Úvod do filosofického diskurzu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Co je to logika ?. Logika Má více významů v češtině se běžně používá ve smyslu myšlenková cesta, která vedla k daným závěrům. Logika je také formální.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Úvod do sociální a kulturní antropologie
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sociální konstruktivismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Husserlova teorie přirozeného světa
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Filosofie křesťanského středověku
Husserl.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Název politologie je složen z následujících slov:
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Elejská škola.
Filosofická antropologie
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu..
Transkript prezentace:

Úvod do filosofického diskurzu axlina@seznam.cz KH út. 13:00 – 14:00 čt. 11:00 – 12:00 Místnost - R432 M006 - Út 14:25 - 15:55 Mimo – 18. 10. 2016 – úvodní pedagog. kurz s praxí 11x pravidelná setkání/examinace ZK (test)

Filosofie jako překonání naivity Přirozený a teoretický životní postoj Téma Filosofie jako překonání naivity Přirozený a teoretický životní postoj Přirozený životní postoj V rámci PP vždy dán samozřejmě význam věcí Věci mají pro nás význam něčeho, co je nám k dispozici (užívání, orientování se ve světě) Významy věcí jsou v našem jednání spolu-obsaženy (netematizujeme je; znalost povahy (významů) věcí je v rámci přirozeného postoje (každodenního jednání) bezděčná, bezprostřední, zvyklostní – habituální. Jde o naivní – nereflektovaný postoj – nevnímáme, že to, co věci jsou je nějaký problém – to, co věci jsou zůstává v podvědomí a má charakter samozřejmosti. Vědění o věcech má povahu samozřejmého přesvědčení.

b) Teoretický životní postoj Teoretický postoj začíná zproblematizováním známého. Začínáme se divit – ptáme se, co jsoucí (věci, svět) je? Problematizujeme samozřejmé každodenní představy Aristotelés (Met. I 2, 982) – lidé začali filosofovat, protože se začali divit, ten, kdo pochybuje a diví se, má vědomí nevědomosti. Údiv (thauma), pochybnosti (dubitatio) TP je vztahování se k věcem s cílem, abychom jim porozuměli

Disciplíny filosofie 1)Gnoseologie = noetika = teorie poznání (→ disciplína filosofie) Otázky o poznatelnosti světa, do jaké míry a jak je svět poznatelný Pro některé autory je to epistemologie (z řeckého epistémé = rozumění) Epistémé u Platóna je skutečné poznání pravdy na rozdíl od mínění (doxa) Antika problém poznání vypracovává v souvislosti s otázkou bytí, jsoucna (Parmenidés, Platón, Aristoteles) Až v novověku (od renesance) se problematice poznání věnuje pozornost → souvislost s rozvojem přírodovědy, s hledáním metody k nalezení jednotné vědy (mathesis universalis)

Tématika bytí, jsoucna, světa, skutečnosti → otázky základního (fundamentálního) rázu → mohou být řešeny na půdě přírodní filosofie, kosmologie, metafyziky, ontologie, teorie skutečnosti Řecká přírodní filosofie – objevila tematizaci problému bytí (- předsokratici) → kosmologie (z řeckého kosmos, svět, vesmír) = nauka o řádu světa, o vzniku, struktuře, vývoji světa jako celku Aristoteles – klasifikace filosofie (=tím i klasifikace věd) → teoretická, praktická (jednání), poietická (tvoření) Novověký koncept poznání ovlivnil celé moderní myšlení → poznání = objektivní, jisté, dobré + člověku dostupné → vzdělanost + věda zbaví lidstvo otroctví a přivede jej k uskutečnění projektu ideální společnosti Teorie poznání se dále vnitřně členila (reakce na rozvoj vědeckého bádání + vznik speciálních věd v 19. a 20. století) → souvisí s dalšími disciplínami, kt. jsou i součástí filosofie → filosofie vědy, logika (věda o formách a zákonech správného usuzování), sémiotika (nauka o znaku + znakových soustavách)…

