Výtah nálezů z kontrolních protokolů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Advertisements

Nová koncepce účetnictví veřejné správy po v praxi pro p.o.
Rozpočtové hospodaření obcí
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
Odbor 28 - Účetnictví a audit Rámec základních legislativních změn Ministerstvo financí Odbor Účetnictví a audit Praha,
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
ÚČETNICTVÍ STÁTU: ÚČETNÍ REFORMA V OBLASTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Přednáška č. 1 Základy účetnictví.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Podstata účetnictví Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Úvod do účetnictví.
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
01.14 Inventarizace majetku
Téma: Účtování v rámci účtové třídy 1
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek Štencel.
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1155Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Účetnictví ÚSC do roku 2009 NENÍ SOUČÁSTÍ ZKOUŠKY !!! Účetnictví a rozbory ve veřejné správě.
Úvod k účetnictví ÚSC.
ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: CIZÍ KAPITÁL – ÚČTOVÁNÍ O REZERVÁCH, ÚVĚRECH A PŮJČKÁCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pracovní schůzka s ekonomy PO v roce 2014 I nventarizační zpráva a upozornění na zjištěné nedostatky z kontroly hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření.
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pecková. Dostupné z Metodického portálu
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Rezervy Účetní a daňové rezervy Rezervy x rezervní fond.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tematické následné veřejnosprávní kontroly hospodaření příspěvkových organizací – majetek, inventarizace.
Porada ředitelů a ekonomů příspěvkových organizací v sociální oblasti Téma: Reforma veřejných financí.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Odpisování dlouhodobého majetku od ČÚS č. 708 Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Dlouhodobý majetek u příspěvkových organizací.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Ing. Michaela Stříbrná.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Inventarizace majetku a závazků
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Kapitola 3 směrnice 36/INA-VOK Zásad vztahů Změny navrhované OE
Inventarizace a odpisování
Financování a účetnictví základních škol
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
Finanční účetnictví RADNICE
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Inventarizace v roce prosinec 2018
Poznatky z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací
Místní rozpočtové jednotky
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Transkript prezentace:

Výtah nálezů z kontrolních protokolů 14.12.2017

Legislativa Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Vyhláška č. 410/2009 Sb., (prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví pro VÚJ) Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků ČÚS č. 701 až 710 Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů ,

Nálezy kontrol PO nevedla účetnictví tak, aby účetní závěrka podávala věrný obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky neboť položky rozvahy, VZZ a přílohy k 31. 12. 2016 byly vykázány v nesprávné výši. §7 odst. 1 a 2, §8 odst. 1 a §19 odst. 2 zák. č. 563/1991 Sb. Základní účel účetnictví není naplněn

Nálezy kontrol V průběhu inventarizačních prací nebyl zjištěn, zaznamenán a vypořádán rozdíl neuhrazených FAP a rozdíl neuhrazených FAV. §6 odst. 3, § 29 a §30 (zvláště odst. 10 a 11) zák. č. 563/1991 Sb. §3 odst. 1 písm. f) a §3 odst. 4 písm. b) vyhl. č. 270/2010 Sb. Od toho inventury děláme-najít a vypořádat inventarizační rozdíly

Nálezy kontrol PO opakovaně vybírala z BÚ hotovost, aniž by doložila její vklad do pokladny a účel využití. - §6 odst. 1, §8 odst. 1, 3 a 4, §11 odst. 2 a §12 odst. 2 zák. č. 563/1991 Sb. Tady je ohrožena průkaznost a úplnost účetnictví

Nálezy kontrol Účetnictví nebylo průkazné, protože nebyla provedena inventarizace k 31. 12. 2015 §8 dost. 4 a §29 odst. 1 zák. č. 563/1991 Sb. Rozdíl mezi fyzickým a účetním stavem na BÚ nebyl zjištěn a vypořádán §6 odst. 3, §29, § 30 (zvláště odst. 10 a 11) zák. č. 563/1991 Sb. a §3 odst. 1 písm. f), §3 odst. 4 písm. b) vyhl. č. 270/2010 Sb.

Nálezy kontrol Všechny účetní záznamy nebyly považovány za průkazné, protože vybrané doklady neobsahovaly podpisový záznam odpovědné osoby a osoby odpovědné za zaúčtování. §11 odst. 1 písm. f), §12 odst. 2 a §33a zák. č. 563/1991 Sb.

Nálezy kontrol Nebylo prokázáno jaký majetek byl k 31. 12. 2016 veden na vybraných majetkových účtech a stav majetku na podrozvahových účtech k 31. 12. 2016 neodpovídal skutečnému stavu. §7 odst. 1 a 2, §8 odst. 1 a 4, §19 odst. 2, §29 a §30 zákona č. 563/1991 Sb.

Důsledek uvedených nálezů Výše uvedené nálezy byly předány orgánům, které jsou oprávněny činit opatření k nápravě nebo uložit sankce: Finanční úřad Ministerstvo financí Okresní státní zastupitelství

Nálezy kontrol PO při použití rezervního fondu na úhradu sankcí neúčtovala do výnosů. ČÚS č. 704 bod 6.3.2. písm. c) PO při použití fondu odměn neúčtovala do mzdových nákladů ani do výnosů. ČÚS č. 704 bod 4.2.

Nálezy kontrol Při inventuře nebyl řádně ověřen skutečný stav pohledávek na účtu Odběratelé. Při inventuře nebyl řádně ověřen skutečný stav závazků na účtu Zaměstnanci. §6 odst. 3, §29 odst. 1, §30 odst. 3 zák. č. 563/1991 Sb. a §7 vyhl. č. 270/2010 Sb. Jak už jsem říkala neprovedení inventarizace ohrožuje průkaznost účetnictví. Mezi nálezy kontrol patří i nález přezkumu hospodaření týkající se inventurních soupisů, o kterém vám podrobněji řekne kolega Horák ve své prezentaci.

