Aspekty a oblasti analýzy trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Aspekty a oblasti analýzy trhu
Prezentace závěrů projektu
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Výrobek a jeho životní cyklus
Cenová strategie Eduard Andráši.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Korupce a veřejné zakázky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Životní cyklus výrobku
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Přínos strojírenství pro Moravskoslezský kraj
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Kambodža. Systém řízení: Na centrální úrovni Ministerstvo zdravotnictví (zdravotní politika, legislativa, strategické plánování, mobilizace a distribuce.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
SPACE ANALÝZA.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Český stavební trh rozložení jednotlivých segmentů součastný stav a výhled.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Model struktury strategického managementu
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Český průmysl a stavebnictví v první polovině roku 2010 Tisková konference
1 Tisková konference ČLFA, 13. února 2014 Financování spotřebitelů v roce 2013 poskytnuté členy ČLFA 1.Ekonomické a právní prostředí 2.Komentář k výsledkům.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Marketingový plán podniku
Vymezení pojmového aparátu Jana Soukopová
MARKETING Přednáška P
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Marketingový systém řízení
Malé a střední podnikání
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Program B2B a zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce Ludmila Leškovská, Česká rozvojová agentura Praha,
Marketingové strategie
Marketing Základy a postupy..
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Aspekty a oblasti analýzy trhu Jaroslav Hrubý

Obsah Objem stavební produkce Zdroje stavebních zakázek Faktory okolí stavebního trhu

Objem stavební produkce Počet stavebních zakázek stavebních podniků s 50 a více zaměstnanci ve 2. čtvrtletí 2017 meziročně vzrostl o 1,9 procenta. Podniky na tuzemském trhu uzavřely 16 891 zakázek. Celková hodnota těchto zakázek meziročně vzrostla o 9,2 procenta a činila 53,5 mld. Kč, v pozemním stavitelství 23,5 mld. Kč (růst o 2,3 procenta) a v inženýrském stavitelství 30,0 mld. Kč (růst o 15,3 procenta). Průměrná hodnota nově uzavřené stavební zakázky činila 3,2 mil. Kč a byla meziročně o 7,1 procenta vyšší.

Zdroje stavebních zakázek Státní – veřejné zakázky Developerská výstavba Soukromé

Veřejné zakázky V lednu až září 2017 byly oznámeny tendry na veřejné stavební zakázky v hodnotě 74,7 mld. Kč (pokles o 54,1 %). Z pohledu zadaných zakázek bylo ve stejném období zadáno 3948 zakázek (růst o 20,0 procenta), hodnota zadaných zakázek činila 115,6 mld. Kč (růst o 95,1 %).

Tlak na veřejné zakázky Hlavním hodnotícím kritériem bývá nejnižší nabídková cena Která se negativně odráží na výsledné kvalitě v. z. Důsledky tlaku na cenu: Zhoršení kvality používaných materiálů, potažmo i staveb Horší vztah firem k životnímu prostředí Porušování pravidel BOZP Snížení efektivity provádění staveb Napnuté vztahy se subdodavateli

Developerská výstavba Počet nabízených bytů se oproti roku IIQ 2015 snížil téměř o polovinu (48,6 %) Před rokem se nabízelo o téměř čtvrtinu bytů více než na konci IIQ 2017

Developerská výstavba Od léta roku 2015 narostla průměrná cena dostupných bytů o plných 40 procent. Průměrná cena bytů z období IIQ 2015 činní nárůst o 40% Meziročně ceny bytů rostou o 15%

Tlak na cenu developerské výstavby Konkurence Byrokracie ze strany státu Nekvalitní legislativa Nedostatek ploch pro výstavbu (ÚP) Nízká nabídka Nedostatek financí

Faktory okolí stavebního trhu Vyjednávací síla zákazníků Hrozba vstupů Hrozba substitutů Konkurenční rivalita v odvětví Strhnutí faktorů oborového odvětví

Vyjednávací síla zákazníků Stavební trh se značně liší od trhu klasických komerčních produktů. Zatímco komerční produkt je v podstatě vyráběn pro anonymního zákazníka, je drtivá většina stavebních zakázek vyráběna pro zákazníka konkrétního, jehož požadavky, vlastnosti a preference jsou přesně známy. Tento zákazník se účastní zrodu stavebního díla od samého počátku, od prvního záměru a studií, projektu k územnímu řízení, stavebnímu povolení až po vlastní realizaci a kolaudaci

Vyjednávací síla zákazníků Zákazník, spolupracuje s ním a jeho požadavky na výrobek (stavební dílo) hrají ve stavebnictví významnější roli než v odvětvích s klasickými produkty. Finanční náročnost stavebního díla je vysoká a na rozdíl od např. předmětů denní potřeby zákazník „kupuje“ stavební dílo pouze jednou nebo několikrát za život. Proto věnuje svému rozhodování mezi variantami velkou pozornost. Pro stavební firmu to představuje dlouhodobou, u větších zakázek i několikaletou, práci bez záruky jejího završení, tj. získání dodávky.

Hrozba vstupů Existuje potenciální hrozba vstupu nových konkurentů na český stavební trh a to zejména prostřednictvím investic zahraničních subjektů z EU. Bohužel tato hrozba je pouze jednostranná, kdy zahraniční subjekty mohou takřka neomezeně pronikat na český stavební trh, avšak české stavební firmy nemají rovnocennou pozici, poněvadž otevření českého stavebního trhu vstupem ČR do EU nebylo následováno totožným otevřením trhu EU. Z toho důvodu jsou české stavební firmy vystaveny zvýšenému konkurenčnímu tlaku, a více se zaměřují na stavební trhy nových členů EU.

Hrozba substitutů Vzhledem ke specifickému charakteru stavební výroby je hrozba substitutů pro většinu českých stavebních firem nevýrazná. Ze strany potenciálních zákazníků hrozí snaha o záměru plánovaného výrobku na jiný substitut ojediněle. Dochází k ní výlučně u infrastrukturních projektů velkého rozsahu (například výstavbu rychlodráhy nahradit jiným druhem dopravy). Tyto však realizují velké firmy, či jejich sdružení, jež jsou vzhledem k univerzálnosti a rozsahu produkce schopny realizovat i tento substitut.

Konkurenční rivalita v odvětví Konkurenční rivalita v odvětví se rozdílně projevuje rámci následujících způsobů získání stavební zakázky. V prvním způsobu hraje klíčovou roli zákon o veřejných zakázkách. Tímto zákonem se musí řídit všechny zakázky, které jsou alespoň částečně financovány z veřejných prostředků. Jedná se o zákon, který je všeobecně koncipován pro veřejné zakázky jakéhokoli charakteru, tedy i stavební. Veřejné zakázky tvoří značný podíl na celkových stavebních aktivitách a trhu. Stavebnictví je oborem silně závislým na těchto zakázkách. Soukromí investoři nemají takové investiční možnosti, aby svými požadavky zasytili potenciál stavebních firem.

Konkurenční rivalita v odvětví Druhým zdrojem zakázek jsou soukromí investoři. Tito investoři se řídit zákonem o veřejných zakázkách nemusí. Při výběru zhotovitele mají zcela volnou ruku Třetí možností získávání zakázek je aktivní komunikace firmy s potenciálním investorem, kterého se snaží sama vyhledat. Vstupuje do velkého tržního prostoru a pomocí nástrojů marketingového mixu mapuje tržní segmenty a vyhledává stavební příležitosti Takovým případem je např. developerská činnost.

DĚKUJI ZA POZORNOST