Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pilot G/GP Tvorba a ověřování pilotních ŠVP ve vybraných gymnáziích.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Ve školní praxi Koučink. Co je to koučink? Koučink je často zaměňován s jinými činnostmi, zejména s poradenstvím, mentoringem a terapií, od kterých se.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
CESTA PRO CHYTROU BUDOUCNOST. SMART CITIES Teorie?Koncepce? Realita? Neohraničený urbanistický koncept Informační technologie pro efektivní správu měst.
1. WORKSHOP.
Setkání zástupců 1. ročníků
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Platformy projektu KAP LK
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
OSOBNÍ A PROFESNÍ PŘÍNOS STUDIJNÍCH NÁVŠTĚV
Pracovní porada Pracovní list.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inovační potenciál České republiky
Náměty pro činnost Národního fóra
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Příspěvek na konferenci
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Gymnasium Jižní Město Praha
Program celoživotního učení Comenius
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
jak budovat kulturu školy společně
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Synergie manažerského týmu
Uživatelská příručka DuoTrainin
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V TELEFÓNICA O2 CZECH REPUBLIC
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
Analýza potřeb v území Ing. Martin Kolář
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Strategické řízení a plánování
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Gymnázium INTEGRA BRNO – pár nápadů a inspirací
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Mentoring jako forma profesní podpory začínajícího učitele (zkušenosti z projektu EFFeCT) Mgr. Luboš Lisner, 30. listopadu 2017 1

Projekt EFFeCT EUROPEAN METHODOLOGICAL FRAMEWORK FOR FACILITATING COLLABORATIVE LEARNING OF TEACHERS Evropský metodický rámec pro usnadnění učení založeného na spolupráci učitelů Mezinárodní projekt – vysvětlení zkratky a poslání. 2

Projekt EFFeCT - PARTNEŘI Maďarsko, Tempus Public Foundation Finsko, Jyvaskyla University Lotyšsko, Narodni Institut pro Profesni Rozvoy Česká republika, NIDV - mentoring Spojené královstvi, Unviversity of Hertfordshire Irsko, Mary Immaculate College, Univ. Limerick ČR – spolupráce mezi učiteli na bázi mentoringu, se zaměřením na uvádění začínajících učitelů. 3

Průběh vzdělávacího programu Úvodní setkání s řediteli zapojených škol 6 setkání s uvádějícími učiteli (16 mentorů) a se začínajícími učiteli (16 mentees) Práce mentorů a mentees v mezidobí Konzultace v mezidobí (podpora lektorů) Mentoři a mentees v oddělených skupinách, společná témata, společný trénink, společná reflexe. 4

Uvádění začínajícího učitele Formální, organizační a technické záležitosti Profesní (kompetenční) rozvoj učitele Vymezení obsahu vzdělávacího programu. 5

1. den: PRIORITA Mentoři: kompetence mentora Mentees: kompetence učitele (školní/státní standardy) 6

PRIORITA (balanční kruh) 7

2. den: CÍL Mentoři: zacílení prioritní kompetence mentora Mentees: cíl vyučovací hodiny Společný trénink: zacílení prioritní kompetence začínajícího učitele Skupina prezentuje souhrn, může se zaměřit i na odlišnosti, případně na nejasnosti. Kategorie požadavků – snos na flip. 8

CHYTRÝ /SMART/ CÍL SPECIFIC specifický Čeho chceš dosáhnout? MEASURABLE měřitelný Podle čeho to poznáš? AMBITIOUS ambiciózní Nakolik je to pro tebe důležité? REALISTIC reálný Jak hodně je to reálné? TIMED termínovaný Kdy to bude? 9

3. den: CESTA Mentoři: cesta k „mentorskému“ cíli Mentees: cesta k ilustrativnímu cíli (znalost kurikula) Společný trénink: cesta k aktuálnímu profesnímu cíli začínajícího učitele 10

RŮST /GROW/ K CÍLI GOAL cíl Kam se chceš posunout? REALITY současnost Kde jsi nyní? OPTIONS možnosti Kterou cestou se vydáš? WILL vůle Co (pro to) uděláš? 11

4. den: PODPORA na cestě Mentoři + mentees: Pozorování – „zacílená“ návštěva v hodině Vedení záznamů Sdílené hodnocení ukázky (rvp.cz) Poskytování zpětné vazby 12

Stupně kolegiální podpory 1. Instrukce: Udělej to takhle! 2. Inspirace: Jde to tak nebo tak. Co si vybereš? 3. Facilitace: Co by se dalo udělat? Co všechno tě napadá? 13

5. den: SEBEREFLEXE Mentoři: sebereflektivní otázky k podpoře začínajícího učitele Mentees: sebereflektivní otázky k osobnímu profesnímu růstu Mentoři + mentees: efektivní řízení času 14

6. den: VYHODNOCENÍ mentoringu Mentees: Co jste získali od svých mentorů? Co jste získali od ostatních mentees? Co jste získali od lektorů? 15

Od lektorů… 16

Od ostatních mentees… 17

Od mentorů… 18

Klíče k výběru uvádějícího učitele Podle začínajících učitelů: Důvěra Partnerství Zkušenosti Zpětná vazba 19

DĚKUJI ZA POZORNOST 20