DĚJINY STAROVĚKU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.3 Starověký Egypt – přírodní a životní podmínky, společnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA:
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?. Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Antické Řecko – doba železná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
22 / 9 / 2010.
Období vlády jedné strany
Raná řecká tyranida, Sparta
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Sumerové Starověký přední východ
PRVNÍ ŘEKOVÉ KRÉTA.
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
Blízký východ ve starověku
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
CIVILIZACE ?????.
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VELKÁ MORAVA.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Úvod do starověku Mezopotámie.
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
EGYPT VE STAROVĚKU.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řecko uč. str
Babylonie.
Mezopotámie kolébka civilizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
EGEJSKÁ OBLAST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MĚSTSKÉ STÁTY.
MEZOPOTÁMIE D. Šimečková.
Čína Uč
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
ČÍNA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

DĚJINY STAROVĚKU

STÁTY STAROORIENTÁLNÍ STÁTY: Mezopotámie Egypt Indie Čína Palestina Fénicie ANTICKÉ STÁTY: Řecko Řím Stát vznikl jako nová administrativní jednotka = potřeba vzniku písma a číslic pro jeho správu

DĚLENÍ OBYVATELSTVA VYKOŘISŤOVATELÉ = KNĚŽÍ, ÚŘEDNÍCI A VOJÁCI. NUTÍ K ODEVZDÁVÁNÍ PRODUKTŮ ZEMĚDĚLCE A ŘEMESLNÍKY VYKOŘISŤOVANÍ = ZEMĚDĚLCI A ŘEMESLNÍCI NUCENI ODEVZDÁVAT SVÉ PRODUKTY POD NÁTLAKEM A HROZBOU TRESTŮ

STAROORIENTÁLNÍ: Velké řeky, zavlažovací kanály Pravidelné záplavy Zemědělství V čele vládce + vojáci, kněží, úředníci Pracovní síly: nižší vrstvy obyvatelstva ANTICKÉ: Zemědělství, ale význam řemesel a obchodu Různé typy vlády (demokracie, republika, císařství) Pracovní síla: otroci

Vznik obchodu a řemesel vědeckých poznatků Ve starověku vznikly Poprvé se začalo první státy Lidé se začali dělit díky přebytkům Vznik obchodu a řemesel podle majetku Formování prvních užívat písmo

STAROVĚK PRVNÍ STÁTY VZNIK PÍSMA ROZVOJ VZDĚLANOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ DĚLENÍ SPOLEČNOSTI DLE MAJETKU PŘEBYTKY = ROZVOJ ŘEMESEL A OBCHODU PÍSEMNÉ PRAMENY

MEZOPOTÁMIE

1Celá země mluvila jednou řečí, jedněmi slovy 1Celá země mluvila jednou řečí, jedněmi slovy. 2Když lidé putovali na východ, našli planinu v zemi Šineár a usadili se na ní. 3Tehdy si spolu řekli: „Pojďme, udělejme cihly a vypalme je v ohni.“ A tak měli cihly místo kamene a asfalt místo malty. 4Řekli si totiž: „Pojďme, postavme si město a věž, jejíž vrchol dosáhne až k nebi. Tak si uděláme jméno, abychom nebyli rozptýleni po celé zemi!“ 5Hospodin však sestoupil, aby spatřil to město a tu věž, kterou lidští synové stavěli. 6Hospodin si řekl: „Hle, lid je zajedno a všichni mají jednu řeč. A toto je jen začátek jejich díla. Nic jim už nezabrání vykonat, cokoli si předsevzali. 7Nuže, sestoupíme a zmateme tam jejich řeč, aby jeden nerozuměl řeči druhého.“ 8Hospodin je odtud rozptýlil po celé zemi, a tak to město přestali stavět. 9Proto se to město jmenuje Bábel, Zmatek, neboť tam Hospodin zmátl řeč všech obyvatel země. Hospodin je odtud rozptýlil po celé zemi

Otázky: Jakou velkou stavbu chtěli lidé postavit a z jakého materiálu to stavěli? Jaký postoj měl k jejich plánu Bůh? Co udělal Bůh lidem? Co se stalo poté s lidmi, dokončili své dílo? Jak se pojmenovalo město, které chtěli vybudovat?

SUMEROVÉ První vyspělejší civilizace 3500 př. n. l. Zemědělství: zavlažovací kanály (voda uměle rozváděna z řeky do polí Směnný obchod: výměna přebytků za jiné zboží a suroviny, nedostatek kovů Hlína a rákos: na stavbu domů, čluny, hliněné tabulky na psaní = vznik písma

POLOHA, PŘÍRODNÍ PODMÍNKY Mezopotámie: mezi řekami Tigris a Eufrat Sever: srážky = na jihu mohutné záplavy a úrodná půda

SPRÁVA Záznamy o zásobách surovin i výrobků = klínové písmo a matematika Zemědělci a řemeslníci Nové vrstvy společnosti = písař/úředník, voják a kněz Nové dělení společnosti, dělba práce = vznik městských států

MĚSTO Co podle vás musí být ve městě, aby mohlo být městem? Kolik obyvatel mají podle vás Čelákovice? Jaké problémy mají podle vás města?

MĚSTSKÉ STÁTY Město s chrámem obehnané hradbami a jeho okolí = území státu Chrámové hospodářství, později změna na palácové Nárůst vlivu vojenských velitelů = králové Král se stává i nejvyšším knězem = moc světská, vojenská i hospodářská Palácové hospodářství = centrem všeho dění je královský palác

Vynálezy Sumerů Kolo = vůz s koly a potahem (dobytek, koně) Rozvoj obchodu Hrnčířský kruh Hák s nálevkou na setí = obdělávání půdy Matematika, astronomie, lékařství = kalendář

STAROBABYLONSKÁ ŘÍŠE Snaha o sjednocení dlouho neúspěšná Útoky okolních kmenů 2 tis. př. n. l. = ovládnutí jižní Mezopotámie a sjednocení městských států Chammurapiho zákoník = zákony a tresty pro obyvatele země, podle postavení ve společnosti

OTÁZKY: Pokuste si udělat obrázkové písmo a vyjádřete obrázkem tato slova: JÍST SPÁT PÍT HRÁT SI ČÍST VAŘIT

KULTURA A VĚDA V MEZOPOTÁMII Poznatky z astronomie = kalendář, noc a den 12 h, rok 12 měsíců Jednotky délky = pole Jednotky objemu = velikost úrody a dávky rolníků Výstavba kanálů a jejich rozměry = matematika Babylon: hlavní město starobabylonské říše

ROZPAD ŘÍŠE Asyrská říše – sever Babylonská říše – jih