Životní prostředí - jaké mechanismy mohou být úspěšné?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Firma a jejich cíle.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Mimoprodukční funkce lesa
Alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Sumarizační prezentace
Externality.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Hospodářská politika.
Daňová teorie a politika
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Společenská odpovědnost organizací
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Tržní selhání. Co znamená, když se řekne tržní selhání: Institucionální selhání, které lze připsat –charakteru jistých zdrojů nebo –selhání vlády.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_89 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Veřejné finance a veřejné statky
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Ivan Matulík Ředitel Úřadu Regionální rady Učíme se investovat VÝROČNÍ KONFERENCE REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA Přerov
Prosperita a konkurenceschopnost František Laudát.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Přejít na první stránku Copyright Aleš Olejniček Příčiny existence veřejného sektoru Má existence veřejného sektoru objektivní.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
RASC Financování Smart City
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Ekonomika životního prostředí
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Presentation Title 1st September 2002
Právní problematika břehových porostů
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Velvyslanectví Bulharské republiky
Transkript prezentace:

Životní prostředí - jaké mechanismy mohou být úspěšné? www.Libinst.cz Josef Mládek Centrum pro studium životního prostředí 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Obsah Regulace a vlastnictví Regulace nebo pravidla Regulace a veřejné statky Bludný kruh regulace Jak prosadit změny k lepšímu? Závěr 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Regulace a vlastnictví (I) Výhody vlastnictví – nepříjemná pravda? (I) World Resources Institute (2005): Důležitost [možnosti] držby [majetku] — nebo její nemožnosti — pro schopnost lidí využívat bohatství přírody, nemůže být dostatečně zdůrazněna. Práva užití, prodeje, nebo vyloučení ostatních z využívání zdroje—seskupení práv spojovaných s držbou nebo vlastnictvím jsou klíčové pro legální podnikání. Vlastnictví také poskytuje motiv spravovat ekosystémy trvale udržitelným způsobem a zajišťuje, že vlastník bude moci získat užitky dlouhodobých investic jako je zkvalitňování půdy, vysazování stromů….Jistota držby má zcela zásadní vliv na to jak jsou půda a zdroje spravovány. Secretariat of the Convention on Biological Diversity (2001): …existence úplných, výlučných, vynutitelných a převoditelných vlastnických práv je nezbytným předpokladem pro efektivní správu přírodních zdrojů. ….Důsledky neúplných nebo neexistujících vlastnických práv jsou nejjasněji vidět v nedostatečné motivaci investovat do ochrany životního prostředí … 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Regulace a vlastnictví (II) Výhody vlastnictví – nepříjemná pravda? (II) Castellanos (2001) : Stabilní a jasná pravidla pokud jde o vlastnictví. To je v sektoru lesnictví, kvůli dlouhodobosti investic a vysokému vystavení tohoto sektoru veřejné politické polemice, klíč ke stabilním investicím. Kromě toho, stabilní investiční prostředí hraje rozhodující roli v prosazování investic do udržitelné správy lesů. Vlastnictví x Regulace motivace, efektivita, jistota, dlouhodobost, trvalá udržitelnost A co pravidla? „Lidé potřebují jistotu pravidel hry“ „Lidé potřebují efektivní pravidla“ 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Regulace nebo pravidla? Nařízená regulace Dobrovolná pravidla Přináší stabilitu? nebezpečí náhlé změny ano Jsou efektivní? plánování pravidel směřují k efektivitě Regulace nemusí přinášet horší výsledky než dobrovolná pravidla Dobrovolná pravidla mohou zdegenerovat v regulaci 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Regulace a veřejné statky Růst poptávky po tzv. mimoprodukčních funkcích lesa  příležitost (odpočinek v lesích, ochrana biodiverzity, vodní hospodářství) Externality, které podnikatelé nedokáží internalizovat, využít Nevylučitelnost ze spotřeby Představa, že trh nemůže statky produkovat – role státu Může soukromý sektor pomoci? Externality – výzva pro podnikatele 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Soukromý sektor a mimoprodukční funkce Může soukromý sektor poskytovat mimoprodukční funkce? Soukromý sektor může hrát důležitou roli v ochraně biodiverzity. Avšak řada institucionálních aspektů – obzvláště pokud jde o držbu půdy, konkurenční neutralitu [ze strany státu], regulační rámec nakládání s původní divokou zvěří a daňový systém – může potlačovat jinak žádoucí soukromé ochranářské aktivity. ...Soukromé přírodní parky a rezervace mohou být vystaveny nekalé konkurenci subjektů veřejného sektoru. …některá opatření daňové politiky mohou odrazovat od jinak žádoucích snah o soukromou ochranu životního prostředí. …Zdá se, že ochrana přírody ze strany soukromého sektoru obecně, a obzvlášť komerční aktivity, jsou omezovány rozsáhlou a příliš komplikovanou regulací ochrany původní divoké přírody. Productivity Commission (2001) – státní agentura, Austrálie 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

V čem bariéry spočívají? Nekalá konkurence veřejného sektoru Zdanění, a jeho distorzní důsledky Stanovené kompenzace, tj. vyvlastnění části CF Riziko neočekávatelné změny regulace Plánované právní normy, monopolní vynucování práva Obtíže sjednávání a vynucování smluv s ostatními vlastníky  Omezené vlastnictví  Umělá nemožnost dosahovat alespoň stejného výnosu jako z alternativního užití K čemu vede odstranění, zmírnění bariér? 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

…proč nebyly bariéry odstraněny? působení regulace je často nepřímé a komplexní identifikace jednotlivých kroků může být obtížná zúčastněné strany mají specifické zájmy Teorie byrokracie Koncentrované užitky zájmových skupin  I kdyby se zrušení regulace celospolečensky vyplatilo, k deregulaci nemusí dojít.  Existuje prostor pro zlepšení 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Bludný kruh regulace Soukromý sektor “neprodukuje“ veřejné statky…. Mylná představa o nutnosti státních zásahů Rostoucí podpora konceptu veřejných statků….. Plánování produkce veřejných statků Soukromý sektor “neprodukuje“ veřejné statky…. Státní intervence plánované „právo“ nařízené kompenzace Umělé omezení vlastnictví 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Cesta ven? Celkové změny transformace Katastrofická krize Volný pohyb informací a myšlenek 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Jak prosadit změny k lepšímu? SPOLUPRÁCE  lepší životní prostředí Veřejnost / voliči Rostoucí zájem lidí o ŽP Politici Rostoucí konkurence ideových přístupů Vlastníci lesů a soukromý sektor Přímá zkušenost s nepříznivými důsledky regulace Ekonomové Analýza lidského jednání Upozorňovat na důsledky regulace 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Závěr Existence regulací = prostor pro zlepšení Potenciál pro spolupráci výhodnou pro všechny Nenarušované vlastnictví, cíl, ke kterému bychom měli směřovat. 26.12.2018 Josef Mládek, 2006

Centrum pro studium životního prostředí Děkuji za pozornost Josef Mládek Centrum pro studium životního prostředí 26.12.2018 Josef Mládek, 2006