Nálezy kontrol Tvorba účetní opravné položky byla v rozporu s právním předpisem a s dopadem na výši základu daně z příjmů právnických osob. §13a odst. 1 písm. d) zák. č. 563/1991 Sb.

Rezervy a opravné položky Podle stanoviska MFČR lze tvořit rezervy a opravné položky ale: Ne podle zákona o účetnictví Ano podle zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů Znám pouze jediný zvláštní předpis, který vám umožňuje účtovat opravné položky a rezervy a to je zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu

Porušení pravidel rozpočtové kázně Organizace použila finanční prostředky z rozpočtu zřizovatele, určené na nákup kotle na vytápění a ohřev vody, na opravu majetku tím, že vyměnila díly u stávajícího kotle. §28 odst. 10 písm. a) zák. č. 250/2000 Sb.

Porušení pravidel rozpočtové kázně PO do fondu investic převedla více finančních prostředků než je zákonná povinnost – přijatá náhrada škody. §28 odst. 10 písm. b) a §31 odst. 1 písm. a)-g) zák. č. 250/2000 Sb.

Porušení pravidel rozpočtové kázně Organizace použila peněžní prostředky rezervního fondu na účel, na který měly být použity prostředky fondu investic. Organizace použila prostředky fondu investic na opravu výmalby pokryté již z pojistného plnění. §28 odst. 10 písm. c) zák. č. 250/2000 Sb.

Porušení pravidel rozpočtové kázně Organizace použila provozní prostředky na účel, na který měly být použity prostředky jejího peněžního fondu. §28 odst. 10 písm. d) zák. č. 250/2000 Sb. Překročení stanoveného objemu prostředků na platy uhrazené z provozu, úhrada sankce za porušení rozpočtové kázně z provozu

Porušení pravidel rozpočtové kázně Organizace použila provozní prostředky na účel, na který měly použít prostředky fondu investic. PO na úhradu poplatků za stavební povolení a za zajištění stavebního povolení týkající se investiční akce použila provozní prostředky. §28 odst. 10 písm. d) zák. č. 250/2000 Sb.

Nálezy kontrol-přezkoumání hospodaření MF ČR

Organizace neprovedla aktualizaci odpisového plánu s ohledem na předpokládaný průběh používání majetku (musí se odpisovat po celou dobu užívání majetku) Pravidla pro sestavování a schvalování odpisových plánů příspěvkových organizací zřízených Jihomoravským krajem – hlavně část IV. body 1 a 2 § 28 odst. 6 zák. č. 563/1991 Sb., §66 odst. 1 vyhl. č. 410/2009 Sb., bod 4.11., 6.1. a 6.2. ČÚS 708 Chtěla bych upozornit, že na nálezy z kontrol MF ČR klademe velký důraz, protože MF se v příštím roce při kontrole speciálně na tyto věci zaměří. Je lepší raději delší doba odpisování než kratší a vyřadit majetek s nějakou menší zbytkovou hodnotou, než používat majetek s nulovou hodnotou. Bavíme se samozřejmě o majetku, který nebyl zcela odepsán do 31.12.2012. Pravidla byla schválena RJMK usnesením č. 11018/16/R160 a jsou zveřejněna na internetových stránkách JMK spolu s metodickými sděleními.

Směrnice obsahují některá již neplatná ustanovení Například Vnitřní směrnice organizace upravující oblast účetnictví nebyly aktualizované od data vydání dle platných účetních předpisů. Směrnice obsahují některá již neplatná ustanovení Například uvádí neplatný účet 045 – Uspořádací účet technického zhodnocení dlouhodobého hmotného majetku (neplatný od 01.01.2016), uvádí neplatné zatřídění do odpisových skupin,

V ČÚS č. 701 je stanovena povinnost bod 6.5.: ve vnitřním předpisu určit pravidla hladiny významnosti ve vazbě na významnost informací v účetní závěrce bod 7.1.: upravit mimo jiné: způsoby zajištění účetních záznamů pro potřeby ocenění dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku okamžik uskutečnění účetní operace s oceněním majetku určeného k prodeji reálnou hodnotou zahrnování či nezahrnování výdajů souvisejících se zajištěním financování a administrací přijatých transferů

Neošetřeno ve směrnici Směrnice vymezuje DDHM se vstupní cenou od 1 000 Kč do 40 000 Kč a DDHM vedený na podrozvahovém účtu se vstupní cenou od 100 Kč do 500 Kč nezabývá se DDHM ve vstupní ceně od 500 Kč do 1 000 Kč § 14 odst. 6 vyhl. č. 410/2009 Sb.

Nedodržení povinných náležitostí inventurních soupisů neuvedení rozsahu majetku včetně slovního označení dle směrné účtové osnovy, v příloze inventurního soupisu neuvedení způsobu zkontrolování veškerých údajů o nemovitostech v katastru nemovitostí, neuvedení okamžiku, ke kterému se sestavuje účetní závěrka. § 8 odst. 2 písm. b) a odst. 4 písm. e) vyhlášky č. 270/2010 Sb., § 30 odst. 7 písm. f) zákona č. 563/1991 Sb., Nejsou dodržovány náležitosti inventurních soupisů i dodatečných inventurních soupisů. Dodržujte náležitosti podle vyhlášky a doporučujeme vzor z loňské prezentace Ing. Zity Novákové na téma odpisové plány, inventarizační zpráva….

Děkuji za pozornost! Ing. Kateřina Horáková Horakova.katerina@kr-jihomoravsky.cz tel.: 541 652 196