výpočty „kádinkovou“ metodou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Advertisements

Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Směsi – opakování základních znalostí Autor: Mgr. Studená Iveta Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Urči druh směsi OPAKOVÁNÍ. ROZTOKY Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové.
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
Třídění směsí © Aneta Krhovská příloha č. 10. pěna aerosol emulze pěna suspenze.
Umořování dluhu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Rovnice ve slovních úlohách IV.
Roztoky.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Dělení směsí Chemie – 8. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lineární rovnice a nerovnice I.
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Svět se skládá z atomů“
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Adsorpce na fázovém rozhraní
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Směsi stejnorodé se oddělují krystalizací nebo destilací
Směsi.
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
VY 52 Inovace 37.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Směsi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obecná a anorganická chemie
Hustota 8. ročník.
Teplo.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Autor: Stejskalová Hana
„Svět se skládá z atomů“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zlomky Sčítání zlomků..
výpočty „kádinkovou“ metodou
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Roztoky Acidobazické děje
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Adsorpce na fázovém rozhraní
je obsažena ve vzduchu, není vidět
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

výpočty „kádinkovou“ metodou ROZTOKY výpočty „kádinkovou“ metodou

homogenní směs nejméně dvou látek (rozpouštědla a rozpuštěné látky) Roztok  - směs nejméně dvou látek homogenní směs nejméně dvou látek (rozpouštědla a rozpuštěné látky) nejčastěji je kapalná, může být i pevná (slitiny) i plynná (vzduch) rozpuštěné látky s rozpouštědlem chemicky nereagují (někdy disociují) rozpouštědlo nebo rozpuštěnou látku je tedy možné z roztoku zase odstranit fyzikální cestou (ředěním snižujeme koncentraci, odpařováním zvyšujeme koncentraci)

rozpouštěná účinná látka Roztok  - směs nejméně dvou látek rozpouštědlo (kapalina) rozpouštěná účinná látka (pevná látka, kapalina, plyn) koncentrace a) v hmotnostních procentech …. w b) v objemových procentech …....  c) molární …………………….……. c

0,15 1,00 kádinka s rozpouštědlem kádinka s roztokem Dohoda o značení kreslených schémat kádinka s rozpouštědlem kádinka s roztokem prachovnice s účinnou látkou 100% 0% 15% 0,15 1,00 rozpouštědlo rozpouštědlo účinná látka (rozpouštěná látka) účinná látka Koncentraci rozpuštěné látky vyjádřit desetinným číslem Př.: 0% …….. 0 rozpouštědlo 15% …….. 0,15 roztok 100% …….. 1,00 účinná látka (neředěná)

+ Př. 1: Připravte 800g 5% vodného roztoku jedlé sody (NaHCO3). 1,00 Kolik je potřeba sody a kolik H2O použijeme? 100% 0% 5% + x g y g 800 g NaHCO3 H2O 1,00 0,05 rovnici sestavujeme podle kresleného schématu x.1,00 + y.0 = 800.0,05 x.1,00 + y.0 = 800.0,05 x = 800.0,05 x = 40 y = 800 – 40 y = 760 Pro přípravu roztoku použijeme 40 g jedlé sody a 760g vody.

Směšovací rovnice x .1,00 + y.0 = 800.0,05 Na přípravu 800g 5% NaHCO3 budeme potřebovatt 40g NaHCO3 a 760g H2O.

+ Př. 2: S kolika g vody musíme smíchat 800g 15% roztoku, 0,05 abychom dostali roztok 5%? 15% 0% + (800+x) g 800 g x g 0,15 0,05 800.0,15 + x.0 = (800+x).0,05 800.0,15 + x.0 = (800+x).0,05 120 + x.0 = 40+ 0,05.x 120 – 40 = 0,05.x 80 = 0,05.x x = 1 600 Roztok musíme smíchat s 1600 g vody.

Směšovací rovnice 800.0,15 + x. 0 = (800+x).0,05 Roztok musíme smíchat s 1600 g vody.

