Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
OSOBNOST.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Zvládnu i náročné životní situace I.
Psychologie II Sociální psychologie
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Psychologie koučování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Psychologické aspekty zdraví
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
Psychické jevy Motivace a potřeby člověka EVŽEN POUR, C4A.
Způsoby řešení náročných životních situací
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
MOTIVACE.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S

Náročné životní situace (dále jen NŽS) Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou _________________________________________________________________________Nejčastěji jsou uváděny následující NŽS: __________________, __________________.

Frustrace

Frustrace Je psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání uspokojení určité potřeby.Překážka působí rušivě na uspokojování potřeby a dosažení cíle a aktivizuje tzv. obranné frustrační mechanismy. Náchylnost k frustraci není u všech lidí stejná, stupeň odolnosti vůči frustraci nazýváme „ “ (_______________________________________________________) Dělí se na: Vnější (_________________________________________________________________________________________________________________________________). Vnitřní (_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________).

Druhy frustrace Deprivace - představuje stav dlouhodobého nedostatku něčeho, co je nezbytné pro uspokojování základních potřeb Oddálení - __________________________________________________________________________________ Zmaření - nastává, jestliže pod vlivem velikosti překážky nebo malé síly jedince dochází k neúspěchu při úsilí o dosažení cíle Konflikt uvnitř jedince - _________________________________________________________________________________

Reakce na frustraci Jedná se o reakce, kterými obvykle člověk řeší frustrační situace - ________________________________________ _________________________________________

Reakce na frustraci  Útok - reakce osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle. Únik, ústup - reakce kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody) Obejití překážky - reakce třeba i delší cestou s vynaložením velkého úsilí. Nelze nic namítat pokud je obětováno pouze větší množství energie, ale nelze souhlasit s obcházením překážky, které je morálně nepřijatelné (úplatek, protekce, vydírání apod.) Volba náhradního cíle (kompenzace) - reakce patří mezi "nejracionálnější" obranné frustrační mechanismy ( př. štípání dříví, sport apod.) Fixace - znamená ustrnutí, uplívání na určitém způsobu chování, které by již vyžadovalo od jedince jiné, vhodnější, zralejší reakce. Jedná se o situaci, kdy se jedinec zastaví před překážkou a "otočí se k překážce zády" přestane ji vnímat (úmyslně či netečně).

Deprivace

Deprivace Je psychický stav, který vzniká. když není dlouhodobě uspokojována základní potřeba. Chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování cílů. Druhy deprivace: Biologická - ________________________________________________ ______________________________________________. Sociální - nastává při nedostatku sociálních kontaktů nebo když dlouhodobě existují vážné problémy v mezilidských vztazích Psychická(citová) - je charakteristická neuspokojením psychických potřeb,neuspokojování potřeb lásky a jistoty Motorická - ___________________________________ Senzorická(smyslová) – ________________________

Stres

Stres Je _________________________________________________________________________________________________. Stadia stresu Poplachová reakce - během několika vteřin se změní životní funkce člověka, začnou se uplatňovat vývojově staré mechanismy, umožňující přežití při nebezpečí. Zvyšuje se koncentrace tzv. stresových hormonů. Cílem této reakce je _____________________________________.  Fáze adaptace, přizpůsobení - mizí příznaky prvního stádia poplachu. Stadium vyčerpání - nastává pokud nedojde k vyřešení stresové události ve fázích poplachu a adaptace. Dochází k vyčerpání adaptačních schopností organismu a k jeho zhroucení, což může mít podobu ___________________________, ale také ________________________________________.

Reakce na stres Útok – agrese, rozlišujeme 4 stupně: Probíhá pouze v myšlení Slovní(_____________________) Zaměřená na předměty(______________) Zaměřená na lidi(-------------------) – fyzické napadení Útěk – stažení se ze zátěžové situace(_______________________________________________________________________)

Řešení zátěžových situací Adaptivní (úspěšné) – např. __________________________________________________________________________________ Maladaptivní (neúspěšné) – destruktivní chování (_______________________________________)

Konflikt

Konflikt Je ____________________________________________________________________________________________________________________________________ Cílem by mělo být naučit se pozitivně využívat konfliktů k vylepšení skupinových vztahů a ke svému osobnímu rozvoji. Konflikt není negativním jevem, negativně v něm působí záporné emoce. Obvykle konflikty obsahují __________________________.

Příčiny konfliktů Vnitřní příčiny - leží uvnitř osobnosti jedince, možno je dále rozlišit: Konfliktotvorné osobnosti - nevhodný temperament (cholerici) a nemorální charakterové vlastnosti, nedostatky v sebe-regulačních vlastnostech, poruchy ve způsobu myšlení, řeči. Nepříznivý aktuální psychický a tělesný stav -___________________________________________________________________________________________________________________________

Druhy konfliktů Intrapersonální - (____________________________________), stav vnitřního rozporu jedince, který vzniká současným působením dvou nebo více motivů, nichž si má vybrat jeden, ale žádný nemá výraznou převahu, Interpersonální - (_____________________________), je střetnutí mezi dvěma nebo více jedinci či skupinami různých zájmů, potřeb, názorů, apod.

Zdroje http://maturita2010.blog.cz/1011/narocne-zivotni-situace-flustrace-stres-konflikt http://cs.wikipedia.org/wiki/Konflikt http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres http://cs.wikipedia.org/wiki/Frustrace Kolektiv autorů. 0dmaturuj ze společenských věd, učebnice. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0