Struktura literárního díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
umělecký styl a jeho charakteristika
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Obecné poučení o literatuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
Vrstva jazykově stylistická
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jazyková složka literárního díla
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Autor: Mgr. Hana Novotná
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Struktura literárního díla

3 složky struktury díla Plán jazykový Plán tematický Plán kompoziční

Jazykový plán díla 1) Zvuková stránka („jak to zní“) Eufonie (libozvuk) – luna, Julie Kakofonie – frfňat, zvoní zvoní zrady zvon Zvukosled – na topole podle skal / zelený mužík zatleskal Zvukomalba (onomatopoie) – kukat, bum bác, žába žbluňk do vody 2) Grafická stránka („jak to vypadá“) Různé typy písma, básně v obrazcích ad.

Jazykový plán díla 3) Významová stránka („co se říká“) Výběr slov: Poetismus (básnický výraz) – luna, jeseň, oř Epiteton (pl. epiteta; básnický přívlastek) – růžový večer, lstivý Odysseus Archaismus – např. uzřít, slynout Neologismus – např. lajkovat, vygooglit Další druhy pojmenování (slov)

Jazykový plán díla Pojmenování Přímé – básník; zemřel Nepřímé (obrazné) – kdo v zlaté struny zahrát zná; plamen jeho života zhasl Tropy – založeny na přenesení významu slova (pršelo listí) Figury – básnické prostředky, které ozvláštňují styl (Vy hvězdy jasné, vy hvězdy na výši!)

Jazykový plán díla Tropy 1) Metafora – význam se přenáší dle podobnosti jevů – oko na punčoše, list papíru Podtypy: Personifikace (zosobnění) – lék pomáhá, čas utíká, slunce vychází Oxymóron – svítání na západě, živá mrtvola Přirovnání – Manon je růže hozená do kostela

Jazykový plán díla Tropy 2) Metonymie – význam se přenáší dle věcné souvislosti jevů – koňak (Cognac), číst Čapka Podtypy: Synekdocha – živím pět krků, probudila modré oči ze spaní Hyperbola – říkal jsem to nejmíň stokrát Eufemismus – zesnul, opustil nás navždy Ironie (až sarkasmus) – to jste se na dnešek zase naučili…

Cvičení – metafora / metonymie Ručička hodin Je takový donchuán Koupil si eidam Čas se vleče Vypil dva šálky čaje Hraje Mozarta Je to vůl

Jazykový plán díla Na metafoře je založena alegorie (jinotaj) – např. sochy Ctností a Neřestí Na metonymii je založen symbol (vlajka – symbol státu; srdce – symbol lásky)

Jazykový plán díla Figury Vzniklé opakováním hlásek či slov Aliterace – po padesátce počínají pánové pociťovat příznaky přicházející pohromy Epizeuxis – koulelo se, koulelo červené jablíčko Anafora – Krásná jak hranice dříví na niž usedl motýl / Krásná jak pečené jablko ve sněhu / Krásná jak stromy v Lucemburské zahradě Epifora

Jazykový plán díla Figury Řečnické (rétorické) Řečnická otázka – Co k tomu ještě dodávat? Apostrofa – Čechy krásné, Čechy mé

Cvičení – určete básnické prostředky Noc, jež padla do polštáře Své srdce jsem ti v ruce vložil Zbortělé harfy tón, zašlé bludice pouť Bříza se větru klaní klaní klaní My se to líbáme tisíci retů, objetím tisíců paží Zřím zlaté zoře zdáli Plamen jeho života zhasl Vy hvězdy jasné, vy hvězdy ve výši! Mám já tohle zapotřebí?

Tematický plán Prvky tematického plánu: Látka – námět / předloha Motiv Téma Děj Čas a prostor Postavy (v poezii – lyrický subjekt) Vypravěč (ich-forma, er-forma)

Kompoziční plán Kompozice děje klasického dramatu: Expozice (úvod) Kolize (zápletka) Krize (vrchol konfliktu) Katarze (závěrečné očištění)

Kompoziční plán Kompoziční postupy: Chronologický (kronikářský) Retrospektivní Prolínání dějových linií Rámcově Paralelně Řetězově