Co je kognitivní psychologie?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Stereofotogrammetrie FTG1 – stereofotogrammetrie
Druhy smyslového vnímání
Optické klamy a teorie barevného vidění
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Optické vlastnosti oka
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Tato prezentace byla vytvořena
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Témata kognitivní psychologie
Oko.
Oko.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Smyslové vnímání OKO.
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Témata kognitivní psychologie
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lidské oko Optické čočky Název školy
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Zrak a optické klamy.
Témata kognitivní psychologie
Psychologie Senzorické procesy (čití), smyslové orgány
Co je kognitivní psychologie?
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Témata kognitivní psychologie
Základní psychologické směry
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

Zrakové vnímání – zrakový aparát Oko (čočka – sítnice) Zraková dráha Mozek – zraková kůra (týlní lalok) Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby

Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti a kontrastu Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření …

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti

Zrakové vnímání – iluze

Zrakové vnímání – klamy

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – vnímání prostoru Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se při tomto odhadování opíráme? „Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární

LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY

ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA

STÍNOVÁNÍ

INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ)

OBVYKLÁ VELIKOST Tendence ke konstantnosti vnímání objektů

Hermann von Helmholtz – nevědomá percepce

Binokulární vidění – binokulární paralaxa, stereoskopie

POHYB (vizuální detekce pohybujícího se objektu je rychlejší než klidového)

Co vědí o vnímání architekti?

Bezpočet dalších aplikací– doprava, vojenství

VNÍMÁNÍ BAREV Sítnice: tyčinky – černobílé vidění, čípky – barevné vidění Čípky: 3 druhy – „modré“, „zelené“, „červené“ Negativní paobrazy

Konstantnost vnímání barev

Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání Konstruktivistické – např. zrakové klamy (nevědomé vnímání); vliv emocí (ROR, experiment Brunera, …)

„ekologická teorie“ J. Gibsona – i přes to, že se obraz na sítnici proměňuje, existují jeho invariantní charakteristiky (ty jsou strukturální – např. gradient textury); význam pohybu, interakce poznávající-okolí