Specifické poruchy učení seminář pro učitele EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND Problematika SPU- Specifické poruchy učení seminář pro učitele lektorují: Mgr. Magdaléna Steinerová, Mgr. Olga Pařízková autor: Mgr. Magdaléna Steinerová PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI Registrační číslo projektu: CZ.2.17/3.1.00/36357 Realizátor projektu: FZŠ při PedF UK, Praha 13, Brdičkova 1878
Obsah semináře SPU – definice, druhy, projevy, reedukace 2. Diagnostika 3. Pedagogické zásady a úpravy ve výuce 4. Ukázka Individuálního vzdělávacího plánu 5. Ukázka zprávy z psychologického vyšetření
Závažnost problému Dovednost číst, psát a počítat patří k jedním z hlavních komunikačních kanálů, které využíváme. Důsledky obtíží: - vliv na školní úspěšnost - pokles motivace k dalšímu studiu - vliv na rodinnou situaci dítěte - osobnostní problémy (negativní sebehodnocení, neurotizace, vyšší úzkostnost apod.) Často není posuzován negativně pouze výkon dítěte, ale i jeho povahové vlastnosti a charakter.
Závažnost problému Poruchy učení je termín označující různorodou skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní a počítání. Tyto obtíže mají individuální charakter a vznikají na podkladě dysfunkcí centrální nervové soustavy. Specifické poruchy učení bývají definovány jako neschopnost naučit se číst, psát a počítat pomocí běžných výukových metod za průměrné, či nadprůměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti.
Podstata problému Porušena je jedna, nebo více dílčích psychických funkcí, které jsou potřebné pro zvládnutí čtení a psaní: funkce percepční – zrakové, sluchové vnímání a fonematický sluch funkce kognitivní – porucha pozornosti, paměť, myšlení a matematické představy, řeč funkce motorické – jemná a hrubá motorika, motorika mluvidel a oční pohyby a jejich koordinace senzomotorické funkce – propojení poznávacích a motorických funkcí poruchy psychomotorického tempa – hyperaktivita, hypoaktivita poruchy prostorové orientace, pravolevé orientace, tělového schématu Nejedná se o problém s chováním, problém psychologický, nebo sociální! Označení specifické znamená, že nejsou primárně spojeny se smyslovým, nebo intelektovým hendikepem, ani nedostatečnými vzdělávacími podmínkami. Mají svá vlastní specifika ve své etiologii i projevech.
Druhy SPU dyslexie porucha osvojování čtenářských dovedností, správné techniky čtení a porozumění textu dysgrafie porucha osvojování psaní jeho čitelnosti a úpravy dysortografie porucha osvojování pravopisu dyskalkulie porucha osvojování matematických dovedností
Klinické obrazy SPU - z hlediska psychologa Převaha typu oslabení deficit následky SPU na podkladě percepčních deficitů V oblasti sluchové percepce Sluchové vnímání (analýza a syntéza) fonematický sluch Komolení slov převážně v písemném projevu Nesprávné rozlišování zvukové stránky jazyka (záměna zvukově podobných hlásek, znělých a neznělých hlásek, tvrdých a měkkých slabik) V oblasti zrakové percepce zraková analýza a syntéza zraková diskriminace Inverze a vypouštění hlásek při čtení Záměna opticky podobných hlásek V oblasti motorické jemná a hrubá motorika oční pohyby pohyby mluvidel Neobratnost při psaní, celková tělesná neobratnost Inverze a těžkopádnost při čtení Artikulační neobratnost
Klinické obrazy SPU - z hlediska psychologa Převaha typu oslabení deficit důsledky V integraci funkcí souhra jednotlivých funkcí plynulé převádění dat z jedné modality do druhé zpracování smyslových dat na vyšších úrovních Čtení a psaní může být i bezchybné, ale je zdlouhavé, těžkopádné, technika zůstává na začátečnické úrovni. Vázne koordinace jednotlivých funkcí (vizuomotorická koordinace). Čtení je bez porozumění
Klinické obrazy SPU - z hlediska psychologa Převaha typu oslabení deficit důsledky Porucha psychomotorického tempa SPU u hyperaktivního dítěte Rychlé až překotné tempo Zbrklost projevů, neschopnost koncentrace a zpětné kontroly. V písemném projevu dochází ke zkomoleninám, výpustkám, nedodržení diakritiky SPU u hypoaktivního dítěte Pomalé tempo Selhává v časově limitovaných úkolech; nestíhá přečíst text, psaní je zdlouhavé.
