Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Advertisements

Obecná část rozpočtového práva III
ROZPOČTOVÁ SKLADBA Rozpočet obce představuje
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet obce.
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočet obce Černovice
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod do finanční vědy a financí
Obecná část daňového práva procesního I
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Úvod do finanční vědy a financí
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus Vymezení rozpočtového práva Členění rozpočtového práva Rozpočtové principy Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava Instituty střednědobého plánování

Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Státní pokladna Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet

1. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita

2. Fiskální federalismus přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR

A. Modely fiskálního federalismu horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný

B. Model fiskálního federalismu v ČR PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE ROZPOČTOVÉ ÚROVNĚ Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí

3. Vymezení rozpočtového práva podobor finančního práva definice souhrn právních norem, které upravují rozpočtové vztahy, rozpočtová práva, rozpočtové pravomoci, rozpočtové povinnosti, a rovněž vymezuje určitá pravidla a deklaruje určité skutečnosti předmět úprava rozpočtové soustavy, veřejných rozpočtů, obsahu veřejných rozpočtů, rozpočtového hospodaření a rozpočtového procesu pojetí rozpočtové právo v užším smyslu rozpočtové právo v širším smyslu

4. Členění rozpočtového práva vymezení rozpočtového práva principy rozpočtového práva předmět, subjekty a obsah rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva obecná část rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů rozpočtový proces zvláštní část

4. Členění rozpočtového práva rozpočtová soustava veřejné rozpočty obsah veřejných rozpočtů hmotné rozpočtový proces (proces sestavování veřejných rozpočtů, schvalování veřejných rozpočtů, hospodaření podle veřejných rozpočtů, kontrola veřejných rozpočtů a uzavření veřejných rozpočtů) procesní

5. Principy rozpočtového práva kategorizace principů principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdajů principy rozpočtového hospodaření ostatní principy

I. Principy při sestavování a schvalování princip ročních veřejných rozpočtů princip včasnosti veřejných rozpočtů princip reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů princip veřejnosti veřejných rozpočtů

II. Principy týkající se příjmů a výdajů princip úplnosti veřejných rozpočtů princip brutto veřejných rozpočtů princip jednotnosti a přehlednosti veřejných rozpočtů princip přednosti výdajů před příjmy princip neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů princip dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů

III. Principy rozpočtového hospodaření princip efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů princip časového ohraničení veřejných rozpočtů princip omezení přesunů ve veřejných rozpočtech

IV. Ostatní principy princip zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů princip zúčtovací jednotky

6. Veřejné rozpočty rozpočet veřejné rozpočty soukromé rozpočty plán, příjmy a výdaje na určitou dobu (rozpočtový rok) veřejné rozpočty rozpočty veřejnoprávních osob nebo jiných jednotek části rozpočtů soukromoprávních osob vykonávajících veřejnou správu soukromé rozpočty

7. Rozpočtová soustava souhrn veřejných rozpočtů články rozpočtové soustavy na rozpočtových úrovních lišit rozpočtový systém Rozpočet EU Státní rozpočet a další Krajské rozpočty a další Obecní rozpočty a další nadnárodní úroveň národní úroveň krajská úroveň obecní úroveň

8. Instituty střednědobého plánování plány příjmů a výdajů na delší časové období než rozpočtový rok označení rozpočtový výhled střednědobý výhled (ČR) (víceletý) rozpočtový rámec (EU) přijímání společně s rozpočtem (Česká republika) oddělení od rozpočtu (Evropská unie)

9. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě veřejných rozpočtů schvalování veřejných rozpočtů hospodaření podle veřejných rozpočtů kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů uzavření hospodaření veřejných rozpočtů

10. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu

11. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové

a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa

příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery

b) Druhové třídění příjmů Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery

b) Druhové třídění výdajů Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje

c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf

c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo

c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby

12. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet

Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu

13. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky

Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní

14. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny

15. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně

16. Závěrečný účet státní závěrečný účet (§ 29 a 30 RP) přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet (§ 17 RPÚR) přezkum hospodaření

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy