Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Zásady pro tvorbu dotazníků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Dramaturgie dotazníku
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Sociologický výzkum.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
MIS = marketingový informační systém
Pedagogická diagnostika
Metody výzkumu Dotazník.
Pedagogická diagnostika
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Marketing sportu obecná část
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody výzkumu Dotazník.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Dotazník a výzkumná šetření
Transkript prezentace:

Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika Metody sociálních výzkumů Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika

Základní techniky sběru dat Přímé pozorování Rozhovor Dotazník Analýza dokumentů (standardizovaný rozhovor, nestandardizovaný rozhovor, skupinový rozhovor, dotazník, sociometrické techniky, zúčastněné pozorování…..)

Rozhovor a dotazník-co je „lepší“? Rozhovor x dotazník-výhody a nevýhody Otázka do skupin-zkuste uvést, jaké výhody a nevýhody má rozhovor ve srovnání s dotazníkem (čas, pracnost, nákladnost, anonymita, zkreslení, nároky na respondenta, obtížnost, návratnost informací) Disman str. 141 tabulka 7. 1

Rozhovor a dotazník-co je „lepší“? Návratnost- u dotazníku problematické rozhovor spolehlivý Časová náročnost- rozhovor velmi náročný dotazník úsporný Náklady- Dotazník „levný“ Rozhovor drahý

Rozhovor a dotazník-co je „lepší“? Ad anonymita- dotazník je anonymní Ad zkreslení- u rozhovoru vysoké interviewer bias Nároky na respondenta- rozhovor pro respondenta jednodušší, nevynechá odpovědi

Jak vytváříme otázky? Základní typy otázek (jak v dotazníku, tak v rozhovoru): Uzavřené otázky - nabízíme výčet možností (kategorií) Otevřené otázky - respondent uvede volně odpověď, my si ji zařadíme dle připraveného seznamu kategorií Polouzavřené otázky - umožňují dovysvětlení

Jak vytváříme otázky? Vytváření kategorií (tj. varianty různých odpovědí na otázku)-kategorie musí vyčerpávat všechny možnosti odpovědí Všechny kategorie se musí vylučovat, nelze odpověď zařadit do více kategorií Pozor na „zdvojené otázky“ (double-barrel question)-nelze se ptát v 1 otázce na 2 věci najednou! (viz Disman str. 129).

Jak vytváříme otázky? Otázky o otázce, které si musíme položit: 1/Je tato otázka nezbytná? 2/Bude srozumitelná každému členu našeho souboru? Budou ji všichni rozumět stejným způsobem? 3/ Je respondent schopný poskytnout žádanou informaci? (Řešením je pilotní studie) 4/ neptám se na 2 věci najednou? 5/Není otázka sugestivní?

Ukázky otázek Uzavřené otázky=soubor možných alternativ Ukázka nevhodné otázky typu double-barell question: Jste spokojen s výsledkem voleb do zastupitelstva Prahy a s výsledkem parlamentních voleb? Velice spokojen Spíše spokojen Nevím Spíše nespokojen Nespokojen

ukázky otázek Myslíte si, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají chodit do běžné ZŠ? Ano Ne Nevím Polouzavřené otázky-umožňují dovysvětlení. Pokud uvedete ano, doplňte proč.

ukázky otázek Otevřené otázky-neomezují, ale těžko se vyhodnocují. Jaký je Váš postoj k integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ukázky otázek Tvrzení s možností volby na škále Likertova škála (3,5,7,9 stupňů) Metody sociálních výzkumů jsou můj oblíbený předmět Plně souhlasím Spíše souhlasím Nevím Spíše nesouhlasím Plně nesouhlasím

Struktura dotazníku Vstupní část (oslovení, vysvětlení, ujištění) Hlavní část (identifikační otázky + hlavní otázky) Závěrečná část-poděkování

Časté chyby v dotazníku Pokus o sugesci-navádějící otázky: Jste přesvědčen, že chovat se ke zvířátkům ošklivě je nehezké? Umoření respondenta příliš mnoha otázkami Kladení otázek, které nesouvisí s výzkumnou otázkou

Časté chyby ve formulaci otázek Otázka je nejasná Dvojí zápor (Nesouhlasíte s tím, aby nebyly vražděny velryby? Ano Ne) Výrazy v otázce jako obvykle, někdy, obyčejně, občas Občas si rád zajdu na pivo Souhlasím Nesouhlasím) Double-barell otázky-ptáme se na dvě věci najednou (Souhlasíte s tím, aby na Jaboku byly zavedeny snídaně zdarma a do dalšího ročníku směla postoupit pouze polovina studentů? Ano Ne)

Dotazník

Vyhodnocení dotazníku Nejschůdnější varianta-formou deskriptivní statistiky (popisná statistika)-tj. pomocí absolutní a relativní četnosti odpovědí . Pozor na otevřené otázky-2 možnosti: 1/vytvoření kategorií a potom pomocí deskriptivní statistiky 2/kvalitativně-pouze vyhodnotit dané kategorie

Cvičení Cvičení- 1/Vytvořte otázku včetně možných kategorií, ve které budete zjišťovat, co dělá respondent rád ve volném čase. 2/Vytvořte dotazník, ve kterém budete zjišťovat postoje respondenta s integrací dětí s PAS do běžných tříd.

Kazuistika/případová studie Detailní studium jednoho případu, nejčastěji osobní případová studie. Volba výzkumného tématu a formulace výzkumných otázek. Strategie výběru (záměrný výběr, typický případ či extrémní případ) Metody sběru dat: zdroje-dokumentace aktuálního, archivní záznamy, dotazování, pozorování, analýza produktů (využijte všechny zdroje dat!) Logika spojení dat a kritéria pro interpretaci a/teorie b/popis případu

Kazuistika/Případová studie Plán případové studie: 1. Volba tématu 2.strategie výběru 3.metoda sběru dat 4.logika spojení dat a závěrů

Kazuistika/případová studie Rozdíl kazuistika/případová studie Malý, u kazuistiky bývá obsažena anamnéza. Na základě rozboru kazuistik se vyvozují společné projevy, příčiny studovaných jevů a přístupy, které lze aplikovat u obdobných případů.

Pozorování Standardizované pozorování-nutný je záznamový arch s kategoriemi, které budeme pozorovat. Př. Balesova stupnice pro pozorování kooperativního chování v malé skupině. Příklady kategorií: Projevuje solidaritu, pozoruje jiné, pomáhá, odměňuje. Uvolňuje napětí, žertuje, směje se, ukazuje uspokojení. Souhlasí, pasivně přijímá, ukazuje pochopení, podílí se, přizpůsobuje se…………………….. Reliabilní je taková metoda pozorování, při jejíž aplikaci se skupina pozorovatelů shodne.

Obsahová analýza Obsahová analýza –postup: Vymezení souboru textů Vymezení významové jednotky (slovo, idea, téma). V textu se významové jednotky vyhledávají a jejich výskyt se zaznamenává Stanovení analytických kategorií Kvantifikace významových jednotek (počet, procento, průměr Interpretace významových jednotek