Klinické obrazy SPU - z hlediska psychologa Převaha typu oslabení deficit důsledky Z hlediska vztahu verbální a názorové složky intelektu Převaha názorové složky Dyslektické potíže jsou součástí hlubší poruchy ve vývoji jazyka a řeči. Technika čtení je průměrná, ale porozumění je slabé, oslabeno je metalingvistické porozumění, pochopení metafory, humoru. Převaha verbální složky Většinou percepčně-motorické poruchy (často kombinované SPU s LMD). Problémy především s technikou čtení.
Projevy SPU - dyslexie Specifické chyby: záměny písmen tvarově podobných (b/d/p, a/o/e apod.) nerozlišování hlásek zvukově si blízkých přesmykování slabik (inverze) vynechání písmen, slabik, slov přidávání písmen, slabik vynechání diakritických znamének domýšlení koncovek slov komolení slov obtíže s měkčením Technika čtení: pomalé, namáhavé, neplynulé, s menším výskytem chyb, nebo naopak rychlé překotné čtení se zvýšenou chybovostí Problémy s intonací a přednesem, nesprávné dýchání při čtení Tzv. dvojí čtení reprodukce a porozumění textu dítě si nepamatuje, co četlo reprodukce je nesprávná porozumění textu při čtení uniká, protože dítě vynakládá velké úsilí na samotnou techniku
Projevy SPU – dysortografie a dysgrafie Výskyt specifických chyb v písemném projevu vynechávky písmen, slabik, slov i vět přidávání písmen, slabik, slov nedodržení diakritických znamének přesmykování slabik (inverze) záměny hlásek zvukově podobných (spodoba) let/led, dub/dup problémy s rozlišením tvrdých a měkkých slabik (di,ti,ni/dy,ty,ny) nedodržení hranic slov v písmu Snížený jazykový cit Pomalé osobnostní tempo dysgrafie Porušeno psaní jako vlastní akt – psaní je pomalé, neplynulé, návaznost jednotlivých písmen je obtížná (časté zárazy, přepisy) Snížená kvalita písma- písmo je obecně nečitelné, výška písmen je nejednotná, problémy s udržením písma na řádku, nerovnoměrný sklon písma, nedodržení správných tvarů, problémy s vybavováním si jednotlivých tvarů písmen, záměny tvarově podobných písmen apod. Špatný úchop psacího náčiní Nesprávná poloha těla při psaní
Diagnostika SPU Jedná se o vícestupňový proces, na kterém se podílí více odborníků. Na úrovni školy: ve třídě při individuální práci učitele s žákem při individuální práci školního speciálního pedagoga, nebo školního psychologa Na úrovni PPP - psychologické a speciálně pedagogické vyšetření s doporučením
Reedukace SPU Reedukace SPU spočívá v tréninku oslabených funkcí. Dochází k jejich rozvíjení a automatizaci, případně hledání nových spojů a nových cest (kompenzace). Náprava specifických poruch učení ve škole i doma by se měla opírat o několik hlavních zásad. 1) Reedukace má vycházet z podrobné diagnózy, která se v průběhu práce s dítětem neustále zpřesňuje. 2) Dítě má většinou z učení nepříjemné zážitky, je proto třeba jej ke spolupráci motivovat. 3) Cvičení je možné provádět formou hry, nebo je zařadit mezi běžné denní úkoly. 4) Úkoly musí být přiměřené schopnostem dítěte - ani lehké, ani těžké. Dítě musí zažít úspěch, a to právě v těch oblastech, ve kterých jinak běžně ve škole selhává.
Reedukace SPU 5) Pro práci stanovíme cíl, kterého chceme dosáhnout a postupujeme po jednotlivých krocích. 6) Pracovat se musí pravidelně, nejlépe denně. 7) Denní nácvik by měl být krátký, ale intenzivní. Cvičení by dítě mělo provádět s porozuměním. 8) Jednotlivé schopnosti se u dítěte rozvíjí tak dlouho, dokud nejsou zautomatizovány. 9) Je důležité zachovat rozvahu, klid, trpělivost. Oceňovat dítě i za zdánlivě malé pokroky
Ukázky nápravných cvičení Odděl slova, napiš za větu počet slova najdi ve větách skrytá slova Dlouhýmivlasyselkazametágolfovéhřiště. Honzajíceléjablkoisohryzkem. Kdyžjemokrávanamůžešuklouznout. Míšakupujemeduzahradníka. Neslondatruvsíti. Pádzkolaodnesliškaredýmšrámem. Rychlevyskočkamkoliven! Zoblaksněžížalasmutek. Radkaprávěmíříkesporáku. Stříbroukládalikamsedalo. Vmrazubroukovichroupáahrabe. Nesupapírdosběru. Vylušti slova a doplň do textu podle předpony –s, -z, -vz mněztelý msetla věztroulýchni tlézpus šesnály pasdla Navzpíli zalasma V _ temnělém lese strašidelně světélkovaly _ trouchnivělé pařezy. Poplašení koně se divoce _pínali. Dáša pečlivě _mazala tabuli a _metla odpadky do koše. Děti _nášely z půdy lyže a sáňky. Stavení bylo _pustlé, i část střechy již _padla.
