8 SYNEKOLOGIE Společenstva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvantitativní a strukturální znaky
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní charakteristika a typy biocenóz
Populace, společenstva
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Základní ekologické pojmy
Biotické faktory prostředí
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Ekologické aspekty liniových staveb
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Biosféra.
Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biocenóza Společenstvo.
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
Podzimní a zimní měsíce
Základní škola a Mateřská škola Chlebičov DUM 57. Březen 2012 Jarní a letní měsíce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Rostlinná společenstva
Biotické podmínky života
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
Ekologie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_Měsíce v roce AUTOR: Mgr. Zdeňka Buchtelová ROČNÍK, DATUM:
Biocenóza Společenstvo.
Biocenóza Společenstvo.
Základní ekologické pojmy
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Biosféra.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
EKOLOGIE A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ RNDr.Jaroslav Kohout.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
17 ZÁKON O OCHRANĚ PŘÍRODY A KRAJINY
Název prezentace (DUMu):
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Název prezentace (DUMu): Společenstva
ZÁKLADY EKOLOGIE Zlatý list 2017.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
4 Abiotické faktory voda, vzduch, půda
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
9 BIOMY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Podmínky pro život na Zemi
13 BIOSFÉRA.
Transkript prezentace:

8 SYNEKOLOGIE Společenstva

Synekologie Biocenóza(společenstvo) – soubor všech organismů, které se společně vyskytují na určitém území – fytocenóza, zoocenóza, mykocenóza, mikrobiocenóza Živá část ekosystému Ráz biocenózy určují dominantní populace, dáno četností výskytu nebo biomasou

Druhová diverzita Má 2 složky Druhová bohatost =počet druhů v biocenoze Druhová vyrovnanost = zastoupení jedinců daného druhu Indexy druhové diverzity umožňují srovnávat stejná společenstva

Dominanace Vyjadřuje procentuální složení biocenozy D = n.1OO/s n – počet jedinců daného druhu, s – celkový počet jedinců Eudominantní druh – více než 1O% Dominantní druh – 5 – 1O% Subdominantní druh – 2 – 5% Recedentní druh – 1 – 2% Subrecedentní – méně než 1%

Vertikální struktura společenstva

Horizontální struktura společenstva

Časová struktura společenstva Studuje obor fenologie, u fytocenoz fenofáze- typické pro určitý fenologický aspekt společenstva Mírný pás - typické sezonní aspekty 1/zimní =listopad- březen 2/předjarní = březen- duben 3/jarní = květen-počátek června 4/letní = polovina června-polovina července 5/pozdně letní= polovina července-polovina září 6/podzimní= polovina září - říjen

Fytocenozy Soubor populací rostl. taxonů,rostoucích na jednom společném stanovišti,jsou ovlivněny prostředím,ovlivňují se navzájem a ovlivňují prostředí Vegetace(rostlinstvo)- soubor společenstev na určitém stanovišti Flóra(květena)-soubor druhů v určitém území

Systém životních forem(morfoelementů) 6 kategorií – podle adaptací na nepříznivé období 1/Epifyty/E/ - nemají kořeny v půdě(jmelí) 2/Fanerofyty/F/-obnovovací orgány min. 3O cm nad zemí(stromy,keře) 3/Chamefyty/CH/-do 3O cm nad zemí 4/Hemikryptofyty/H/-těsně při povrchu 5/Geofyty/G/,kryptofyty/K/-v půdě 6/Terofyty/T/- jednoletky,přežívají semena,výtrusy

Přiřaďte A - Fanerofyt B – Hemikryptofyt C – Geofyt D - Terofyt 1 – tulipán 2 – dub 3 – mák 4 - jahodník

Správné řešení A 2, B 4, C 1, D 3

Co je fytocenoza? A – společenstvo živočichů B – společenstvo rostlin C – společenstvo hub D – společenstvo mikroorganismů

Správně - B

Druh s početním zastoupením ve společenstvu 4,3% je A – dominantní B – recedentní C – subdominantní D - eudominantní

Správně C - subdominantní

ZDROJE Kislinger F.,Laníková J., Šlégr.J.:Biologie IV(Základy ekologie), Gymnázium v Klatovech 1994 Storch D., Mihulka S.:Ekologie ,ISBN 80-86088-12-0,Praha 1997 Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN Praha 1987 Slavíková j.: Ekologie rostlin,SPN Praha 1986 Obrázky vytvořil autor