Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_Hudba v období renesance Autor Jana Malá
Hudba v období renesance 14. – 16. st.
Historické souvislosti Renesance= obrození, oživení antického umění Ideálem renesančního člověka byla všestrannost a vzdělanost Důraz na rozum, úvahu a zkušenost Návrat k pozemskému příjemnějšímu životu Renesanční stavby byly prostší než gotické ale pohodlnější V literatuře se objevuje smysl pro humor a milostné básně dříve považované za hříšné
Zpev Rozvíjí se umění vícehlasé kompozice Skladatelé se předháněli v tvorbě vícehlasu: díla pro 6, 12 nebo i 36 hlasů- každý má svou melodickou linku zpívanou součaně Holandští tvůrci: Orlando di Lasso Giovanni da Palestrina
Neslouží už jen k doprovodu zpěvu Osamostatnění nástrojových skladeb Hudební nástroje Neslouží už jen k doprovodu zpěvu Osamostatnění nástrojových skladeb Vznikají skladby zejména pro varhany a v Anglii pro virginal (druh cembala) Na konci 16. st. vznikají první skupiny nástrojů
Chrámová hudba Dělila se na: katolickou- velká chrámová díla protestantskou- zákaz hudebních nástrojů v kostele s výjimkou varhan, důraz na zpěv, např. píseň Já s nebes výše Oblíbenou formou byl kánon
Pouzité zdroje http://www.bfafh.de/inst4/42/dat_k1.htm http://img.radio.cz/pictures/hudba/hudebnici_renesance.jpg http://www.youtube.com/watch?v=sy_HB3g1FJM http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdxxBIXhlCZ-LfZtbWnxnaay- gZc-ehMTaRUVH8OJ5OEyirn7q http://www.bfafh.de/inst4/42/grafik/cembalo.jpg CD k učebnici Hudební výchova pro 6.,7.,8. a 9. ročník základní školy autorů A. Charalambidise, J. Pilky a kolektivu