Životní prostředí - jaké mechanismy mohou být úspěšné? www.Libinst.cz Josef Mládek Centrum pro studium životního prostředí 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Obsah Regulace a vlastnictví Regulace nebo pravidla Regulace a veřejné statky Bludný kruh regulace Jak prosadit změny k lepšímu? Závěr 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Regulace a vlastnictví (I) Výhody vlastnictví – nepříjemná pravda? (I) World Resources Institute (2005): Důležitost [možnosti] držby [majetku] — nebo její nemožnosti — pro schopnost lidí využívat bohatství přírody, nemůže být dostatečně zdůrazněna. Práva užití, prodeje, nebo vyloučení ostatních z využívání zdroje—seskupení práv spojovaných s držbou nebo vlastnictvím jsou klíčové pro legální podnikání. Vlastnictví také poskytuje motiv spravovat ekosystémy trvale udržitelným způsobem a zajišťuje, že vlastník bude moci získat užitky dlouhodobých investic jako je zkvalitňování půdy, vysazování stromů….Jistota držby má zcela zásadní vliv na to jak jsou půda a zdroje spravovány. Secretariat of the Convention on Biological Diversity (2001): …existence úplných, výlučných, vynutitelných a převoditelných vlastnických práv je nezbytným předpokladem pro efektivní správu přírodních zdrojů. ….Důsledky neúplných nebo neexistujících vlastnických práv jsou nejjasněji vidět v nedostatečné motivaci investovat do ochrany životního prostředí … 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Regulace a vlastnictví (II) Výhody vlastnictví – nepříjemná pravda? (II) Castellanos (2001) : Stabilní a jasná pravidla pokud jde o vlastnictví. To je v sektoru lesnictví, kvůli dlouhodobosti investic a vysokému vystavení tohoto sektoru veřejné politické polemice, klíč ke stabilním investicím. Kromě toho, stabilní investiční prostředí hraje rozhodující roli v prosazování investic do udržitelné správy lesů. Vlastnictví x Regulace motivace, efektivita, jistota, dlouhodobost, trvalá udržitelnost A co pravidla? „Lidé potřebují jistotu pravidel hry“ „Lidé potřebují efektivní pravidla“ 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Regulace nebo pravidla? Nařízená regulace Dobrovolná pravidla Přináší stabilitu? nebezpečí náhlé změny ano Jsou efektivní? plánování pravidel směřují k efektivitě Regulace nemusí přinášet horší výsledky než dobrovolná pravidla Dobrovolná pravidla mohou zdegenerovat v regulaci 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Regulace a veřejné statky Růst poptávky po tzv. mimoprodukčních funkcích lesa příležitost (odpočinek v lesích, ochrana biodiverzity, vodní hospodářství) Externality, které podnikatelé nedokáží internalizovat, využít Nevylučitelnost ze spotřeby Představa, že trh nemůže statky produkovat – role státu Může soukromý sektor pomoci? Externality – výzva pro podnikatele 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Soukromý sektor a mimoprodukční funkce Může soukromý sektor poskytovat mimoprodukční funkce? Soukromý sektor může hrát důležitou roli v ochraně biodiverzity. Avšak řada institucionálních aspektů – obzvláště pokud jde o držbu půdy, konkurenční neutralitu [ze strany státu], regulační rámec nakládání s původní divokou zvěří a daňový systém – může potlačovat jinak žádoucí soukromé ochranářské aktivity. ...Soukromé přírodní parky a rezervace mohou být vystaveny nekalé konkurenci subjektů veřejného sektoru. …některá opatření daňové politiky mohou odrazovat od jinak žádoucích snah o soukromou ochranu životního prostředí. …Zdá se, že ochrana přírody ze strany soukromého sektoru obecně, a obzvlášť komerční aktivity, jsou omezovány rozsáhlou a příliš komplikovanou regulací ochrany původní divoké přírody. Productivity Commission (2001) – státní agentura, Austrálie 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
V čem bariéry spočívají? Nekalá konkurence veřejného sektoru Zdanění, a jeho distorzní důsledky Stanovené kompenzace, tj. vyvlastnění části CF Riziko neočekávatelné změny regulace Plánované právní normy, monopolní vynucování práva Obtíže sjednávání a vynucování smluv s ostatními vlastníky Omezené vlastnictví Umělá nemožnost dosahovat alespoň stejného výnosu jako z alternativního užití K čemu vede odstranění, zmírnění bariér? 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
…proč nebyly bariéry odstraněny? působení regulace je často nepřímé a komplexní identifikace jednotlivých kroků může být obtížná zúčastněné strany mají specifické zájmy Teorie byrokracie Koncentrované užitky zájmových skupin I kdyby se zrušení regulace celospolečensky vyplatilo, k deregulaci nemusí dojít. Existuje prostor pro zlepšení 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Bludný kruh regulace Soukromý sektor “neprodukuje“ veřejné statky…. Mylná představa o nutnosti státních zásahů Rostoucí podpora konceptu veřejných statků….. Plánování produkce veřejných statků Soukromý sektor “neprodukuje“ veřejné statky…. Státní intervence plánované „právo“ nařízené kompenzace Umělé omezení vlastnictví 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Cesta ven? Celkové změny transformace Katastrofická krize Volný pohyb informací a myšlenek 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Jak prosadit změny k lepšímu? SPOLUPRÁCE lepší životní prostředí Veřejnost / voliči Rostoucí zájem lidí o ŽP Politici Rostoucí konkurence ideových přístupů Vlastníci lesů a soukromý sektor Přímá zkušenost s nepříznivými důsledky regulace Ekonomové Analýza lidského jednání Upozorňovat na důsledky regulace 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Závěr Existence regulací = prostor pro zlepšení Potenciál pro spolupráci výhodnou pro všechny Nenarušované vlastnictví, cíl, ke kterému bychom měli směřovat. 26.12.2018 Josef Mládek, 2006
Centrum pro studium životního prostředí Děkuji za pozornost Josef Mládek Centrum pro studium životního prostředí 26.12.2018 Josef Mládek, 2006