Př. 3: Určete kolik g 2% roztoku je nutné přilít do 500g 20% roztoku, aby vznikl roztok 18% ? 2% 20% 18% + (x+500) g x g 500 g 0,02 0,20 0,18 x.0,02 + 500.0,20 = (x+500).0,18 x.0,02 + 500.0,20 = (x+500).0,18 0,02.x + 100 = 0,18.x + 90 10 = 0,18.x - 0,02.x 10 = 0,16.x x = 62,5 g Je nutné přilít 62,5 g 2% roztoku.

Směšovací rovnice x.0,02 + 500.0,20 = (x+500).0,18 Je nutné přilít 62,5 g 2% roztoku.

Př. 4: Určete kolik g účinné látky musíme přidat ke 400g 15% roztoku, aby výsledný roztok měl koncentraci 55%. 100% 15% 55% + (x+ 400)g 400 g x g 1,00 0,15 0,55 x.1,00 + 400.0,15 = (x + 400).0,55 x.1,00 + 400.0,15 =(x + 400).0,55 x + 60 = 0,55.x + 220 -160 = - 0,45.x x = 355,6 g K roztoku musíme přidat 355,6 g účinné látky.

Směšovací rovnice x.1,00 + 400.0,15 = (x + 400).0,55 K roztoku musíme přidat 355,6 g účinné látky.

+ + Př. 5: Upravte zředěním nebo odpařováním následující směs roztoků: 180g 3% roztoku smícháme s 20g 9% roztoku a požadujeme, aby výsledný roztok měl koncentraci 4% (vždy předpokládáme, že budeme ředit). 9% 0% 3% 4% + + (180 +20+x) g 180 g 20 g x g 0,03 0,09 0,04 180.0,03 + 20.0,09 + x . 0 = (180 + 20 + x). 0,04 180.0,03 + 20.0,09 + x.0 = (180 + 20 + x) . 0,04 5,4 + 1,8 = 8 + 0,04.x - 0,8 = 0,04.x x = - 20 g ….. znaménko ,,–’’ znamená odpařování Roztok upravíme odpařením 20 g rozpouštědla.

Směšovací rovnice 180.0,03 + 20.0,09 + x . 0 = (180 + 20 + x). 0,04 Roztok upravíme odpařením 20 g rozpouštědla.

+ Př. 6: Kolikaprocentní roztok připravíme , rozpustíme-li 16g Na2CO3 ve 150g 5% roztoku? 100% 5% + (16 + 150)g Na2CO3 150 g 16 g 1,00 0,05 k 16 .1,00 + 150.0,05 = 166 . k 16 .1,00 + 150.0,05 = 166.k 16 + 7,5 = 166.k 23,5 = 166.k k = 0,1415 ….. koncentrace vyjádřená desetinným číslem k = 14,15 % Připravíme roztok o koncentraci 14,15 %.

Směšovací rovnice 16 .1,00 + 150.0,05 = (16 + 150) . k Připravíme roztok o koncentraci 14,15 %.

+ + Př. 7: Upravte rozpuštěním účinné látky směs roztoků složenou 0,03 z 600g 3% roztoku a 900g 12% roztoku. Výsledný roztok by měl mít koncentraci 9%. 12% 100% 3% 9% + + (600 +900+x) g 600 g 900 g x g 0,03 0,12 1,00 0,09 600.0,03 + 900.0,12 + x .1 = (1500 + x). 0,09 600.0,03 + 900.0,12 + x.1 = (1500 + x) . 0,09 18 + 108 + x = 135 + 0,09.x 126 – 135 = 0,09.x – x – 9 = – 0, 91 x x = 9,89 g Směs roztoků upravíme rozpuštěním 9,89 g účinné látky.

Směšovací rovnice 600.0,03 + 900.0,12 + x .1 = (600 + 900 + x). 0,09 Roztok upravíme odpařením 20 g rozpouštědla.

ROZTOKY UŽ TO NENÍ PROBLÉM