Anorganické názvosloví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
Vzorce pro opakování.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Oxidační číslo Volné atomy a atomy v molekulách prvků mají oxidační číslo 0 Oxidační číslo vodíku je ve většině sloučenin rovno +I. Výjimkou jsou sloučeniny.
Názvosloví anorganických sloučenin
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada29 AnotaceSystematické.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV:Hydrogensoli TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické sloučeniny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CHEMICKÉ SLOUČENINY © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Názvosloví binárních sloučenin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Chemie - 8. ročník, Sulfidy
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Kyseliny a jejich názvosloví
Soli.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Hydroxidy a jejich názvosloví
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
u organických sloučenin
SOLI.
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Transkript prezentace:

Anorganické názvosloví Soli kyslíkatých kyselin 00

01 ? Opakování Urči oxidační čísla: a) Fe3+ e) H3PO4 b) Na2SO4 f) (H2PO4)- c) CaCO3 g) Ca3(PO4)2 d) (CO3)2- Dál 01 Opakování

Opakování Řešení a) Fe3+ oxidační číslo Fe je rovno náboji iontu oxidační číslo Fe je III Řešení Zpět Opakování

I VI -II Na2 S O4 Opakování Řešení b) Zpět doplníme oxidační číslo kyslíku doplníme oxidační číslo sodíku (Na … prvek 1. skupiny … oxidační číslo I) dopočítáme oxidační číslo síry Součet oxidačních čísel všech atomů v elektroneutrální molekule je roven nule. I VI -II Řešení Na2 S O4 Zpět Opakování

II IV -II Ca C O3 Opakování Řešení c) Zpět doplníme oxidační číslo kyslíku doplníme oxidační číslo vápníku (Ca … prvek 2. skupiny … oxidační číslo II) dopočítáme oxidační číslo uhlíku Součet oxidačních čísel všech atomů v elektroneutrální molekule je roven nule. II IV -II Řešení Ca C O3 Zpět Opakování

IV -II ( C O3 )2- Opakování Řešení d) Zpět doplníme oxidační číslo kyslíku dopočítáme oxidační číslo uhlíku Součet oxidačních čísel všech atomů v iontu je číselně roven náboji iontu. IV -II ( C O3 )2- Řešení Zpět Opakování

I V -II H3 P O4 Opakování Řešení e) Zpět doplníme oxidační číslo kyslíku doplníme oxidační číslo vodíku dopočítáme oxidační číslo fosforu Součet oxidačních čísel všech atomů v elektroneutrální molekule je roven nule. I V -II H3 P O4 Řešení Zpět Opakování

I V -II (H2 P O4 )- Opakování Řešení f) Zpět doplníme oxidační číslo kyslíku doplníme oxidační číslo vodíku dopočítáme oxidační číslo fosforu Součet oxidačních čísel všech atomů v iontu je číselně roven náboji iontu. I V -II (H2 P O4 )- Zpět Řešení Opakování

II V -II -III Ca3 (P O4 )2 Opakování Řešení g) Zpět Dál doplníme oxidační číslo vápníku (Ca … prvek 2. skupiny … oxidační číslo II) dopočítáme oxidační číslo skupiny PO4 doplníme oxidační číslo kyslíku dopočítáme oxidační číslo fosforu Součet oxidačních čísel všech atomů v elektroneutrální molekule je roven nule. Zpět II V -II -III Ca3 (P O4 )2 Řešení Dál Opakování

02 I IV -II IV Princip Na2 S O3 Soli kyslíkatých kyselin Příklad 1: sůl kyseliny siřičité H2SO3 kyselina -ičitá sůl -ičitan siřičitan sodný 02 Princip

03 II I IV -II -I IV Princip Ca (H S O3 )2 Soli kyslíkatých kyselin Příklad 2: Ca (H S O3 )2 IV sůl kyseliny siřičité H2SO3 kyselina -ičitá sůl -ičitan kyselý vodík předpona hydrogen hydrogensiřičitan vápenatý 03 Princip

04 Opakování: I -ný -ná -nan II -natý -natá -natan III -itý -itá -itan Oxidační číslo centrálního atomu Zakončení přídavného jména oxidu a hydroxidu Zkončení přídavného jména kyseliny Zkončení přídavného jména soli I -ný -ná -nan II -natý -natá -natan III -itý -itá -itan IV -ičitý -ičitá -ičitan V -ičný, -ečný -ičná, -ečná -ičnan, -ečnan VI -ový -ová -an !!! VII -istý -istá -istan VIII -ičelý -ičelá -ičelan 04

