Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Pštros dvouprstý* Emu australský* BĚŽCI Kasuár přilbový Nandu pampový.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
6.TŘÍDA: PTÁCI. Vývoj ptáků Ptáci se vyvinuli z plazích předků Archeopteryx měl znaky plazů(=dlouhý ocas, drápy, zuby) a ptáků(=peří, křídla, sáňky, končetiny.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
zpracovaný v rámci projektu
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Chování ptáků Pětilístek: potrava
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
AUTOR: Lenka Hrnčířová
P T Á C I HLAVNÍ ZNAKY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
SAVCI.
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Ptáci.
4.Třída: Obojživelníci.
Třída: RYBY.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
OBRATLOVCI – opakování
Ptáci Vodní ptáci (Žák, Koller, Souchop)
Základní skupiny živočichů
třída: Ptáci holub domácí tělo má aerodynamický tvar
DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Vodní ptáci.
Třída: PTÁCI.
PTÁCI VY_32_INOVACE_06-53 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Obojživelníci.
Nadtřída: ČELISTNATCI
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
KOSTRA.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068 Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová

Třída : Ptáci

Obecná charakteristika Teplokrevní živočichové. Vývoj ze čtyřnohých plazů. Nejstarší předchůdce ptáků – Archeopreryx. Nejpohyblivější obratlovci s nejrychlejším metabolismem. Ornitologie – věda zabývající se studiem ptáků.

Archeopteryx

Archeopteryx

Od plazů se liší Jiný pokryv těla – peří. Srdce dokonale rozděleno na levou a pravou část. Přední končetiny přeměněny v křídla. Schopni regulovat teplotu těla – termoregulace.

Vnější stavba těla Suchá kůže – pouze jedna mazová žláza – kostrční. Nejlépe vyvinuta u vodních ptáků, pomocí zobáku promazávají peří. Tělo kryje peří – vzniklo přeměnou plazích šupin.

Typy ptačích per Prachové Obrysové Roste na místech zvaných nažiny – má izolační funkci Roste na místech zvaných pernice – má různé funkce

Typy obrysových per ♦ letky – dlouhá pera na křídlech ♦ rýdovací – narůstají vějířovitě v místě ocasu ♦ krycí – kryjí hlavu, krk, trup a nohy

Stavba ptačího pera Brk → osten → prapor.

osten prapor brk

Vnější stavba těla Přední končetiny – přeměněny v křídla. Zadní končetiny tvoří: → běhák (viditelná část bez peří). → 4 prsty s drápy. Na hlavě zobák (bezzubý, krytý rohovinou).

Tvary zobáku

Typy dolních končetin 1. pobíhací (drozd) 2. šplhací (datel) 3. sedací (bažant) 4. svírací (sokol) 5. zachycovací (rorýs) 6. plovací (morčák) 7. veslovací (kormorán) 8. běhací (pštros) 9. poloplovací (tenkozobec) 10. pojená (čáp) 11. lalokovaná (lyska) 12. štípená plovací (roháč) 13. objímací (ledňáček)

Vnitřní stavba - kostra Kostěná, lehká – tvoří jen 10% váhy těla. dlouhé kosti duté – pneumatizace.

Vnitřní stavba - kostra Osa kostry: páteř (krční, hrudní, bederní, křížová a ocasní) + obratle. Krční obratle: 10 – 26 obratlů, pohyblivé spojení. Hrudní obratle: napojená žebra (tvoří hrudník), kost hrudní s hřebenem – napojení létacích svalů. Bederní a křížová část srůstá. Lebku tvoří mozkovna a bezzubý zobák. Křídlo napojené pomocí kosti krkavčí, kosti klíční a lopatky. Sáňky = srostlé klíční kosti do vidlice.

Sáňky – srostlé klíční kosti

Svalstvo Svalstvo pouze na trupu – k létání (velký prsní sval) a dolních končetinách. Na křídla a běhák jen vazy.