SPU na II. stupni a jejich důsledky Na II. stupeň přichází žáci: s kompenzovanou poruchou bez sekundární problematiky b) jejichž oslabené dílčí funkce jsou již nacvičeny, ale nejsou ještě plně zautomatizovány – v různé míře se projeví specifické potíže c) jejichž poruchy nejsou kompenzovány – přetrvávají oslabení funkcí a z nich plynoucí potíže v plné míře Dyslektické děti nejsou schopny se pomocí čtení učit (čtení je pomalé, namáhavé, problémy s pamatování si textu, či jeho pochopením, informace jsou přečteny špatně) Dysortografické děti – největší problémy při psaní diktátů (pomalé tempo, nezautomatizované funkce, neschopnost rychlého zdůvodnění apod.) Dysgrafické děti – problémy se psaním poznámek učiva, často samy spontánně přecházejí na psanou formu tiskacího písma
Obecné zásady práce s žáky s SPU seznámení všech zúčastněných s problematikou a odlišnými pedagogickými postupy (rodiče, všichni vyučující, samotný žák) nevystavovat dítě činnostem, ve kterých na základě poruchy selhává (diktáty, dlouhé hlasité čtení, dlouhé zápisy, přepisování kvůli úpravě preferování ústního zkoušení před písemným omezování časově limitovaných úkolů vycházet z toho, v čem je žák úspěšný – umožnit zažít úspěch hodnotit jen to, co dítě stačilo vypracovat použití kompenzačních pomůcek a prostředků (kalkulačky, slovníky, přehledy, tabulky, kopírování záznamů, diktafon apod.) Nenecháváme žáka psát dlouhé zápisy, v době , kdy ostatní píší poznámky, žák pracuje s textem – vyhledává a podtrhává opěrné body, pracuje se slovníkem, s encyklopedií, vyhledává v učebnici odpovědi na otázky. Dle možností umožníme žákovi nahrát výklad na diktafon. využíváme názorné pomůcky a snažíme se o multisenzoriální přístup ve výuce. Je-li to nutné, či potřebné, uplatníme zásadu redukce učiva.
Zkoušení a hodnocení žáků s SPU Zásady klasifikace Neplatí, že každý žák s SPU musí být nutně klasifikován na vysvědčení známkou o stupeň lepší, než odpovídá jeho výkonům. Je nevhodné dítě hodnotit opakovaně nedostatečnými, pokud projevuje snahu svou vadu překonat. Zohledňování žáka při vyučování neznamená, že nemusí psát, číst, psát diktáty, vypracovávat úkoly. Nároky na něj kladené jsou sníženy vzhledem ke stupni jeho poruchy. Je zapotřebí vytyčit cíle adekvátní schopnostem žáka a vytvořit takové podmínky, aby byl žákův výkon co nejlepší. Žák je hodnocen v rámci jeho individuální normy. Umožnit zažít pocit úspěchu. Při klasifikaci přihlížíme k píli, aktivitě a snaze oslabení překonat. Při celkovém hodnocení přihlížíme vždy k více hlediskům
Možnosti úlev a tolerancí preferování ústní formy zkoušení před písemnou v písemných pracích volíme otázky, na něž stačí krátká odpověď používáme předtištěný test s možností volby správné odpovědi nehodnotíme chyby v písemném projevu u naukových předmětů nehodnotíme chyby vzniklé z nedokonalého přečtení textu (např. dítě přečte špatně zadání slovní úlohy) u dysgrafiků hodnotíme s tolerancí i práce při rýsování, výtvarné výchově, v předmětech naukových častěji kontrolujeme pochopení čteného ve výuce cizích jazyků je vhodné preferovat spíše učení se cestou sluchovou nežli vizuální s cílem soustředit se na ovládnutí základní slovní zásoby
Možnosti úprav v hodinách českého jazyka literatura a literatura a čtení Pedagogické zásady pro rozvoj četby Výběr textu (rozsah, obsah, výška písmen, přitažlivost, srozumitelnost textu) Je vhodné texty střídat. Při opakování čtení stejného textu dochází k jeho zapamatování. Hlasité čtení delší než 3 minuty nemá efekt. Ke čtení vedeme dítě přes jeho záliby (vyhledávání v encyklopediích). Odstraňujeme nesprávnou techniku (tzv. dvojí čtení, nepřesné čtení) zpomalením tempa, použitím pomůcek (čtecí okénko, záložky), využitím techniky párového čtení, čtení v duetu. Vedeme k porozumění textu při čtení. Jak budovat vztah k četbě vytvořit si vlastní přehledy k různým autorům, dílům, literárním tématům složit rozstříhanou báseň zakrýt část textu a chybějící text doplnit k seznámení s autory a díly využívat referáty, zvukové nahrávky cvičit orientaci v textu (vyhledat popis, nějaké tvrzení, důkaz o nějakém tvrzení) vést děti k posouzení kvality díla, vyvolat diskusi o dílech pro hodnocení znalostí se nedoporučuje požadovat znalosti ze životopisu spisovatelů a výčty děl, vhodné je zaměřit se na základní historická fakta – orientace ve vývoji literatury
Možnosti úprav v hodinách českého jazyka sloh Při klasické písemné podobě slohu dochází k velkému výskytu chyb obsahové chudosti, nečitelnosti a nesrozumitelnosti. Dyslektici – mají omezenou slovní zásobu, nedokáží si text po sobě přečíst a opravit Dysortografici –omezený jazykový cit, výskyt agramatismů a chyb Dysgrafici – problémy s udržením kvality písma Při hodnocení se zaměřujeme především na obsah a jeho nápaditost a originalitu. Odhlížíme od chyb, agramatismů, neobratných vyjádření. Lze využít: převyprávění nějakého příběhu, povídky (využití propojení s literaturou) doplňování nedokončených vět konverzace na daná situační témata předem připravený časově limitovaný ústní projev podle připravené osnovy ústní popis – věci, cesty pracování s osnovou psaní receptu hraní se slovy psaní poznámek k danému textu (využití propojení s jinými předměty)
Možnosti úprav v hodinách českého jazyka - mluvnice Sekundární problematika gramatická pravidla si děti osvojí, ale v písemném projevu je nedokáží aplikovat problémy s vyjmenovanými a příbuznými slovy problémy se stavbou slov, psaním předpon s,z, psaním ě/je, nesprávné hranice slov, především u předložkových vazeb problém s určením mluvnické kategorie – omezený jazykový cit, nerozlišování tvrdých a měkkých slabik (ti/ty, matčini/matčiny) určování větných členů, druhů vět Jak usnadnit osvojování gramatiky: používáním korekčních pomůcek – dyslektické a dysortografické tabulky, bzučák, mačkadlo s tvrdými a měkkými slabikami) zpřehledněním učiva - nejlepší jsou vyrobené přímo žáky, (Barevná pravidla) vést dítě k používání Pravidel českého pravopisu, slovníků apod. zavedení „slovníčku“ obtížných slov Další možnosti: vymýšlení co nejvíce slov k určitému slovnímu druhu, vzoru vymýšlení vět podle předem daných slovních druhů (např. 2,1,5,6,7,2,1) korektura textu
Prověřování znalostí v českém jazyce a) Preference ústní formy b) Diktát Děti s oslabeným sluchovým vnímáním – musí si zapamatovat větu sluchovou cestu a uchovat její smysl, aby mohly aplikovat gram. pravidla. Při analyzování slov na slabiky a hlásky si musí současně vybavit grafém pro daný foném a udržet správný sled písmen. To vše je velice obtížné, pokud to není dostatečně zautomatizováno Děti s oslabeným zrakovým vnímáním – vyhovuje jim lépe diktát nežli doplňovací cvičení Možnosti psaní diktátů Nepovažujeme za chybu, když žák nestihne dopsat slovo, větu. Žák píše diktát ob větu. Žák píše pouze inkriminovaná slova a výrazy obsahující gramatický jev. Žák píše diktát předtištěný jako doplňovací cvičení. Žák píše pouze polovinu diktátu zbylý čas věnuje kontrole. Žák dostane text diktátu k domácí přípravě. Někdy stačí pouze poskytnout více času na kontrolu.
Hodnocení písemných prací a diktátů nezdařilý diktát nehodnotíme hodnotíme zaznamenáním počtu chyb (rozlišujeme jasně specifické a nespecifické chyby, např. poměrem) využíváme možnosti slovního hodnocení nevyžadujeme nutně klasické opravy, neboť při nich dítě může naopak chybu fixovat. Vhodné je, když sami napíšeme správně slova a dítě si je opíše do slovníčku. Dyslektikům neopravujeme červeně. Červená barva zvýrazňuje chyby. U dysgrafiků bereme v potaz, že samotné psaní je příliš vyčerpá a pak se dopouštějí chyb. U dysortografiků pamatujeme, že nesprávná sluchová diferenciace stěžuje určování y/i (matčiny(matčini).
