DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Tvarosloví - podstatná jména rodu ženského Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Podstatná jména rodu ženského Ročník prima Datum tvorby 21.11.2012 Anotace Rod ženský, vzory, podstatná jména Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání při výuce Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Podstatná jména rodu ženského a dost! Sním o ženě, jež s růží ve vlasech zpívá píseň na hradu Kost.
Podstatná jména rodu ženského Skloňují se podle těchto vzorů: ŽENA (vzor tvrdý) RŮŽE PÍSEŇ KOST http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Matev%C5%BE_Langus_-_Slikarjeva_%C5%BEena.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Pet%C5%99%C3%ADn%2C_R%C5%AF%C5%BEov%C3%BD_sad%2C_r%C5%AF%C5%BEe.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Las_notas_Musicales_.MID http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Human-Skeleton.jpg
Procvičování Filch měl kočku, které říkali paní Norrisová, takové vychrtlé, špinavě hnědožluté stvoření s vypoulenýma očima jako dvě lampy, úplně stejnýma, jako měl školník. Paní Norrisová hlídkovala po chodbách sama; a pokud jste před ní porušili školní řád, třeba jen palcem u nohy překročili povolenou čáru, bleskurychle zmizela a dvě vteřiny nato už tu stál udýchaný Filch. Ten znal tajné chodby po celé škole líp než kdo jiný (snad s výjimkou dvojčat Weasleyových) a dokázal se objevit stejně nenadále jako duchové. Všichni studenti ho nenáviděli a mnoho z nich si ze všeho nejvíc přálo, aby mohli paní Norrisovou pořádně nakopnout. Pokud se vám nakonec podařilo učebnu najít, byly tu ještě samotné hodiny: jak Harry zakrátko zjistil, čáry a kouzla obnášely daleko víc než jenom mávnout hůlkou a pronést několik podivných slov. Harry Potter a kámen mudrců Úkol: Najděte v textu podstatná jména rodu ženského a určete jejich mluvnické kategorie (pád, číslo, rod, vzor)
Procvičování Úkol: Označte podstatná jména, která nepatří do řady. vzor žena: ruka, zahrada, žirafa, hrdina, opera, bublina, jabloň, disketa, námaha, láska vzor růže: družice, růžička, dispozice, plíce, ulice, vesnice, zpěvačka, pěvkyně, konvice vzor píseň: chuť, mládež, labuť, řeč, mrkev, nemoc vzro kost: zeď, práce, nenávist, řeč, věc, starost, noc, půlnoc
Vzory: píseň, kost podle kost se skloňují všechna zakončená na -ost (starost, hloupost) podle píseň se skloňují podstatná jména končící na měkkou souhlásku (chuť, stráž, křeč) a ta, která jsou zakončena na -ň (báseň, tíseň) některé zakončené na ť, ď mají dva tvary př. tratě i trati
Vzory: píseň, kost př. myš, noc, nemoc některá podstatná jména kolísají mezi těmito dvěma vzory - tzn. v některých pádech se skloňují jako kost, v některých jako píseň (také mohou mít tvary podle obou vzorů) př. myš, noc, nemoc v jednotného čísla se skloňuje podle vzoru kost - např. 2. pád: myši, noci, nemoci v množném čísle mají tato podstatná jména koncovky podle vzoru píseň, popř. mají dva tvary 3. myším, nocím, nemocím i nemocem 6. myších, nocích, nemocích i nemocech 7. myšmi, nocemi, nemocemi
Procvičování Úkol: Podstatná jména v závorce dej do správného tvaru. Tyto městské (čtvrť) nejsou večer příliš bezpečné. Lékaři si dnes dokáží poradit s mnoha zákeřnými (nemoc). S jeho váhavými (odpověď)nebyla vůbec spokojena. Některé (ves) trpěly výpadky elektrického proudu. Z okrajů kalhot mu visely (niť). Pracoval po (noc). Každé středověké město bylo obehnáno vysokými (zeď). O Československu rozhodly v roce 1938 čtyři (velmoc).
Procvičování Úkol: Doplňte i/y V mrkv_ jsou cenné vitamíny. K dokončení projektu nám stačilo několik neděl_. Za vysokými zdm_ se ukrývala tajemná zahrada. Vezmi si s sebou cestovní šitíčko s jehlam_ a nitěm_. Ve volných chvíl_ch se díval_ na televiz_. Ručníky voněly levandul_. Dědeček zkontroloval kos_, pil_ a srp_. Na oheň přiložil několik suchých větv_. V českých zem_ch vládli v té době Přemyslovci. Je chladno, nechoď jen v košil_. V botníku měla mnoho párů obuv_. Jezdil pravidelně z Chrudim_ do Opav_. U rybníka kvákaly žáb_. V programu byly i skladb_ Antonína Dvořáka.
Procvičování odpověď myš nit ves obuv loď 6. j.č. 7. mn.č. 2. j.č. Úkol: Doplňte uvedené tvary podstatných jmen
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-042-5228-1. ROWLINGOVÁ. Harry Potter a kámen a mudrců. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01161-1. http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Ostatní materiál je z archivu autorky Materiál stažen 21. 11. 2012