetencí prokáží prostřednictvím svých portfólií a prezentací výsledků své práce na žákovské konferenci. Učitelé zapojených škol si posunou úroveň svých osobních kompetencí, rozšíří si rejstřík metod pro utváření a rozvoj životních dovedností žáků, a zdokonalí se v reflexi své pedagogické práce. Řídící pracovníci zapojených škol budou umět reagovat pružně na změny v pedagogickém kolektivu, posílí své kompetence v personální oblasti. Naučí se využívat autoevaluace svých učitelů pro celkový pozitivní rozvoj školy. Zapojené školy získají dovednost samostatně inovovat a modernizovat i v budoucnosti své ŠVP podle svých průběžně se měnících potřeb Do projektu pouze učitelé II.stupně ZŠ – kdo to je? Informační schůzka 11.1.2006
Tvorba, evaluace a modernizace ŠVP Aktivity se žáky ŠANCE - aktivity Tvorba, evaluace a modernizace ŠVP Aktivity se žáky Krajský podpůrný systém Organizace a řízení projektu Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE – Tvorba evaluace a modernizace ŠVP Vzdělávání učitelů zapojených škol Videotrénink interakcí (1 kurz – 80 h - 20 PP) Výcvik koordinátora OSV ( 1 kurz – 120 h+18 PP) hospitace ve škole (14 PP) Čtením a psaním ke kritickému myšlení (3 kurzy - 80 h - 75 PP) Sborovny jednotlivých škol (12 kurzů - 216 PP) Vzdělávání základních týmů škol (1 kurz – 60 h - 30 PP) Exkurze do pilotních škol (Chrudim, Praha) 160 PP- 4x Sebevzdělávání učitelů Formulář přihlášek + časový harmonogram + indexy pro účastníky? + portfolia pro účastníky? , ubytování účastníků Anotace kurzů Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE – sborovny - témata Rozvoj osobnosti učitele - osobnostní sociální výchova - týmová spolupráce ( kooperativní vyučování) - komunikace Evaluace a hodnocení rozsah 20 h – 216 účastníků ve 12 akcích Příklady sboroven – Hlučín Veřovice Janovice Štramberk Studénka 3 x PRO Karviná 3x PRO Příbor Jičínská - termíny Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE – aktivity se žáky Adaptační pobyty žáků 6. ročníků (týdenní) 14 tříd - 294 žáků Žákovská konference žáků 6.roč. ( 8 h – 56 žáků – 4 za třídu) – průřezová témata Výstupy: proškolení žáci, dotazníky kompetence komunikace a kooperace, osobní portfólia všech žáků, třídní portfolium, dokumentace z žákovské konference V tomto ročníku si budou učitelé ověřovat již předem připravené výchovné a vzdělávací strategie a zároveň využívat nových poznatků ze seminářů projektu. Všechny tyto aktivity budou orientovány zejména na rozvoj klíčových kompetencí cílové skupiny žáků. Posun v kvalitě kompetencí komunikativních a kooperativních bude měřen prostřednictvím porovnání jejich vstupní úrovně s úrovní na konci 6. ročníku. Škály pro toto měření budou vyvinuty týmem konzultantů a ředitelů škol. Důležitým prostředkem, jehož účinnost chceme ověřit, budou adaptační pobyty celých tříd všech zapojených škol organizované počátkem školního roku 2007/2008. Cílem těchto týdenních pobytů, jichž se kromě doprovázejících učitelů zúčastní i lektoři – odborníci na OSV a outdoorové aktivity, je jednak usnadnit přechod žáků z 1. na 2. st. ZŠ, jednak rozvoj všech klíčových kompetencí žáka. Na práci se žáky 6. ročníku bude zaměřeno využití zkušeností z výše popsaných vzdělávacích akcí jednotlivých učitelů a sboroven zapojených škol.Tyto výukové činnosti budou reflektovány samotnými učiteli, sledovány a vyhodnocovány vedoucími pracovníky jednotlivých škol, lektory i členy konzultačních týmů. Závěry z těchto náslechů budou sloužit k další modernizaci vzdělávání a modernizaci ŠVP a zároveň budou šířeny jako příklady dobré praxe mezi pedagogy kraje. Své získané kompetence budou žáci používat a zároveň prohlubovat prostřednictvím své vlastní výzkumné činnosti orientované na témata některého z průřezových témat. (environmentální výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech). Výsledky svého bádání budou prezentovat na společné žákovské konferenci všech zapojených škol. Postup prací i výsledky jednotlivých tříd budou dokumentovány v třídních portfoliích, která budou sloužit k propagaci a šíření dobrých zkušeností. Kromě třídních portfolií budou vedena žákovská portfolia, která budou obsahovat jak dokumentaci o rozvoji klíčových kompetencí těchto žáků ( včetně škálového měření ) , tak také výstupy jejich práce ve vyučovacích hodinách i mimo ně. Žáci získají dovednost využívat portfolií k dokumentaci procesu a výsledků své práce a k jejímu využití ke své vlastnímu sebehodnocení. Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE - Krajský podpůrný systém Vyhledávání tvořivých učitelů ( min. 20) Pracovní schůzky s týmem TvU ( 9x) Tvorba 3 evaluačních nástrojů (diagnostika kompetence komunikace a kooperace, hodnocení práce učitele) Vzdělávání Základní kurz pro tvorbu ŠVP, (1 kurz – 40 h - 20 PP) Rozvoj mentorských a tutorských dovedností učitele (1 kurz – 40 h - 20 PP) Čtením a psaním ke kritickému myšlení ( 1 kurz – 25 učitelů) Exkurze na pilotní školy (Chrudim, Praha) Náslechy u tvořivých učitelů v hodinách ( 8x – 80uč.) Doplnit termíny – viz domluva s Milanem Termíny – Mirka Lazarová, Soňa Cpinová Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE - Krajský podpůrný systém Regionální setkání (2) Konference Šance pro všechny 1 metodický materiál Příklady dobré praxe 15 metodických programů pro akreditaci 4 centra konzultačně – metodické pomoci pro ŠVP škol Termíny a místo regionálního setkání – 1 den Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE – Organizace a řízení projektu Úvodní seminář pro zřizovatele a školské rady, rodiče ( min. 15 na každé škole) Realizační tým – ředitelé škol + obsahový manažer projektu ( 9 schůzek) Publicita projektu Domluvit termíny a lektory pro úvodní seminář+schůzky s řediteli škol Informační schůzka 11.1.2006
ŠANCE - výsledky Počet nově vytvořených/ inovovaných programů dalšího vzdělávání 15 podkladů vzdělávacích programů pro akreditační řízení Počet nově vytvořených /inovovaných programů počátečního vzdělávání 7 ŠVP partnerských škol Počet nově vytvořených nebo inovovaných produktů Metodický materiál příklady dobré praxe, Diagnostický nástroj pro žáky - kompetence komunikace Diagnostický nástroj pro žáky kompetence kooperace Hodnocení práce učitelů – dotazník Třídní portfólia žáků 6.tř. Počet vytvořených partnerství 7 Informační schůzka 11.1.2006
UMÍME, CHCEME, STARTUJEME ŠANCE - závěr UMÍME, CHCEME, STARTUJEME TEĎ! Informační schůzka 11.1.2006