Možnosti úprav v hodinách cizího jazyka Zásady, které lze využít: nedoporučuje se přílišná pestrost a různorodost výuky, vhodné je držet se jednoho systému ve všech vyučovacích hodinách Nevedeme žáky k učení se izolovaným slovíčkům, gramatiky, ale spíše situačně, nápodobou (např. hra na obchod) Zaměřit na volbu učebnice – vhodné jsou přehledy gramatiky, učebnice se slovníčkem, který má i fonetický přepis preferovat sluchovou cestu k osvojení si slovní zásoby, slovních spojení, vět a frází a pro hodnocení používat co nejvíce názoru, co nejvíce konkretizovat (použití dějových obrázků, obrázkových slovníků, přehrávání situací) nenutit dítě k doslovným překladům – důležité je pochopení smyslu nenutit dítě k přesnému naučení a používání naprosto všech gramatických pravidel soustředíme se na běžné fráze, na čtení nápisů, běžných pokynů, návodů apod. procvičujeme doplňováním vhodných slov do vět výrazně omezujeme čtení dlouhých a náročných textů Necháváme dítěti k dispozici slovníky, gramatické přehledy.
Možnosti úprav v hodinách cizího jazyka Učení se slovíčkům slovíčka se učit každý den učit se správně vyslovovat i napsat (použít diktafon, kartičky s nadepsanými slovíčky apod.) procvičovat cestu z češtiny do cizího jazyka a obráceně platí zásada učit se slovíčka častěji a kratší dobu, nežli vcelku mnoho slovíček vhodné je použití rytmických říkanek, básniček slovíčka zapojujeme hned do vět Jak zkoušet a hodnotit preference ústní formy slovíčka zkoušíme zpočátku za sebou jak jsou uvedená ve slovníčku slovíčka zkoušíme podle tematických okruhů zkoušíme formou doplňování do textu v písemném projevu tolerujeme slova, která jsou napsaná alespoň foneticky správně hodnotíme též znalost říkanek, básniček, anekdot, schopnost vyjádřit se, znalosti o dané zemi využíváme slovního hodnocení Celková známka vychází z více z většího množství hledisek
Možnosti úprav v hodinách matematiky Problémy vyplývají z: nesprávného přečtení textu zadání oslabeného zrakového vnímání oslabené pravolevé orientace a prostorové orientace motorické neobratnosti (rýsování, zápis čísel pod sebe) nedostatečné integrace funkcí Co činí problémy: pochopení vztahu mezi čísly a konkrétním množství pochopení slovní úlohy prostorové a plošné vztahy v geometrii číselné řady vzestupné, sestupné, zaokrouhlování orientace v číselných řádech pamětné počítání matematické vzorce a jejich aplikace
Možnosti úprav v hodinách matematiky Jak usnadnit osvojování učiva matematiky umožnit používání korekčních pomůcek (kalkulačky, tabulky, přehledy se vzorečky) vést k rozfázování práce na jednotlivé kroky využívat názoru (manipulace s předměty, grafické znázornění) respektovat pomalejší tempo kontrolovat pochopení zadaného úkolu (využívat nácvičných úkolů) Jak hodnotit vycházet z toho, co dítě zvládlo preferovat ústní formu zkoušení, je-li v ní úspěšnější zkoušet znalosti, které jsou již procvičené, zautomatizované hodnotit nejen konečné výsledky, ale i jednotlivé kroky tolerovat sníženou kvalitu rýsování
Možnosti úprav v naukových předmětech SPU se projeví při důrazu na získávání informací čtením samostatné práci s textem psaní výpisků z rozsáhlého textu nesprávném zápisu do sešitu osvojování si nových cizích slov Oslabené dílčí funkce znesnadňují např.: orientaci na mapě, orientaci podle světových stran osvojování si letopočtů, orientaci na číselné ose osvojování si vzorců, názvosloví, převod jednotek Jak napomoci osvojování učiva naučit děti pracovat s textem kontrolovat porozumění textu používat nákresy, atlasy, schémata, grafy využití krátké formy zápisu, vlepování ofocených textů pořizování zvukových záznamů Jak hodnotit preferovat ústní formu zaměřujeme se na dokreslování schémat, doplňování tabulek, přehledů při písemném zkoušení nevyžadujeme dlouhé odpovědi při písemném zkoušení hodnotíme to, co žák stihl vypracovat využíváme slovní hodnocení
Integrace Nárok na integraci mají děti se specifickými poruchami učení, chování- dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, LMD/ADHD a děti se zdravotním postižením, je-li toto postižení, nebo porucha natolik závažného charakteru, že by opravňovalo k vřazení dítěte do speciální, nebo specializované školy. Integrace se provádí na žádost rodičů. V jedné třídě může být integrováno (tj. vzděláváno dle IVP) maximálně 5 žáků. Integrace probíhá na žádost rodičů. Dokumentace potřebná k integraci žáka Zpráva z psychologického, nebo speciálně pedagogického vyšetření - je podkladem pro odborný posudek a vypracování IVP. Posudek vypracovaný v PPP, nebo SPC -speciální pedagogické centrum, či jiné odborného pracoviště. Stanovuje obsah a rozsah speciální péče na určitý časový úsek (platnost posudku). IVP vypracovává na základě posudku třídní učitel ve spolupráci se spec.pedagogem IVP, na 2. stupni IVP vypracovává vyučující daného předmětu, ve kterém se obtíž promítá.