Trávící soustava Ústní dutina – bez zubů, slinné žlázy. Hltan → jícen – rozšířen ve vole (hromadění potravy, krmení mláďat). Žaludek – žlaznatý (trávicí šťávy), - svalnatý (mechanické trávení). Střevo – vstřebání živin. Kloaka .

Dýchací soustava Nejvýkonnější ze všech obratlovců. Nosní otvory → hrtan → průdušnice → průdušky → plíce. V místě rozdvojení průdušnice je hlasové ústrojí. Vzdušné vaky (5 vaků) nadlehčují při letu, rezervoáry vzduchu, termoregulace. Krev okysličována při nádechu i výdechu.

Hlasové ústrojí

Cévní soustava 4 – dílné srdce, dokonale oddělený plicní a tělní oběh. Největší srdce z obratlovců (poměrem k tělu). Stálá teplota těla cca 40⁰C.

Nervová soustava a smysly Další rozvoj a zvětšení koncového mozku a mozečku. instinktivní (vrozené) chování a velká pohyblivost. Ze smyslů nejdůležitější zrak a sluch. Oko kryté mžurkou.

Vylučovací soustava Párové ledviny. Nemají močový měchýř → kys. močová se hromadí v kloace a jako bílý povlak obaluje trus.

Pohlavní soustava Gonochoristé (oddělené pohlaví) s vnitřním oplozením a přímým vývojem ♦ samčí orgány – párová varlata – před pářením se až 300x zvětšují ♦ samičí orgány – funkční většinou jen levý vaječník vajíčko oplodněné ve vejcovodu se postupně obaluje bílkem, 2 papírovými blanami a nakonec vápenatou skořápkou ♦ ♦ vejce jsou bohatá na žloutek

Pštrosí vejce

Etologie ptáků Etologie = nauka o chování živočichů. Etologie ptáků: Rozmnožování a hnízdění. Dorozumívání. Tahy.

Rozmnožování a hnízdění Tokání Samec se uchází o samici (zpěv, postoj, zbarvení, tanec, rozvíjení ocasu).

Rozmnožování a hnízdění Stavba hnízda V křovinách, na stromech, na zemi, v trávě, na skalách nebo budovách.

Rozmnožování a hnízdění Snůška 1 – 25 vajec za jedno hnízdění. Vysedávání mláďat 11 dnů až 12 týdnů → líhnutí. Vaječným zubem prorazí skořápku.

Dělení mláďat: Mláďata krmivých ptáků holá, slepá mláďata. Závislá na péči rodičů. pěvci, dravci, holubi.. 2. Mláďata nekrmivých ptáků Opeřená prachovým peřím, vidí. Sama se živí. kachny, kurovití, křepelky, bažanti.

Dorozumívání Vábení – krátké, tiché, informace stejný druh v blízkosti. Varování – výrazné. Zpěv – jen samci, charakteristické pro každý druh (obhajují místo, lákají samici).

Tahy Příčinou je nedostatek potravy a měnící se délka dne. Orientace podle magnetického pole, hvězd, Slunce, zemského povrchu,… Ptáci tažní – opouštějí hnízdiště, směrem na jih, kde nehnízdí. - vlaštovka obecná, jiřička obecná, kukačka obecná. Ptáci stálí – neopouštějí svá hnízdiště. - pěnkava obecná, straka obecná, kos černý. Ptáci potulní – po hnízdění se potulují na širším území. - sýkorka, havran.

http://www. osel. cz/_popisky/137_/s_1378392607. jpg http://fkcso http://www.osel.cz/_popisky/137_/s_1378392607.jpg http://fkcso.cz/chs/foto13/hipcalA10.jpg http://obrazky.rajsmichu.cz/14/ptaci_trus.jpg

etologie obr. 1 http://www.ireceptar.cz/res/data/124/015142.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/David_Palmer_Capercaillie.jpg http://www.ireceptar.cz/res/data/184/022069.jpg http://www.ptaci-pardubic.ic.cz/wp-content/uploads/p_brehule_ricni_02.jpg http://www.wmap.cz/opk/ptaci/images/ptak/foto/ft_019_1.jpg