2) Metafyzika = pozdější název pro aristotelskou první filosofii (vznik, když Androníkos Rhodský pořádal Aristotelovy spisy a některá abstraktní díla umístil za fyziku → meta ta fyzika =metafyzika) Metafyzika → význam pojmu se vyvíjel → ve středověku problematika bytí vypracována až do nejmenších detailů (rozdíl již od Aristotela = bytí obecně x nauka o prvním hybateli → ve středověku ještě vyostřen) → metafyzika v rámci středověké filozofie v Evropě ovlivněna křesťanskou teologií → jedno z ústředních témat, které spojují metafyziku a křesť.teologii = důkazy boží existence

3) Ontologie (z řečtiny to on = jsoucno = disciplína, kt 3) Ontologie (z řečtiny to on = jsoucno = disciplína, kt. zkoumá bytí) → pojem se začíná užívat v 17. století → otec ontologie byl Parmenides z Eleje (6. /5. st. př.n.l) Parmenides hovoří o jediném, plném, neomezeném, trvalém, nehybném bytí → navazuje Platón (učení o idejích), Aristoteles (látky a formy) „Ontologie zkoumá bytí v jeho vlastní povaze a ve vztahu k jednotlivým jsoucnům Ontologie prochází změnami v 19. a 20. století → objevují se Nicolai Hartmann, Martin Heidegger → analýza rozdílu mezi jsoucnem a bytím (= ontologická diference) → tematizace otázky smyslu bytí → Heidegger: revoluce v ontologii

Další disciplíny filosofie: Filozofická antropologie → o člověku (řecky anthropos) se filosofovalo už v Antice → antropologický obrat = obrat od zkoumání přírody, kosmu, ke specificky lidským věcem důležitým pro občana polis 5. – 4. st. př. n. l. (sofisté → Sókrates, Platón, Aristoteles) → doznívá u stoiků, epikurejců, skeptiků (od 3. do 1. stol. př. n. l.) V kontextu filosofie se termín antropologie objevuje v 17. st. → význam pro konstituování f.antropologie má Immanuel Kant (4 otázky: 1) Co mohu vědět? 2) Co mám konat? 3)V co smím doufat? → 4) Co je člověk?) → obrat k antropologizaci filosofie Člověk jako ústřední téma pro filosofii v 19. a 20. století → filosofie existence → Max Scheler: snaží se o vymezení podstaty člověka

Etika Filosofie vědy (Francis Bacon, René Descartes, Isaac Newton, Jan Ámos Komenský, Bernardo Bolzano…) Filosofie jazyka (Ludwig Wittgenstein) Filosofie přítomnosti (filosofie 20. stol.) – strukturalismus (pražská lingvistická škola), fenomenologie, hermeneutika, analytická filosofie, postmodernismus

Rozdělení filosofie dle Anzenbachera Teoretická filosofie: ontologie (nauka o jsoucnu jakožto jsoucnu), přírodní filosofie (filosofická nauka o přírodě), fil. antropologie (filosofická nauka o člověku x antropologie jako speciální vědy), filosofická teologie (filosofická nauka o Bohu), sociální filosofie (filosofie společnosti, politiky, práva, společnosti), gnoseologie teorie poznání (filosofická nauka o poznání, logika (teorie formální správnosti myšlení/mluvení), sémiotika (teorie jazykových znaků, jejich syntaxe, významu a užívání), teorie vědy (teorie metody speciálních věd) Praktická filosofie (nauka o lidském jednání a tvorbě): etika (nauka o morálně relevantním jednání a jeho normách), poietika (nauka o tvořivé činnosti, zhotovování) → sem patří estetika (=filosofie umění) nebo filosofie techniky

Specifikum přístupů ve filosofii Přístup historizující: v dějinách filosofie vznikaly různé f.školy → určitá návaznost, kontinuita jako projev rozvoje f.poznání (starověká řecká filosofie – řešení ontologických problémů → 16. a 17. stol. – formulace gnoseologických problémů → francouzské osvícenství a německá klasická filosofie → otázky člověka…) → historizující přístup se vyvinul v působení proti racionalismu 18. stol. – poprvé v Hegelově spekulativní filosofii Přístup systematický: uspořádání rozmanitosti poznatků podle nějaké ideje → souvislost + uspořádání podle společného principu → každá část celku má svoje nezaměnitelné místo + fci → systematický přístup neosvětluje předmět vědy x pomáhá zorientovat se ve větším množství poznatků Přístup hermeneutický: filozofická reflexe základů struktury a podmínek rozumění; také praktické učení o metodě (návody ke správnému rozumění a vykládání) Přístup empiricko – deskriptivní: předkládá jen výčet metod myšlenkových (dedukce, indukce, analýza, syntéza, abstrakce, idealizace…), obecných, specifických spojených s konkrétním charakterem jednotlivých věd (př. genové inženýrství) a praktických operací s přístroji Přístup heuristický (z řeckého heuréka = našel jsem, objevil jsem) – řešení cestou případ od případu – práce s tím, co má vědec po ruce, aby vyřešil konkrétní problém

Metodologie a metoda ve filosofii Fenomenologická metoda → zkoumá nejrůznější objekty našeho zájmu jako zcela závislé na struktuře vědomí – fenomény Zakladatel fenomenologického směru ve filosofii: Edmund Husserl → on a jeho žáci rozpoutali diskusi vztahu vědeckého x předvědeckého (přirozeného) života = Lebenswelt → návrat do přirozeného světa, k sobě, ke svým kořenům = jedno z nejdůležitějších otázek 20. st. Hermeneutická metoda (hermeneutiké techné = umění výkladu) → zabývá se porozuměním, výkladem a interpretací textů Komentáře k textům již ve starověku – př.: Porfyrios z Tarsu (vykládal Aristotela) Friedrich Schleiermacher = otec hermeneutického směru ve filozofii → rekonstrukce smyslu biblických textů Wilhelm Dilthey → rozvíjel hermeneutickou metodu v duchovních vědách → důraz na vcítění do kontextu, znovuprožívání duševních obsahů autora 20. století: Martin Heidegger + především Hans – Georg Gadamer (Pravda a metoda. Základy filozofické hermeneutiky) Terapeutická metoda → filosofie má útěšnou, léčivou funkci

Rétorická metoda – vznikla v antice (sofisté) z potřeby prosadit svůj zájem, třeba i lež, pokud to bude pro člověka prospěšné, užitečné → vznik teorie jazyka Sókrates a Platón kritizovali sofisty → téma vztahu filozofie x rétorika → základy reflexe rétorické – pragmatické metody filozofování → eristika (od řeckého eristikos = svárlivý, eris = spor, hádanka) = duchaplné umění slova, argumentace, hádanky → technika myšlení, jazyka, argumentace… rozvíjeny dále → disputace scholastiků ve 12 st. →teorie jazykových her Ludwiga Wittgensteina → pragmatismus (C.S.Peirce) → teorie komunikace (Jürgen Habermas) Pragmatika – analyzuje významové vztahy mezi znaky daného jazyka, vztahy k těm, kdo je užívají

Analytická metoda: zvědečtění filosofie (I Analytická metoda: zvědečtění filosofie (I. Kant) bylo vrcholem osvícenství → scientismus (důraz na vědeckost filosofie) – identifikován s pozitivismem → neopozitivismus (20. století): kritika metafyziky, nedůvěra a odmítání tradičně f. formulovaných otázek a přístupů + snaha maximálně uplatnit metody přírodních věd → odezva: ztotožnění f. s analýzou jazyka vědy → analytická filosofie + novější analytická filosofie, analýza přirozeného jazyka V německy mluvících zemích (Vídeňský kruh, Ludwig Wittgenstein), v anglosaských zemích (Donald Davidson)