Individuální vzdělávací plán Na IVP je založena integrace dítěte se zdravotním postižením, nebo specifickými poruchami učení a chování do základní školy běžného typu. Je to pracovní materiál, který slouží všem, kdo se podílejí na výchově a vzdělávání integrovaného žáka (učitel, speciální pedagog, pracovník PPP, rodiče, žák). IVP je závazný dokument zajišťující speciální vzdělávací potřeby žáka a je součástí jeho dokumentace. Co obsahuje IVP? údaje o poskytované speciálně pedagogické, nebo psychologické péči cíle vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávaní a plnění úkolů, způsob hodnocení vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka údaje o použití kompenzačních a učebních pomůcek jmenovité určení pracovníka PPP, se kterým bude škola spolupracovat návrh na případné snížení počtu žáků ve třídě předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků závěry psychologických a speciálně pedagogických vyšetření
Význam IVP Žákovi umožňuje pracovat podle svých schopností a vlastním tempem, a to i bez ohledu na učební osnovy, bez stresujícího porovnávání se spolužáky. Cílem není hledat úlevy, nýbrž hledat optimální úroveň, na níž může žák pracovat. Tímto má být dosaženo lepšího využití předpokladů dítěte a zvýšení motivace dítěte k podání výkonu po odstranění stresujících faktorů. Učiteli umožňuje pracovat podle tempa dítěte bez obavy z neplnění požadavků učebních osnov. Je vodítkem pro individuální přístup ve výuce a hodnocení. Nové údaje získávané v průběhu vyučování slouží jako zpětná vazba a vedou k úpravě plánu podle dosažených výsledků. Rodiče jsou zapojeni do tvorby IVP a jsou informování o jeho cílech. V ideálním případě je jim stanoveno vlastní pole působnosti - intenzivněji se podílejí na přípravě dítěte na výuku a jsou zapojeni do speciálně pedagogické reedukace. Stávají se spolu zodpovědnými za výsledky práce svého dítěte. Žákovi se mění jeho role. Stává se více aktivnějším. Je seznámen se svými možnostmi a cíli, ke kterým by měl dojít v jednotlivých časových úsecích. Přebírá tak zodpovědnost za výsledky svého vzdělávání a reedukace. Měl by být hodnocen podle plnění IVP.
Ukázka z IVP Pedagogická diagnóza Jedná se o žáka s velmi pomalým pracovním tempem. Téměř každé zadání úkolu potřebuje vysvětlit individuálně. Pokud zadaný úkol nepochopí, tvrdošíjně se dožaduje vysvětlení. Nestačí pracovnímu tempu třídy a jeho zpoždění často pramení z nepozornosti. Potřebuje delší časový prostor na to, aby pochopil obsah sdělení. Získané poznatky a dovednosti obtížně aplikuje v praxi. Velmi často zapomíná pomůcky, nedokáže se orientovat v rozvrhu hodin (neví, kdy je sloh, literatura, mluvnice). Rovněž mu činí potíže přiřadit k jednotlivým předmětům správné sešity. Často se ptá, kam si má látku zaznamenat. Domácí úkoly většinou neplní. Při vyučování se chová spíše pasivně. Občas působí, že je „duchem nepřítomen“. Pokud ho však látka zaujme a je vyučujícím motivován, dokáže i aktivně spolupracovat. Čtení je pomalé, s větším množstvím chyb, rovněž písemný projev obsahuje chyby a je pomalý.
