Prvňáci a matematika Poznáváme čísla 1 5 4 KA 3 TI 2 TE MA Téma Poznáváme čísla kompletu Prvňáci a matematika navazuje na téma Začínáme. Nacvičuje se zde: počítání po jedné poznávání čísel 1, 2, 3 porovnávání čísel, znaky <, >, =. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – knoflíky, pokud možno dvoubarevnými, např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené, nebo upravené plastové uzávěry lahví. Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor © Marie Janků Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
a) Počítání po jedné Kolik kostek je v zeleném, žlutém, hnědém, modrém, červeném sloupku? Pod každý sloupek nakreslete tolik čárek, kolik je ve sloupku kostek. Který sloupek je nejvyšší/nejnižší? Které sloupky jsou nižší/vyšší než modrý sloupek? Kterých kostek je nejvíce/nejméně? Kterých je více/méně než hnědých?
Kolik je tu dětí, kolik stromů Kolik ovocných stromů je na zahradě? Kolik dětí si na zahradě hraje? Nakreslete tolik čárek, kolik tu je stromů. Nakreslete tolik kroužků, kolik tu je dětí.
Hrací dráha Nakreslete na kartu tolik teček, kolik skoků udělala figurka po hrací dráze.
Počítáme knedlíky M A T L E Ve školní jídelně byly k obědu kynuté knedlíky s meruňkami. Položte na lavici tolik knoflíků / nakreslete tolik kroužků, kolik knedlíků má na talíři Aleš/Majka/Tomáš/Lída/Eva. Kdo měl nejvíce/nejméně knedlíků? Seřaďte talíře s knedlíky od talíře, kde je nejméně/nejvíce knedlíků, až po talíř, kde je nejvíce/nejméně knedlíků.
Domino 1. 2. Týna šla polní cestou, podél níž kvetly kopretiny, vlčí máky a chrpy. Týna je trhala do kytice pro maminku. Nejdříve utrhla kopretinu, pak k ní přidala vlčí mák, pak chrpu a pak ještě jednu kopretinu a nakonec ještě vlčí mák. Spojte kytice čárou se šipkou postupně od té, kde je nejméně květů, až po tu, kde je květů nejvíce. * Hrajeme domino. Dokreslete do prázdných polí dominových kostek tečky tak, jako byste hráli domino. Víte, jak dominové kostky k sobě přikládáme?
Přede dvěma, mezi dvěma Děti přecházely přes potok po úzké lávce. Jedno šlo přede dvěma, jedno mezi dvěma a jedno za dvěma. Kolik dětí šlo po lávce? jedno dítě přede dvěma jedno dítě za dvěma jedno dítě mezi dvěma
Pořadí Ukažte prvního, posledního, třetího apod. Děti stojí v zástupech. V každém zástupu nakreslete prvnímu na tričko červenou tečku, poslednímu modrou, druhému zelenou, třetímu žlutou a čtvrtému hnědou.
Pořadí Ukažte prvního, posledního, třetího apod. Děti stojí v zástupech. V každém zástupu nakreslete prvnímu na tričko červenou tečku, poslednímu modrou, druhému zelenou, třetímu žlutou a čtvrtému hnědou.
druhá jedna za druhou Jdou ovečky, jdou, v řadě za sebou jde jedna za druhou. Kolik oveček jde? Řekněte říkanku o ovečkách. Zkuste třeba čárkami nakreslit, jak jdou ovečky jedna za druhou. Ukažte první ovečku. Ukažte druhou ovečku. Kolik oveček jde za druhou ovečkou? druhá jedna za druhou
b) Čísla 1, 2, 3 1 2 3 Přečtěte čísla. Kolik dívek závodí v běhu? Jaké tílko má první, poslední, druhá, třetí, čtvrtá závodnice? Přečtěte čísla na stupních vítězů a ukažte, který ze závodníků dostane zlatou, který stříbrnou a který bronzovou medaili a na kterém stupni vítězů bude kdo stát. 1 2 3
Lidské tělo 1 2 1 2 1 2 1 1 2 2 Kolik mají lidé očí, uší, hlav, nosů, úst, paží, nohou? Ukažte kartou s číslem, kolik má každý člověk nosů, uší, úst, rukou, očí, hlav, nohou. Ukazujte kartami s čísly, kolik kol má tříkolka, kolik koloběžka, kolik kolečko (trakař)? 3 2 1
1 3 2 Kolik dáme do sáčku 1 2 3 Dejte do sáčku, na misku, nebo do krabičky 2 kaštany, 3 šípky, 1 jablko, 1 list, 2 švestky, 2 žaludy. Nakreslete/vyznačte, jak to uděláte.
Kolik je tu věcí 3 1 2 Ukažte kartičkou, kolik je tu vyznačeno jablek, hrušek, kolik je tu slunečnic, tulipánů, teček na kartičce… Spojte čárou obrázek s číslem, které říká, kolik to je.
Číslo 3 v pohádkách 3 Znáte pohádky, ve kterých je číslo tři důležité, je v názvu nebo tam jsou tři postavy? Které pohádky vám obrázky připomínají? (Tři oříšky pro Popelku, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Tři medvědi, Dlouhý, Široký a Bystrozraký.) Poproste babičku, dědečka, nebo rodiče, aby vám přečetli alespoň některou z těchto pohádek.
Píšeme číslo 1 Dobře se dívejte, jak píšeme číslo 1. Začínáme zobáčkem – kratší čárou šikmo nahoru – a pak pokračujeme, také trochu šikmo, dolů. Píšeme jedním tahem. Nezvedáme tužku/pero.
Píšeme číslo 2 Dobře se dívejte, jak píšeme číslo 2. Začínáme obloučkem, pak pokračujeme trochu šikmo dolů a nakonec vodorovnou čárku doprava. Píšeme jedním tahem. Nezvedáme tužku/pero.
Píšeme číslo 3 Dobře se dívejte, jak píšeme číslo 3. Začínáme obloučkem, zpátky a větší oblouček dolů. Píšeme jedním tahem. Nezvedáme tužku/pero.
Doplňování čísel 2 1 3 1 2 2 1 3 3 1 2 Do čtverců doplňte vždy jedno z čísel 1, 2, 3 tak, aby v každé řadě i v každém sloupci byla všechna tato čísla a žádné se neopakovalo.
c) Porovnávání čísel 1 1 3 3 2 2 2 2 1 2 Kolik je tu zelených kostek, kolik červených? Kterých je více/méně? Přemýšlejte, jak bychom to zapsali. Kolik je tu hnědých kostek a kolik žlutých? Jak to zapíšeme? Zapište, kolik je tu hraček, kolik dětí. Čísla porovnejte, Kolik je tu rohlíků, kolik dětí? Čeho je více? Čísla porovnejte. Zapište, kolik je tu chlapců, kolik židlí. Čísla porovnejte. Zapište nerovnost. 3 1 3 3 3 2
2 1 1 3 1 1 2 Porovnejte počty teček na kartách. Nerovnosti, rovnosti 1 2 1 1 3 1 1 2 2 Porovnejte počty teček na kartách. Doplňte mezi čísla znaky >, <, =. Porovnejte počty kuliček odsunutých na dvou drátech počítadla. 3