VY_32_INOVACE_Racek_ Hraze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Vytápění Zabezpečovací zařízení otopné soustavy. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektromagnetická slučitelnost
Regulátory v automatizaci
Senzory pro EZS.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Maslovsky_ Ochrana před dotykem neživých částí
Elektrické měřící přístroje
Dřevěná zednická koza CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_TE_TP_17
Elektrické měřící přístroje
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Elektrické měřící přístroje
VY_32_INOVACE_ Snímače tlaku
Základní pojmy v automatizační technice
Regulátory v automatizaci
Základní formy prodeje
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
Elektromotor a jeho využití
Vytápění Tepelné ztráty
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_ Regulace
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Elektrické měřící přístroje
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: LIBOR VOSÁHLO Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ARMATURY.
Důlní elektrické přístroje
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Důlní požáry a chemismus výbušniny
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Elektrické měřící přístroje
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Racek_01-1-11-Hraze Důlní větrání VY_32_INOVACE_Racek_01-1-11-Hraze Autor: Mgr. Ing. Ladislav Ráček Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace V této části se seznámíte s větrnými oblastmi v důlních dílech, jejich druzích a způsobech regulací větrů v dolech.

Větrní oblast Větrní oblast je souhrn větrních cest větraných jednou výdušnou jamou - tedy oblast tvořící celkový vtažný větrní proud vtahovaný úvodní jámou a něhož se na jednom nebo i více patrech oddělují jednotlivé větrní proudy, které se na vtažných překopech dále rozdělují do větrních proudů k ovětrávání pracovišť. Tyto proudy se pak spojují na výdušných překopech a ve výdušné jámě tvoří celkový výdušný proud.

Účel dělení větrních proudů Účelem dělení větrních proudů je získat co nejvíce samostatných větrních oddělení, aby jednotlivé části dolu měly větrání na sobě pokud možno nezávislé. V případě havárie by se jen porušený úsek odstavil a větrání by nebylo narušeno.

Samostatné větrní oddělení Samostatné větrní oddělení – část větrní oblasti, které zahrnuje komplex důlních děl od místa, kde se ještě nepoužité větry oddělují od společného vtažného větrního proudu až do místa, kde se po použití na pracovištích spojují s jinými výdušnými větry.

Vedení důlních větrů Vedení důlních větrů se řídí bezpečnostním předpisem. Vtažné větry jsou vedeny na příslušné patro nebo nejhlubší místo a co nejkratší cestou musí být vedeny na pracoviště. Výdušné větry jsou vedeny vodorovně nebo vzestupně, úpadně jen za podmínek bezpečnostního předpisu. Větry v porubech musí být vedeny podél pilíře a to vodorovně nebo vzestupně, ve vlnitém uložení jen, pokud to splní bezpečnostní předpis.

Regulace důlních větrů Regulace důlních větrů je plánovité a řízené upravování objemových průtoků větrů, proudících na jednotlivá pracoviště.

Regulace může být Kladná (Aktivní) – rozdělování větrů do větví tak, aby se zmenšil odpor důlních děl, tím zvýšíme množství větrů v dané větvi. Jako možnost lze použít výpomocný ventilátor – nutno posoudit, aby nedošlo k nežádoucímu ovlivnění jiných důlních děl. Záporná (Pasivní) – rozdělování do větrů tak, aby se zvětšil odpor a tím se zmenšilo množství větrů. Tím se docílí, že se zvětší objemový průtok ve větvi, kde chceme, aby to bylo žádoucí, což má negativní vliv na zvýšení celkového tlakového rozdílu, čímž se zvýší výkon ventilátoru.

Zařízení pro rozvádění větrů Aby se větrní proudy nemísily, musí se: vzájemně izolovat na všech krátkých spojích mezi vtažnou a výdušnou jámou, mezi SVO uvnitř SVO. K izolaci se používají hráze, hrázové větrní dveře, izolační nebo regulační dveře, větrní závěsy, větrní mosty,….

Hráze Hráze – se používají k oddělení dvou SVO na spojovacích chodbách, uzavírají se jimi stařiny, nepotřebná důlní díla a požářiště. Ke stavbě se používá různý stavební materiál – dřevo, cihly, beton, tvárnice,… Rozlišujeme také hráze k jakému účelu mají sloužit – mají-li být dokonale těsné nebo ne.

Hrázové dveře Hrázové dveře – slouží k vzájemné izolaci SVO, uzavření krátkých spojení mezi úvodní a výdušnou jámou, oddělení dvou větrních oblastí mezi 2 výdušnými jámami, mezi sousedními doly. Dveře se zasazují do zděných hrází zapuštěné do záseku po obvodu celého důlního díla. Hrázové dveře jsou železné, staví se pod určitým úhlem, aby se dveře samočinně zavíraly. Staví se většinou dvoje za sebou, aby se zabránilo krátkému spojení, každé navíc otevírány v opačném směru.

Izolační a regulační větrní dveře Izolační větrní dveře – staví se ta, kde je nutno větry oddělit, staví jako železné nebo z fošen. Dveře musí být těsné, a proto se staví zapuštěné do záseků. Regulační větrní dveře – tyto dveře stavíme uvnitř SVO k rozdělení větrů. Mají propustný otvor a staví se ve dvojici za sebou.

Větrní závěsy a mosty Větrní závěsy – staví se tam, kde netěsnost není závadou a tam, kde nemohou být postaveny či řádně udržovány větrní dveře. Jako materiál ke stavbě se využívá stará pásovina. Větrní mosty - staví se tam, kde se křižují dva větrní proudy, aby se zabránilo jejich míšení.. Staví se z luten ve hrázi zděné nebo betonové. Průlezy musí být dobře utěsněny těsnícími dvířky. Větrní mosty se staví jen tehdy, pokud nelze to technicky vyřešit jinak.

POUŽITÁ LITERATURA OTÁHAL, Antonín. Technika bezpečnosti: (bezpečnostní a hygienická rizika v hornictví). Ostrava: ES VŠB, 1992. PROKOP, Pavel. Větrání hlubinných dolů. Ostrava: ES VŠB, 1985. SUCHAN, Libor. Větrání hlubokých dolů. 1. vydání. Praha: SNTL, 1984.