Pedagogické postupy (příklady) tolerance nižšího psychomotorického tempa prodloužený výklad prodloužené procvičování nácvik práce s učebnicí, textem snížení nároků na školní výkon při psaní při vypracování úloh vyžadujících práci s textem a předepsanou instrukcí ponecháváme žákovi větší časový prostor na přečtení a pochopení instrukce hodnotíme pouze to, co žák stihne vypracovat ponecháme mu dostatečný prostor pro dodatečnou kontrolu své práce výkon žáka hodnotíme podle individuální vztahové normy, tzn. hodnotíme jej ve vztahu k jeho vlastním pokrokům, minimalizujeme porovnání se spolužáky použijeme širší slovní hodnocení oceňujeme snahu a zájem dítěte
Ukázka z IVP Způsob prověřování vědomostí preferujeme ústní prověřování vědomostí po vypracování písemných prací dáme žákovi prostor doplnit své odpovědi ústně omezit časově limitované úkoly („pětiminutovky„) žák píše diktáty jako doplňovací cvičení, nebo píše diktáty zkrácené při čtení vyvoláváme žáka na čtení kratších úseků a necháváme ho číst jeho vlastním tempem Uplatnění dalších pedagogických udržovat s žákem intenzivnější kontakt během výkladu dohlédnout, zda si zapsal nejdůležitější údaje a zadání domácího cvičení instruujeme ho podrobněji než ostatní žáky ve třídě
Ukázka z IVP Konkrétní úpravy v 1. pololetí v předmětu: český jazyk Konkrétní cíle: Žák rozliší na základě práce s ukázkami spisovnou češtinu od nespisovné, pozná nářečí, obecnou češtinu. Bude umět pracovat se základními jazykovými příručkami - orientace v obsahu, vyhledávání pojmů. Upevní si učivo o slovních druzích a mluvnickým kategoriích jmen a sloves. Bude schopen určit slovní druhy ohebných slov. Rozliší podstatná jména obecná a vlastní, konkrétní a abstraktní. Zvládne skloňování jmen osobních a místních. Pozná podstatná jména pomnožná, hromadná a látková. Rozliší přídavná jména měkká, tvrdá a přivlastňovací. Seznámí se s stupňování adjektiv, bude schopen vystupňovat jednoduchá adjektiva. Zvládne četbu jednoduchého literárního textu, vystihne základní myšlenky. Bude schopen jednoduchou formou interpretovat obsah. Zlepší na základě motivace své soustředění na práci ve vyučovací hodině.
Časové a obsahové rozložení učiva (příklady) zvuková stránka jazyka, spisovná, nespisovná čeština – září, říjen tvoření slov – listopad tvarosloví, slovní druhy ohebné – základní přehled a pravopisná pravidla – prosinec, leden vypravování, popis – celé pololetí pohádka – celé pololetí formulování vlastních myšlenek v mluveném projevu v hodinách literatury a slohu – celé pololetí orientace v základních jazykových příručkách a slovnících – celé pololetí
Způsob prověřování vědomostí (příklad) Žák píše kontrolní diktáty s textovou oporou. Je mu dán větší časový prostor ke kontrole písemných prací. Specifické chyby nejsou klasifikovány. Klasifikace je mírnější. V případě opakovaného selhání žáka je možné hodnotit pouze slovně a číselnou stupnicí bude hodnocen až po zvládnutí učiva. Ověřování znalosti pravopisu bude probíhat formou doplňování pravopisných jevů. Časový harmonogram prověřování učiva bude stejný jako u ostatních žáků ve třídě. Celková klasifikace bude číselná.
Ukázka z IVP Oblast nápravy SPU SAS - shluky souhlásek, koncovky slov sluchová pozornost rytmická reprodukce - nácvik délek práce s chybou, aplikace gramatických pravidel nácvik čtení - zpřesnění a dosažení plynulosti rozvoj slovní zásoby, reprodukce čteného textu, orientace v textu Cíle nápravy SPU V prvním pololetí se zlepší žákův písemný projev dodržováním správného pořadí hlásek ve slovech a dodržováním délek hlásek. Žák se bude orientovat v základních gramatických pravidlech a bude je schopen aplikovat. Čtení se zpřesní. Bude číst technikou plynulého čtení a bude schopen přečtený text správně reprodukovat. Podíl rodičů Rodiče budou školní speciální pedagožkou instruováni, jak provádět nápravná cvičení. Rodiče zajistí, že žák se bude nápravě věnovat denně v rozsahu max. 15 minut denně. Základem nápravy doma bude čtení nahlas s dospělým (max. 5 minut). Další nápravná cvičení budou probíhat v souladu s hodinami reedukace ve škole. Rodiče budou zaznamenávat průběh každé reedukace do sešitu k tomuto účelu určenému. Podíl žáka Žák si bude do hodin českého jazyka nosit potřebné reedukační pomůcky a bude s nimi pracovat podle nácviku speciálně pedagogické reedukace a instrukcí vyučující. Do svého rozvrhu začlení hodinu reedukace. Pro reedukaci si zaopatří a bude udržovat speciální sešit, který si bude nosit do každé hodiny. Sešit bude sloužit jako pracovní, ale i jako záznamový. (Bude informovat o průběhu reedukace ve škole, ale i doma).
