NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Jana Kijonková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Relační databáze – zápis.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII- 6.1 ZAPOJENÍ VF ELII-
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Jana Kijonková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Relační databáze – závěrečné.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektromagnetická slučitelnost
Senzory pro EZS.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Elektronické součástky a obvody
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektronické zesilovače
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Tranzistorový zesilovač
Základní zapojení zesilovačů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Reproduktorové výhybky I. a II. řádu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Elektronické součástky a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
VY_32_INOVACE_ Regulace
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Elektronické součástky a obvody
Regulátory integrační
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Číslicové měřící přístroje
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Analogové násobičky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
TRANZISTOROVÝ JEV.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
Logické funkce a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Dvojbrany Frekvenční charakteristiky, vlastnosti obvodů RLC, pásmová propust a pásmová zádrž

Základní vztahy 𝑼 𝟐 𝑼 𝟏 = 𝒁 𝟐 𝒁 𝟏 = 𝑹 𝑹+𝒋(𝝎𝑳 − 𝟏 𝝎𝑪 ) V některých případech je nutno propustit signál, který je jen v určitém úzkém frekvenčním pásmu nebo naopak v úzkém pásmu signál zadržet. V tomto případě můžeme použít například sériového spojení rezistoru, cívky a kondenzátoru. Vstupní napětí je vždy na všechny tři obvodové prvky, výstupní napětí pak budeme odebírat ze svorek rezistoru. Takto vznikne pásmová propust. Pro tento dvojbran platí: 𝑼 𝟐 𝑼 𝟏 = 𝒁 𝟐 𝒁 𝟏 = 𝑹 𝑹+𝒋(𝝎𝑳 − 𝟏 𝝎𝑪 ) S použitím časových konstant 𝜏 𝐿 = 𝐿 𝑅 𝑎 𝜏 𝐶 =𝑅𝐶 dostaneme vztah pro činitel napěťového zesílení : 𝑨 𝑼 = 𝟏 𝟏 +(𝝎 𝝉 𝑳 − 𝟏 𝝎 𝝉 𝑪 ) 𝟐

a fázový posun v závislosti na frekvenci určuje vztah: 𝝋=𝒂𝒓𝒄𝒕𝒈( 𝟏 𝝎 𝝉 𝑪 − 𝝎 𝝉 𝑳 ) Dalším důležitým parametrem pro uvedené obvody je rezonanční frekvence, při které se zisk blíží hodnotě 0 a činitel napěťového zesílení 1. V úzkém pásmo kolem této frekvence je signál nejvíce propouštěn. Rezonanční frekvenci určíme ze známého Thomsonova vzorce: 𝒇 𝒓 = 𝟏 𝟐𝝅 𝑳𝑪 Kdybychom sledovali průběh fázové frekvenční charakteristiky, můžeme vidět, že při nižších frekvencích se fázový posun pohybuje pod hodnotou 90 stupňů a pak v okolí rezonanční frekvence fáze prudce mění do záporných hodnot a ve vyšších frekvencích má hodnotu pod -90 stupňů. Přesně v bodě rezonanční frekvence je fázový posun roven 0, což odpovídá teoretickým předpokladům pro tento obvod.

Pro vytvoření pásmové zádrže provedeme změnu zapojení a budeme odebírat napětí U2 ze svorek sériového spojení cívky a kondenzátoru. Pro odvození vztahu pro činitel napěťového zesílení (zisku) uvažujeme skutečnou cívku s odporem RL. Pak platí vztah: 𝑨 𝑼 = 𝑹 𝑳 𝟐 +(𝝎𝑳 − 𝟏 𝝎𝑪 ) 𝟐 (𝑹 𝑳 +𝑹) 𝟐 +(𝝎𝑳 − 𝟏 𝝎𝑪 ) 𝟐 Po vytvoření závislosti na frekvenci získáme graf, který představuje pásmovou zádrž . V okolí rezonanční frekvence dochází k prudkému snížení zisku, signál nebude propuštěn. Pro fázovou charakteristiku lze odvodit vztah: 𝝋=𝒂𝒓𝒄𝒕𝒈( 𝟏 𝝎 𝝉 𝑳 − 𝟏 𝝎 𝝉 𝑪 )

Další příklady a kontrolní otázky V obvodu pásmové propusti má rezistor hodnotu 300 , kondenzátor kapacitu 100 nF a cívka indukčnost 1 H. Sestavte tabulku, ve které proveďte výpočet činitele napěťového zesílení a zisku v závislosti na frekvenci v rozsahu 10 Hz až 10 KHz. Z vypočtených veličin vytvořte amplitudovou frekvenční charakteristiku. S použitím příslušných vztahů vytvořte pro stejné hodnoty obvodových prvků amplitudovou frekvenční charakteristiku pro pásmovou zádrž. Sestavte pro výše uvedené obvody fázové frekvenční charakteristiky a popište jejich průběh.

ANOTACE Prezentaci lze použít jako materiál kapitole “Dvojbrany – Frekvenční charakteristiky, vlastnosti obvodů RLC, pásmová propust a pásmová zádrž“. Zde se žáci seznámí s postupem vytváření frekvenčních charakteristik daných dvojbranů, jejich průběhem a vlastnosti uvedených obvodů. Na příkladech si žáci procvičí danou problematiku, kde použijí pro výpočty a grafické zobrazení tabulkový procesor Excel a z průběhu charakteristik odvodí vlastnosti probíraných obvodů. Předpokládaný čas 45 min. CITACE JAN KESL. Elektronika I analogová technika. Praha: BEN, 2004. ISBN 80-7300-143-8.