Globální problémy lidstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Tsunami Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení - zemětřesení TEMA: Přírodní složky.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
ZROZENI Z OHNĚ test k filmu. 1 Vyber ostrov sopečného původu. a) Grónsko b) Madagaskar c) Havaj.
Blanka Hofmanová.  zeměpisná šířka  množství vody (srážky, podz. voda, řeky,...)  nadmořská výška  geologické podloží  fytocenóza, zoocenóza Stručně.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Boží hněv Novotná, Sahanová.
Národní geografická foto -soutěž . Listopad 2010.
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Sopečná činnost lávový proud podmořské výrony lávy žhavé magma
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_JIHOVÝCHODNÍ ASIE
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
atmosféra počasí VY_32_INOVACE_07-08 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_11_Zemětřesení
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Název školy: Základní škola T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Rostliny a živočichové Evropy VY_32_Inovace_08KR-3
Exercise 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
TEKTONIKA.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
V ULKANICKÁ ČINNOST.
Atmosféra Země.
Předpověď živelních pohrom
SOPEČNÁ ČINNOST VÝSKYT
Zemětřesení kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
SOPEČNÁ ČINNOST.
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
VZNIK SOPEK Téměř všechny sopky vznikají v hraničních oblastech zemských desek a to hlavně v tichomořském „ohnivém prstenci“.K nejmocnějším erupcím dochází.
Neživá příroda - vzduch
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Marek Doležal, Ondřej Švéda, Filip Vondra
2.) Zemětřesení.
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Zvukové jevy.
SOPKY Šimůnková, Jirotková.
Transkript prezentace:

Globální problémy lidstva Přírodní katastrofy

Globální problémy přírodní katastrofy environmentální problémy sociální problémy

Přírodní katastrofy

Sopky a erupce sopka (kuželovitá hora s kráterem) typy sopek rozhraní litosférických desek nebo tzv. horké skvrny příznaky erupcí (kouř, seismická aktivita, únik plynů, zvýšení teploty a kyselosti vody, chování živočichů) nebezpečí výbuchů (bomby; stratovulkány, pyroklastický mrak, bahnotoky, ...)

Vesuv, Itálie

Nejznámější výbuchy Vesuv (r. 79, Itálie) Krakatoa (r. 1883, Indonésie) zhroucení sopky, vlny tsunami vysoké až 40 m, celosvětový pokles teploty o 1,2 °C, barvité západy slunce po celém světě exploze slyšena do vzdálenosti 3800 km, prach až v New Yorku dnes na místě už nový vulkán stejné velikosti Santorini (r.1640 př. Kr., Itálie)

Etna, Sicílie

erupce Etny v r. 2002 při pohledu z ISS

Fudži, Japonsko

Vesuv, Itálie

Mt. Rainer, USA

Zemětřesení (seismická činnost) náhlé uvolnění energie jako důsledek pohybu litosf. desek (může být ale způsobeno i lidskou činností!) hypocentrum, epicentrum, síla (Richterova stupnice) nejznámější případy: Tian-Šan (r.1976) – 250 000 – 750 000 obětí Indonésie (r. 2004) – 300 000 obětí Haiti (r. 2010) – 200 000 obětí Pákistán (r. 2005) – 86 000 obětí San Francisco (r. 1906) – 3000 obětí

STUPEŇ POPIS ROČNÍ PRŮMĚR INTENZITA V BLÍZKOSTI EPICENTRA 0-1,9 - 700 000 lze zachytit pouze přístroji 2-2,9 300 000 3-3,9 téměř nepatrné 40 000 cítí je jen někteří lidé 4-4,9 mírné 6 200 cítí je většina lidí 5-5,9 střední 800 působí drobné škody 6-6,9 silné 120 působí velké škody 7-7,9 velmi silné 18 ničivá 8-8,9 mimořádně silné 1 za 10-20let pustošivá

Port-au-Prince r. 2010, Haiti

San Francisco r. 1906, USA

Pohyby zemských desek rift (oddalování desek) subdukce (podsouvání desek) dislokace (tzv. transformní rozhraní – tření desek) kolize (srážka desek)

dislokace na zlomu San Andreas, Kalifornie, USA

Tsunami vyvolané podmořským zemětřesením nebo sesuvy nejznámější případ: Indonésie, Andamany a Nikobary (r. 2004) → 300 000 obětí Lisabon (r.1755) – 60 000 obětí Fukušima (r. 2011) → 20 000 obětí

Hurikány obecně tropické cyklony (bouřky, silné větry) vznik léto až podzim (díky intenzivnímu zahřívání oceánu) názvy: hurikán (Atlantik), tajfun (Asie), cyklona (Indický oceán) speciální případy – tornádo (nad pevninou v důsledku extrémního přehřívání; rychlost až 650 km.h-1)

tropická cyklona nad Mexickým zálivem

nejčastější výskyt tropických cyklon

all tornadoes in the US, 1950–2013

Povodně vznik díky: tání sněhu či nadměrné množství srážek (monzuny, bouřkové lijáky, dlouhotrvající deště) závislost na několika faktorech: schopnost krajiny absorbovat vodu (lesy × zemědělská půda) rozloha údolní nivy koryto řeky (meandrovitá × regulovaná řeka) tvar říční sítě (stromovité × koncentrické uspořádání) nádrže (umělé či přirozené)

Sucho a požáry sucho jako důsledek nedostatku vláhy (nejčastější v pasátových oblastech bez vegetace) vysoušení půdy → prach (vznik písečných bouří) požáry jako důsledek dlouhotrvajícího sucha samovolné či způsobené lidmi někdy jako přirozená obnova ekosystému problém subtropických oblastí (Austrálie, Kalifornie, …)