ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Advertisements

Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Sčítání celých čísel.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Matematika a její aplikace
Zlomky a desetinná čísla.
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
ČÍSELNÉ MNOŽINY Poznámky se žáky se SPU DOC PDF Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Prezentace.
Základní číselné množiny
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
MATEMATIKA I.
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Porovnávání desetinných čísel
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sčítání desetinných čísel
Racionální čísla.
CELÁ ČÍSLA.
11.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Logaritmické rovnice.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mgr. Radka Pospíchalová
Početní výkony s celými čísly: násobení
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Čelákovice
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Úvod Porovnávání celých čísel
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014

Číselné množiny (množina = skupina) 2 -π -2,357 π -1/3 -√13 -3 -2 2 4 Z Z Q Q R N N 1 √2 1 000,008 5 -1 3 -57 √13 0,01 2/9 √3 -√2 N … Přirozená čísla: {1; 2; 3; 4; 5; …; } Z … Celá čísla: {-57; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; } Q … Racionální čísla : {-57; 2,357; -2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3; 1 000,008; …; } R … Reálná čísla: {-2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3;3; π; 13; 1 000,008; …; }

Přirozená čísla N = {1; 2; 3; 4; 5; …; } N (N je odvozeno od slova Nature - příroda). Používají se pro určení počtu předmětů, přírodnin apod. Také pomocí nich můžeme vyjádřit pořadí. Přirozenými čísly (čísly z oboru přirozených čísel) se v  rozumí kladná celá čísla (1, 2, 3, …).

Celá čísla Z = { … -57; …; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; 57; … } Z -4 1 2 -3 -57 4 3 -1 Z = { … -57; …; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; 57; … } (Z je odvozeno od německého slova zahlen - platit). Používají se pro vyjádření změn, porovnávání počtů (přírůstek, úbytek), vyjádření „opačnosti“ nebo dluhů. Celá čísla zahrnují: přirozená čísla  čísla k přirozeným číslům opačná a nulu

Racionální čísla Q = {-2,357; -1; 0; 0,; 2/9; 1; 2; 3;1 000,008; …; } 4 -3 -1/3 2 -2 Q 1 1 000,008 3 -1 5 -57 2/9 0,01 Q = {-2,357; -1; 0; 0,; 2/9; 1; 2; 3;1 000,008; …; } (Název pochází z latinského ratio - podíl, označení Q pochází z latinského quotient – poměr.) Používají se pro vyjádření počtu celků a jejich dílů, změn těchto počtů apod. Racionální čísla zahrnují: čísla přirozená čísla celá lze je také vyjádřit jako podíl, tj. zlomkem

Racionální čísla Každé racionální číslo lze vyjádřit zlomkem :

Racionální čísla Každý zlomek lze vyjádřit racionálním (desetinným) číslem : desetinná čísla s ukončeným desetinným rozvojem desetinná čísla s neukončeným desetinným rozvojem periodickým Vždy lze určit platnou číslici, na kterémkoli desetinném místě.

Reálná čísla R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } R -2,357 -π π -3 -2 2 -1/3 -√13 4 √2 -57 1 000,008 1 R √13 -1 3 5 0,01 2/9 √3 -√2 R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } Používají se pro vyjádření délek, obsahů, objemů, fyzikálních stavů těles a jejich změn. Čísla 2; -3; π; 13 …. nazýváme iracionální, mají neukončený desetinný rozvoj neperiodický. Nelze učit ani odhadnout platnou číslici, na kterémkoli následujícím desetinném místě. Reálná čísla zahrnují: čísla přirozená čísla celá čísla racionální

Reálná čísla R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } Graficky znázorněná všechna reálná čísla vyplňují celou číselnou osu. záporná poloosa kladná poloosa

Číselné množiny - shrnutí 2 -π -2,357 π -1/3 -√13 -3 -2 2 4 Z Z Q Q R N N 1 √2 1 000,008 5 -1 3 -57 √13 0,01 2/9 √3 -√2 N … Přirozená čísla: {1; 2; 3; 4; 5; …; } Z … Celá čísla: {-57; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; } Q … Racionální čísla : {-57; 2,357; -2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3; 1 000,008; …; } R … Reálná čísla: {-2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3;3; π; 13; 1 000,008; …; }