Di George syndrom Jakub Rada, Veronika Sedláčková, Zuzana Pazdičová, Simona Patronová, Lucia Maceková, Simona Oravčíková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vrozená nervosvalová onemocnění v dětském věku (Duchenneova svalová dystrofie /spinální svalová atrofie) MUDr. Jana Haberlová Ph.D. Klinika dětské neurologie.
Advertisements

POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
CRI DU CHAT SYNDROM Cipovová Michaela Řehořová Barbora Tušinovská Ludmila Vaclaviková Mária Vaníková Dana Vejvodová Andrea.
[ 1 ] MUDr. Jana Mladá Farmakovigilance © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv 5 minut pro bezpečnější farmakoterapii – proč se zabývat nežádoucími účinky.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Poruchy glukozové tolerance v těhotenství Zdravotní výbor PSP MUDr.Pavel Antonín.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Proč je nutno začít s léčbou neplodnosti včas MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Downův syndrom (Numerická chromozomální aberace 21. chromozomu) Syndrom vývojových vad se slabomyslností a velmi charakteristickým klinickým vzhledem.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Lucia Neupauerová, Jana Kopuletá , Kamila Matušková, Simona Peňáková
Huntingtonova choroba
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Downův syndrom Vypracovali: Radek Otáhal, Lukáš Opatřil, Ján Motešický, Zdislava Nováková, Jakub Mituník, Prezentuje: Timotej Pažitný.
Prader-Willi syndrom Petra Herrmannová Miriama Hlavatá
Fetální alkoholový syndrom (FAS)
Úřad práce České republiky
Osteoporóza a pohybový aparát
Downův syndrom sk. č. 4 Materiál nemá zapracovány připomínky,
Syndrom fragilního X chromosomu (syndrom Martinův-Bellové)
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Lékařská genetika Renata Gaillyová.
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
Základní škola, Hradec Králové
Rozštěpy rtu a patra Petra Bajerová Marie Bartošíková
Direct PCR Přímá kvantitativní fluorescenční polymerázová řetězová reakce (direct QF-PCR) prenatální i postnatální detekce trizomie.
Přednáška 5 vývoj obličeje vývoj dutiny ústní a nosní vývoj patra
Angelmanův syndrom (AS)
Organizace lidského genomu, mutace a instabilita lidské DNA
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Wolf-Hirschhorn syndrom
A. Mrkvičková, K. Pernicová, R. Řezáč, S. Schniererová, D. Šabatová
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
RIZIKO.
GENETIKA Vazba genů.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Klinická Biochémia Vyšetrenie moču.
RIZIKO.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výskumný súbor.
EQM-PD Európsky manažment kvality pre profesionálov pracujúcich so zdravotne postihnutými osobami Eqm-pd.com Projekt „EQM-PD“ bude financovaný s podporou.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Genetické patologické stavy
Transsexualita.
Poměr v základním tvaru.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Matematika + opakování a upevňování učiva
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Když vás potká vyhoření
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úloha SÚJB při uznávání nemoci z povolání způsobené ionizujícím zářením (NzP) seminář SÚJB Hana Podškubková, OLO.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Di George syndrom Jakub Rada, Veronika Sedláčková, Zuzana Pazdičová, Simona Patronová, Lucia Maceková, Simona Oravčíková

Klinické prejavy Di George syndrom je charakterizovaný poruchou vývoja 3. a 4. žiabrovej výchlipky Hypoplazia : Thymu → kvantitatívna porucha T- lymfocytov Prištítnych teliesok → neonatálna hypokalcémia, až tetania Príp. štítnej žľazy

VVV srdca a veľkých ciev Abnormality v tvárovej krajine, anomálie patra ( rozštep, štrukturálne krátke patro) Poruchy učenia, mentálna retardácia Vady obličiek Psychiatrické ochorenia Poruchy sluchu Skolioza

Genetická příčina potíží patří mezi strukturní aberace nebalancové, tedy zlomy chromosomů s chyběním části genetického materiálu jedná se tedy konkrétně o mikrodeleční syndrom, kdy dochází k deleci malých chromosomálních úseků k deleci dochází na 22. chromozomu, svazku 11, na dlouhém raménku q = 22q11

Výskyt v populaci Relativně vzácný výskyt 1 na 4000 porodů Bez rozdílu pohlaví nebo rasy Spíše sporadický výskyt (asi 94 %) Mutace vzniká nejčastěji de novo Vzácněji familiární výskyt (asi 6 %) Autozomálně dominantní dědičnost 50 % pravděpodobnost přenosu na potomka

Možnosti genetického vyšetrenia FISH (Fluorescent in situ hybridization) Prenatálne (plodová voda (15-18 týž.), choriové klky (10-12 týž.)) Postnatálne (periférna krv) červený signál - TUPLE 1 (HIRA) – suspektný lokus zelený signál – kontrolná sonda pre CH 22 – lokus ARSA na rovnakom chromozóme Potvrdenie suspektného ochorenia Predchádzajúce dieťa s 22q11.2 deleciou Rodič postihnutý 22q11.2 deleciou Viditeľné vrodené srdečné vady na prenatálnom ultrazvuku Klinické symptómy Potvrdenie suspektného ochorenia

Terapie, prevence výskytu Léčba symptomatická, v těžkých případech možnost transplantace kostní dřeně s periferními lymfocyty Obličejové a srdeční vady je možno řešit chirurgicky Prevence výskytu Dědičnost autosomálně dominantní, 50% šance přenosu na potomky, vysoký familiární výskyt Metoda FISH, detekce přítomnosti deplece či duplikace 22q11.2 – lze provést vyšetření prenatálně či před otěhotněním Význam v preimplantační diagnostice při IVF - snížení výskytu u narozených dětí

Etické a právne aspekty: -vyšetrenie dobrovoľné -vždy podľa priania rodiny -podľa platných zákonov -genetické poradenstvo -nedirektívny prístup -snaha o maximálnu informovanosť rodiny 2 stanoviská: - pro-life: diagnostika akceptovatelná pouze v tom případě, jestliže rodiče chtějí touto cestou získat informace o zdravotním stavu jejich očekávaného dítěte, těhotenství ale nebude bez ohledu na výsledek ukončeno. (Munzarová, 2000) -pro-choice: představuje prenatální diagnostika eticky přijatelný způsob, jak snížit četnost defektů v populaci, a snahu zabránit utrpení dítěte po narození při závažných geneticky podmíněných nemocech a vadách. (Kuře a kol., 2010)

Děkujeme za pozornost.

Zdroje file:///C:/Users/Downloads/P%C5%99edn%C3%A1%C5 %A1ka-MUDr.-Puchmajerov%C3%A9-a-MUDr.- Havlovicov%C3%A9--[Re%C5%BEim-kompatibility].pdf http://www.omim.org/entry/188400 http://emedicine.medscape.com/article/886526- workup#c11 http://www.mayomedicallaboratories.com/articles/com munique/2011/03.html https://en.wikipedia.org/wiki/DiGeorge_syndrome