Marketing farmářských produktů Ing. Ivan Hrbek
Marketing – cesta k trhu (marketingová podnikatelská filozofie) Výrobní podnikatelská koncepce Prodejní koncepce Marketingová podnikatelská koncepce Sociální marketing
definice Marketing je způsob řízení, při kterém podnik(atel) zkoumá, předvídá a vytváří potřeby zákazníka, aby je následně uspokojil způsobem, který mu přinese zisk.
Marketingový mix 4P (5P) Produkt Price Promotion Placement (Package)
Produkt - výrobek obal Užitná hodnota Druh, značka ,design, styl…… Spojené služby (záruka, dovoz, instalace, zaškolení……. Nadstandardní služby: pohlazení kůzlete, pohled oknem do sýrárny
Price - Cena Ovlivnitelná námi jako prodávajícími Tržní cena:Maximální cena, z kterou si náš výrobek koupí dostatečný počet zákazníků Způsoby stanovení ceny Nákladová Přímé náklady na 1 kg sýra(mléko,kultura, syřidlo, elektřina, mzda sýraře, poměrná část ceny sýrárny, ….. Nepřímé náklady („úředničina“, účetnictví, nabídky, telefony, obaly, etikety, inzerce, cesty na trhy a k zákazníkům, vozidlo na rozvoz….. Přiměřený zisky (10 – 20 %???) Marketingová Konkurence Vnímání hodnoty zákazníkem Marketingový cíl M>N = OK
propagace Reklama Publicita Podpora prodeje
Umístění na trhu Prodejní cesty Přímé Nepřímé
obal Původní funkce – ochrana výrobku Některé výrobky nelze prodat bez obalu Nové funkce obalu Nosič informace Nosič marketingové informace První oslovuje zákazníka Často rozhoduje o koupi
Trh a jeho chování Segmentace trhu Pohlaví Rasa, barva pleti Věk Peněženka Vzdělání Zájmy Zdravotní stav ……
Můj hlavní segment trhu Oslovení mého segmentu Direkt marketing Místní tisk Letáčky na vhodných místech Vytvoření mého segmentu Komunitou podporované hospodaření Bioklub Bedýnkový systém Facebooková skupina
Přidaná hodnota Nabídnout zákazníkovi přidanou hodnotu Jedinečná, nikdo jiný nemůže nabídnout Zdarma, zákazník jí (zdánlivě) neplatí
Nákupní chování zákazníka Podniky Instituce Domácnosti Jednotlivci