Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_35Von14 Název DUM: Vodní turbíny 2 Jméno autora: Michaela Vonková Ročník: 2. ročník Vzdělávací oblast: Elektrické stroje a přístroje Vzdělávací obor: Elektromechanik pro zařízení a přístroje Klíčová slova: Volba turbíny, přivaděče vody Anotace: Prezentace je zaměřená na seznámení s informacemi o způsobu volby turbíny a o možnostech přivádění vody k MVE Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Žáky popíše princip výběru turbíny na MVE a způsoby přivádění vody Metodika učebního materiálu: Spustit klávesou F5
VODNÍ TURBÍNY 2
Vodní turbíny Volba turbíny je do značné míry závislá na účelu a podmínkách provozu celého vodního díla a řídí se také velikostí průtoku a výškou spádu
Vodní turbíny U MVE se nejčastěji používají Bánkiho horizontální turbíny nebo upravené Francisovy turbíny
Přivaděče vody Dělí se na: Otevřené (koryta toků, náhony mlýnů) Zakryté (podzemní - derivační), umožňující přivést k turbíně tlakovou vodu, jsou odolné proti zamrzání
Francisova turbína – 3D výkres
Použité prameny a literatura: 1. Tkotz, K. a kol Použité prameny a literatura: 1. Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa – Sobotáles Praha 2002, ISBN 80 – 86706 – 00 – 1 2. http.//www.calla.cz/atlas/ 3. http.//www.ekowatt.cz 4. Pokorný, K.: Elektrotechnika I, ČZU a NAROMA, ISBN 80 – 213 – 1023 – 5 5. Vlastní archiv
Autorem materiálu u všech jeho součástí, není- li uvedeno jinak, je Michaela Vonková (Obrázek poskytla firma MAVEL a.s.)