Ondřej Ješina a tým Centra APA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Česká republika KRAJE Klikni na správný kraj.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Prioritní oblasti prevence, speciálního školství a institucionální výchovy MŠMT - Prevence, speciálního školství a institucionální výchovy.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Název krajePodíl kraje v %Podíl obce v % Praha14,39,0 Jihočeský2,85,6 Jihomoravský5,713,5 Karlovarský4,25,1 Královéhradecký10,37,6 Liberecký11,59,3.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Informace o speciálním vzdělávání a primární prevenci Harrachov, 25. září 2015.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Asociace ředitelů gymnázií ČR
MAP – Místní akční plán ORP RK
9. Tvorba individuálního plánu
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
4. Pedagogika sportu v systému věd
Projekt Podpora žáků s SVP
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
ZDRAVOTNICTVÍ ČR: Stručný přehled činnosti oboru: Dětské domovy pro děti do 3 let věku a dětská centra 2007–2016 NZIS REPORT č. K/33 (08/2017)
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
PHmax ve středním vzdělávání
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Školní tělesná výchova v systému nových inkluzivních přístupů
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Krajský akční plán vzdělávání 1 ÚK
Představení projektu Implementace KAP
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Naplňování Krajského akčního plánu vzdělávání 1 Ústeckého kraje setkání pracovních skupin 21.února 2018.
Vítejte na třetí místní konferenci
Informace o projektu IKAP
ČERPÁNÍ DOTAČNÍCH PROSTŘEDKŮ Z OPERAČNÍCH PROGRAMŮ V ÚSTECKÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ondřej Ješina a tým Centra APA Školní tělesná výchova, sport, rekreace i rehabilitace v systému tzv. inkluze Ondřej Ješina a tým Centra APA

Jakube, věř mi, že už tu všecko kdysi bylo a zase bude Školní tělesná výchova, sport, rekreace i rehabilitace v systému tzv. inkluze Jakube, věř mi, že už tu všecko kdysi bylo a zase bude Jaromír Nohavica Nevěřte lidem nad 30! John Lennon

Historie se neustále mění

A co současnost? Ta se mění také? Ondřej Ješina, 4. 10. 2018, Katedra aplikovaných pohybových aktivit, FTK UP

Sport a APA (I) Česko na LPH 2000 2000 Sydney 15 13 43  2016 Rio de Janeiro  1 2 4 7 Sport Zlato Stříbro Bronz Celkem atletika 15 19 16 50 boccia 1 2 cyklistika 8 7 10 25 lukostřelba 6 plavání 12 4 14 30 stolní tenis 41 47 129

Sport a APA (II) Česko na ZPH 1998 1998 Nagano 3 1 7 Česko na ZPH 2014 2014 Soči Sport Zlato Stříbro Bronz Celkem Alpské lyžování 5 15

Sport a APA (III) Nesmíme zapomínat na deaflympijský a speciálně olympijský sport! Velmi malý zájem ČPV o spolupráci s vysokými školami Kromě SO v podstatě neexistuje systém vzdělávání trenérů Tam, kde probíhá, tam jsme relativně úspěšní – atletika, alpské lyžování, deaflympijský sport, speciálně olympijský sport, sport MP při ČSMPS Minimální zájem školního sportu o zapojení žáků se zdravotním postižením Propojení se svazy tzv. „zdravých sportů“ je nastartováno a je vhodné je v řadě případů opravdu dotáhnout (blokování by bylo kontraproduktivní) Nutná „profesionalizace“ přístupu; často absence vize a systémové spolupráce Započatá cesta „narovnávání“ financování sportu (pochopitelné nevole při bourání status quo)

A co školní TV? Vzestup a pád v průběhu 20. století až dodnes TV ve stínu inkluze Uvolnění z TV Síla tradice Slabá stránka jsou legislativní kompetence a povědomí pedagogů Školní integrace / společné vzdělávání „odjakživa“ Systémová a státem podporovaná integrace od roku 2005 Systém podpůrných opatření od roku 2016

Závěry české školní inspekce

Jihočeský 29 7 929 Jihomoravský 69 18 084 Karlovarský 3 1 092 Počet škol Počet žáků na oslovených školách Jihočeský 29 7 929 Jihomoravský 69 18 084 Karlovarský 3 1 092 Liberecký 15 4 168 Moravskosl. 40 14 352 Olomoucký 38 13 834 Pardubický 20 7 788 Plzeňský 25 6 632 Středočeský 44 15218 Zlínský 19 9 214 Praha 21 8 981 Královéhr. 18 6 966 Ústecký 23 7 611 Vysočina 37 12 628 CELKEM 401 134 497 Počet úplně uvolněných žáků Počet částečně uvolněných žáků Jihočeský 33 50 Jihomoravský 139 79 Karlovarský 1 Liberecký 15 25 Moravskosl. 69 34 Olomoucký 81 91 Pardubický 58 22 Plzeňský 45 16 Středočeský 87 Zlínský 68 Praha 11 Královéhr. 53 Ústecký 64 78 Vysočina 48 73 CELKEM 828 727 Počet škol Zdravotní tělesná výchova Jihočeský 29 1 Jihomoravský 69 3 (2) Karlovarský 3 Liberecký 15 Moravskosl. 40 4 Olomoucký 38 Pardubický 20 Plzeňský 25 5 Středočeský 44 2 (2) Zlínský 19 Praha 21 (3) Královéhr. 18 Ústecký 23 3 (1) Vysočina 37 7 (2) CELKEM 401 33 (10) = 43

Legislativní rámec pro (ne)účast ve školní TV (www.zakonyprolidi.cz) 561/2004 - § 50, § 29; 563/2004 391/2013 27/2016 - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Systém podpůrných opatření PlPP – první stupeň (… a když si škola neví rady, pak…IVP) Zdravotní TV – druhý stupeň pedagogické podpory (viz příloha) Úpravy obsahu výuky (+ asistent), zrušení nebo náhrada – třetí, čtvrtý, pátý stupeň SPC je „arbitrem“, nikoliv lékař vs. ředitel je „arbitrem“ Zdraví 2020 – Ministerstvo zdravotnictví

Kompetentnost pedagogů Učitelé TV V nedávné minulosti – některé VŠ mají APA (ATV, ZTV) součástí studia Nařízení vlády 275/2016 ZTV a APA součást: a) Teorie, praxe a didaktiky pohybových a sportovních aktivit, b) Pedagogika, andragogika a psychologie, c) Biomedicína, d) Biomechanika, e) Sportovní management, f) Aktivity volného času a rekreologie, g) Zdraví, zdatnost, životní styl, výživa člověka, h) Rehabilitace a regenerace, i) Zdravotní tělesná výchova, j) Aplikované pohybové aktivity Pracovníci SPC Minimum z nich má „metodiky TV“ – pozice speciální pedagog Asistenti pedagoga Silný nedostatek kompetencí

Volný čas, rekreace, zdraví životní styl Není možné kladení legislativních a systémových překážek „Česká cesta“ při řešení odstraňování tvrdých bariér Nutná edukace při bourání měkkých bariér Uplatňování tzv. finského modelu – zřízení městských odborů zodpovědných za aktivní životní styl menšin (včetně zdravotně postižených) Nutnost podpory integrovaných žáků se SVP

Rehabilitace a APA Uplatňování plánu Zdraví 2020 Představa toho, že pohyb je zdraví – uplatnění v praxi Zahájení oborů Psychomotorická terapie (mgr.) a Psychomotorický specialista (bc.) Prosazení nového zdravotnického nelékařského oboru – Psychomotorický terapeut a psychomotorický specialista Financování ze systému pojišťoven – podobně jako v Norsku

Triumvirát projektů Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti 180 IVP; 90 PŠD; min. 90 škol; 6 konzultantů APA 24 447 405,31 Kč Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů (FTVS UK) 30 IVP; 10 PŠD; min. 10 škol; 3 konzultanti APA 5 190 145,51 Kč IKAP vzdělávání Olomouckého kraje (CUOK) 10 konzultantů APA – úvazkově 5 součást poradenského systému Olomouckého kraje

Vize – skutečná realizace již dříve schválených plánů (Zdraví 2020) Uvolnění z TV – zrušeno Úpravy v TV – součást systému podpůrných opatření Metodický pokyn pro pediatry a tělovýchovné lékaře jak vyplňovat formuláře pro vyjádření se k TV a sportu Konzultanti APA ve všech krajích jako součást poradenského systému PPP a SPC – přesah do oblasti volného času, sportu i rehabilitace Legislativní ukotvení konzultantů APA a učitelů ATV Obor řešících přesah APA do rehabilitace (oblast zdravotnictví) – Psychomotorická terapie APA ve všech studijních programech z oblasti TV a sport Metodický pokyn MŠMT pro realizaci podpůrných opatření v TV a dalších pohybových programech realizovaných školami a školskými institucemi Vzdělávání sportovních trenérů v oblasti sportu osob s postižením Slučování sportů „zdravých a handicapovaných“ tam, kde je to vhodné a sportovci žádané Meziresortní spolupráce – zřízení koordinačního úředníka pro APA

Děkuji Vám za pozornost… www.apa.upol.cz www.facebook.com/CentrumAPA