? 05 II -I Mg (ClO4) 1 2 Mg(ClO4)2 Název → vzorec VII chloristan hořečnatý sůl kyseliny chloristé … HClO4 VII sůl kyselina - istan - istá II -I Mg (ClO4) 1 2 Mg(ClO4)2 05 Název → vzorec

? 06 I -I Na (H2PO4) 1 1 NaH2PO4 Název → vzorec V dihydrogenfosforečnan sodný sůl kyseliny ... H3PO4 V sůl kyselina - ečnan - ečná I -I Na (H2PO4) 1 1 NaH2PO4 06 Název → vzorec

? 07 II -III Ca (PO4) 3 2 Ca3(PO4)2 Název → vzorec V fosforečnan vápenatý sůl kyseliny ... H3PO4 V sůl kyselina - ečnan - ečná II -III Ca (PO4) 3 2 Ca3(PO4)2 07 Název → vzorec

? 08 x -II II -II Vzorec → název Ca CO3 ( ) Ca CO3 ( ) sůl kyseliny uhličité H2CO3 IV uhličitan CO32- kyselina sůl - ičitá - ičitan doplníme oxidační číslo aniontu dopočítáme oxidační číslo vápníku počet záporných nábojů: 2 počet kladných nábojů: x elektroneutrální molekula: x = 2 08 II -II Ca CO3 ( ) uhličitan vápenatý Vzorec → název

? 09 x -II III -II Vzorec → název Al2 (SO4)3 Al2 (SO4)3 síran hlinitý sůl kyseliny sírové H2SO4 VI síran SO42- kyselina sůl - ová - an doplníme oxidační číslo aniontu dopočítáme oxidační číslo hliníku počet záporných nábojů: 6 počet kladných nábojů: 2x elektroneutrální molekula: 2x = 6 → x = 3 09 III -II Al2 (SO4)3 síran hlinitý Vzorec → název

dihydrogenfosforečnan (H2PO4)- ? x -I Ca (H2PO4)2 sůl kyseliny H3PO4 VI dihydrogenfosforečnan (H2PO4)- kyselina sůl - ečná - ečnan doplníme oxidační číslo aniontu dopočítáme oxidační číslo vápníku počet záporných nábojů: 2 počet kladných nábojů: x elektroneutrální molekula: x = 2 -I II 10 Ca (H2PO4)2 dihydrogenfosforečnan vápenatý Vzorec → název

11 ? Některé soli kyslíkatých kyselin doplň tabulku kyselina sůl anion síran HSO4– hydrogensíranový anion k. siřičitá H2SO3 SO32– siřičitanový anion hydrogensiřičitan ? 11 doplň tabulku

12 Některé soli kyslíkatých kyselin Zapamatuj si ! kyselina sůl anion k. sírová H2SO4 síran SO42– síranový anion hydrogensíran HSO4– hydrogensíranový anion k. siřičitá H2SO3 siřičitan SO32– siřičitanový anion hydrogensiřičitan HSO3– hydrogensiřičitanový an. 12 Zapamatuj si !

13 ? Některé soli kyslíkatých kyselin doplň tabulku kyselina sůl anion NO2– NO3– k. uhličitá H2CO3 uhličitan HCO3– ? 13 doplň tabulku

hydrogenuhličita-nový an. Některé soli kyslíkatých kyselin kyselina sůl anion k. dusitá HNO2 dusitan NO2– dusitanový anion k. dusičná HNO3 dusičnan NO3– dusičnanový anion k. uhličitá H2CO3 uhličitan CO32– uhličitanový anion hydrogenuhličitan HCO3– hydrogenuhličita-nový an. 14 Zapamatuj si !

15 ? Procvičování Napiš vzorec: a) wolframan sodný b) křemičitan vápenatý c) hydrogenuhličitan vápenatý d) síran olovičitý 15 Procvičování

? Řešení Procvičování a) wolframan sodný Na2WO4 ? b) křemičitan vápenatý CaSiO3 ? c) hydrogenuhličitan vápenatý Ca(HCO3)2 ? ? d) síran olovičitý Pb(SO4)2 Řešení Další cvičení Procvičování

16 ? Procvičování Pojmenuj: a) Ga2(SO4)3 b) LiH2PO4 c) Th(NO3)4 d) Mg(ClO4)2 16 Procvičování

? Řešení Procvičování ? a) Ga2(SO4)3 síran gallitý b) LiH2PO4 dihydrogenfosforečnan lithný ? c) Th(NO3)4 dusičnan thoričitý ? d) Mg(ClO4)2 chloristan hořečnatý ? Řešení Dál Procvičování

Názvosloví solí kyslíkatých kyselin Procvičovat anorganické názvosloví můžete zde Děkuji za pozornost. 17 Názvosloví solí kyslíkatých kyselin