KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kartografie.
Advertisements

Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Druhy map turistická mapa.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_03 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
MĚŘÍTKO MAPY, KILOMETR Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_PRVOUKA.
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
obsah mapy a současné mapování
AUTOR: Blanka Petlánová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výstup na horu nápodoba historického pokusu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
EU_32_sada 2_14_PV_Druhy map a jejich využití_Duch
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9. ročníku
EU_12_sada1_19_Inf_Excel_1_Šeb
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
VY_32_INOVACE_Z7. 07 ASIE Autor: Mgr
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Poměr v základním tvaru.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Souřadný systém nezměníte tím, že VYBERETE jiný
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola okres Jindřichův Hradec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Čtoucí rodiny regionu Blansko
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Fenomén – Google Maps Secret Places
Poměr v základním tvaru.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_03_Vodstvo ČR
Typy krajiny podle vzhledu
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ANOTACE NÁZEV: Druhy map AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL.
Transkript prezentace:

KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY

Mapy podle měřítka Měřítko: určuje zkreslení mapy vůči skutečnosti 1:25 000 = vzdálenost na mapě jsou 25 000 krát menší než ve skutečnosti 1 cm na mapě = 25 000 cm (250 m) VELKÉ MĚŘÍTKO: 1: 200 000 (velmi podrobné) STŘEDNÍ MĚŘÍTKO: 1: 200 000 – 1: 1 000 000 MALÉ MĚŘÍTKO: NAD 1: 1 000 000 (velké zkreslení, bez detailů)

TYPY MAP TOPOGRAFICKÉ MAPY: povrch, ale i silnice, objekty = malé zkreslení, vhodné k cestování OBECNĚ GEOGRAFICKÉ MAPY: školní mapy. Krajinné prvky: řeky, pohoří, jezera, města…větší zkreslení map, využití barevné hypsometrie Atlasy: soubory tematických map (školní, autoatlasy)

TEMATICKÉ MAPY: přednostně vyznačené vybrané prvky (katastrální, automapy, turistické mapy, meteorologické aj.) TURISTICKÉ MAPY: turistické trasy, vrcholy, památky.

MAPY A PLÁNY KARTOGRAFIE: věda zabývající se tvorbou map KARTOGRAF: člověk vytvářející mapy PLÁN: svislé zobrazení města či jeho části Mapy a plány: svislá zobrazení města nebo krajiny, vždy jsou zmenšené Mapa je obraz zemského povrchu, převedený do roviny Mapové značky: převedení a zobrazení skutečného obrazu do mapy pomocí značek

Nakreslete tyto značky a napište, co znamenají Hrad Jeskyně Nemocnice Pramen Kostel

Na další hodinu si vezměte výkres A4 Na další hodinu si vezměte výkres A4. Pokusíte si nakreslit svou vlastní mapu 

TYPY MAP 4.11.

POJEDEME NA VÝLET… Naším cílem je Macocha a Punkevní v Moravském krasu. Vystoupíme na vlakovém v Blansku. dál pojedeme autobusem autobusu je hned u areálu jeskyní kde vystoupíme Po prohlídce se občerstvíme v a ve městě pošleme na pohledy domů

Měřítko mapy

MAPOVÉ PRVKY NÁZEV MĚŘÍTKO LEGENDA: mapové značky, co vlastně v mapě najdeme

MAPOVÉ ZNAČKY LINIOVÉ silnice, řeky, železnice, vleky, vrstevnice PLOŠNÉ hřbitov, vodní plochy (jezera, rybníky, moře), lesy, louky, chráněné oblasti BODOVÉ hrad, zámek, nemocnice, škola, kostel (1 značka = 1 bod) U každé značky může být označení objektu

NADMOŘSKÁ VÝŠKA Výška bodu nad hladinou moře (hladina moře má vždy 0 m. n. m. Udává se v číslech u výškových značek např. výška vrcholu 1250 m. n. m. (kóta) Vrstevnice: linie spojující body o stejné nadmořské výšce Výškové stupně mohou být i barevně odlišeny

KOPEČEK  528 m.n.m. A D B C Co znamená modře vybarvená plocha? K čemu se vztahuje číslo 528 m U kterého písmene je kopec nejprudší? Jak se to projevuje u vrstevnic? D B C 528 m.n.m.

MODŘE PLOCHA = VRCHOL 528 M.N.M. VRCHOL, Nadmořská výška Vrstevnice = těsněji u sebe - prudší kopec, dále od sebe – mírnější kopec, řešení A

Barevná hypsometrie: kartografická data vyjádřená barvami Nadmořská výška: zelená (nížiny), žlutá (vysočiny) hnědá (velehory) Moře: světle modrá (mělká moře), tmavě modrá (hluboká moře)

POJMENUJTE A ZAŘAĎTE ZNAČKY ROŽMBERK LABE D1

OTÁZKY Které tři prvky tvoří obsah map Co dohromady tvoří vrstevnice, výškové body a značky? Na mapě najděte soutok Lužné a Otavice a zjistěte jeho nadmořskou výšku Jdete do kopce Třemešná z místa, které má nadmořskou výšku 362,3 m. n. m. Najděte nadm. výšku kopce Třemošná a určete výškový rozdíl. Jdete do kopce, je příkrý nebo mírný? Podle čeho to poznáte? Přes kterou řeku vede železniční trať?