Ukázka zprávy z psychologického vyšetření Chlapec byl ve dne ……. psychologicky vyšetřen z důvodu posouzení aktuálního stupně celkového psychického vývoje vzhledem k podezření na specifické poruchy učení a vzhledem k problémům s koncentrací pozornosti. Z anamnézy: Raná anamnéza bez nápadností, raný psychomotorický vývoj v normě. V mateřské školce docházel na logopedii. Z vyšetření: S chlapcem se velmi dobře navazuje kontakt. Působí mile a přátelsky. Snaživě spolupracuje. Pracovní tempo je pomalejší. Pozornost snadno odklonitelná. Celkový aktuální intelektový výkon osciluje na hranici pásma průměru a nadprůměru. Výkon mezi oběma složkami intelektu je značně nerovnoměrný a rozdíl mezi nimi je již z hlediska hypotézy organicity závažný. Ve verbální části dosahuje pásma průměru, v neverbální části je však výkon značně nadprůměrný. V percepční oblasti byl zaznamenán deficit v oblasti sluchové analýzy. Nejistá je rovněž sluchová syntéza. Zkouška sluchové diferenciace prokázala obtíže v rozlišování tvrdých a měkkých hlásek. Zraková diferenciace je v normě.
Ukázka zprávy z psychologického vyšetření Hlasité čtení je z hlediska rychlosti mírně podprůměrné. Chyb se při čtení chlapec nedopouští. Čtení je však trochu těžkopádné. Vynechává při čtení řádky. Je pro něj obtížné udržet sled textu. Reprodukce textu je v pořádku. Závažný nález je ve zkoušce psaní. V přepisu textu je vysoká specifická chybovost (vynechávání hlásek, rozlišování tvrdých a měkkých hlásek, záměna zvukově podobných hlásek). V diktátě je chybovost nízká. Gramatické chyby se tu nevyskytují. Specifické chyby v diktátě se opět týkají diskriminace tvrdých a měkkých hlásek. Zkouška pozornosti jasně dokazuje značné obtíže při zaměření a udržení koncentrace pozornosti a opět potvrzuje hypotézu organicity. Pracovní tempo chlapce je proto výrazně pomalejší. Rovněž vázne psychomotorická koordinace, což se projevuje v písmu chlapce, které je kostrbaté, křečovité, ne ještě zcela zautomatizované. Kresba postavy je po obsahové i formální stránce chudá, jednoduchá. Kresebné techniky z projektivního hlediska manifestují pocity nejistoty, nedostačivosti, úzkostnost, introvertní ladění osobnosti.
Ukázka zprávy z psychologického vyšetření Závěr a doporučení: Jedná se o chlapce s vysokou kapacitou intelektových schopností, avšak nerovnoměrným vývojem psychických funkcí. Nerovnoměrně probíhá vývoj intelektových funkcí a přetrvává nezralost v percepční oblasti. Chlapcův školní vývoj negativně ovlivňují především poruchy aktivity a pozornosti (sy ADD), která se projevuje pomalým pracovním tempem, obtížemi s koncentrací pozornosti bez hyperaktivity. Na podkladě výše uvedených skutečností se u chlapce rozvinuly SPU – dysortografie. Z hlediska školního zařazení se jedná o žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a s nárokem na vzdělávání podle zákona 561/2004Sb.§16 a Vyhlášky MŠMTč.73.
Ukázka zprávy z psychologického vyšetření Zejména doporučuji následující opatření: - povzbuzující přístup s převahou kladné motivace - tolerovat pomalé pracovní tempo - preferovat ústní zkoušení před písemným - ponechat dostatek času za zpracování a kontrolu písemných prací - při čtení vést chlapce k užívání záložky, nebo okénka (aby udržel správný sled textu) - zohledňovat výkyvy ve výkonnosti, impulzivitu, obtíže s koncentrací - toleranci písemného projevu - nehodnocení úpravy a specifických chyb - poskytování dostatečného časového prostoru pro práci, zejména při diktátech a úlohách náročných na zpracování čteného textu, eliminaci striktně časově limitovaných úloh (Pro chlapce je značně obtížné zpracovat čtený text a převést jej do vlastní písemné podoby, nedoporučuji proto při diktátech užívat tzv. doplňovačky, ale spíše Tomášovi diktát zkrátit, či diktovat ob větu.) - speciálně pedagogickou péči mimo vyučování. Dále doporučuji neurologické vyšetření pro posouzení hypotézy organicity. V Praze dne ……. Mgr. XY, psycholožka
DĚKUJI ZA POZORNOST