Malba Martina Lietavcová
Malba předškolních dětí Malba předškolních dětí je výrazem intuitivního ztvárnění emocí, vztahů, prožitků a skutečností našeho světa. Děti vnímají barvy celou bytostí – vnímání, prožívání a uplatňování řeči barev nabývá podoby neverbální komunikace. Seznamování, experimenty s barvou
Malba Malba z představy – zprvu nevyžaduje soustředění se na linii, tvar nebo podobu, postupně navazuje na zkušenosti s kresbou Malba motivovaná pozorováním skutečnosti, ale není přepis skutečnosti, nejprve barva nekoresponduje se skutečností Návrhová malba – vlastnosti barev, míchání barev, to se pak uplatňuje k přípravě návrhů práce s jinými materiály – látkou, keramikou..
Barevný kruh, mísení barev, doplňkové barvy, teplé a studené barvy, barevný kontrast
Hra s malířskými materiály a nástroji Pozorování stop pastelů – roztírání, vrstvení, rozmývání, vlhký podklad Zacházení s hmotou tempery – hustá a řídká barva, spojení s bílou a černou, překrývání Hra s tekoucí barvou – malování, stříkání, lití barvy, stékání a mísení skvrn, rozmývání Pokusy s různými druhy a velikostí nástrojů – štětce, stěrky, ruce, hadříky, hubky Kombinace s jinými materiály Náhodné malířské objevy
Vyjadřovací prostředky malby Pastel Akvarel – vodové, akvarelové, anilinové barvy – transparentní, polokrycí (kvaš – obsahují bělobu) krycí Tempera Olej Kombinace – kolorovaná kresba, akvarel a tužka…
Portréty Podzimu a Zimy Děti volily barvy a odstíny, které jsou pro obě roční doby typické. Postup při malbě byl poněkud odlišný. 1. U portrétu Podzimu si nejdříve položily celou čtvrtku barevnými skvrnami – podmalovaly si ji, jako to někdy dělávají malíři. Pak v barevných skvrnách hledaly místo, kde by mohly umístit oči, nos… 2. U portrétu Zimy postupovaly děti vrstvením barev tak, že si podmalovaly základní plochy obličeje, vlasů a pozadí, po zaschnutí ve světlostním kontrastu s pozadím domalovávaly postupně detaily – akcenty.
Ten, kdo vládne všem třem skupenstvím vody – vodě, mrakům, ledu Ten, kdo vládne všem třem skupenstvím vody – vodě, mrakům, ledu.“ (dětská malba, osový monotyp)
Portrét vodníka. Negativ vpravo je připomínkou „nemocného vodníka“, jak by vypadal na suchu bez vody. Děti tentokrát malovaly do mokrého podkladu stěrkou – špachtlí.