Vyhodnocení dopravní nehodovosti v ČR a ve Zlínském kraji za rok 2017 kpt. Bc. Tomáš Horsák 31.12.2018
Rok 2017 – dopravní nehody v celé ČR Základní čísla celkem nehod 103 821 usmrceno osob 502 těžce zraněno osob 2 339 lehce zraněno osob 24 740 odhadnutá hmotná škoda 6 316,3 mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o 43 osob tj. o 7,9 % počet těžce zraněných o 241 osob tj. o 9,3 % Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet lehce zraněných o 239 osob tj. o 1,0 % počet nehod o 4 957 nehod tj. o 5,0 % odhad hmotné škody o 512,1 mil. Kč tj. o 8,8 % Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Počet usmrcených osob v krajích za rok 2017 v porovnání s rokem 2016 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Rok 2017 – nejčetnější příčiny DN v ČR Pořadí Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16 901 2. nesprávné otáčení nebo couvání 9 021 3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 8 106 4. jiný druh nesprávné jízdy 7 830 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 741 6. nezvládnutí řízení vozidla 4 774 7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 4 176 8. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 3 990 9. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 3 972 10. vjetí do protisměru 2 738 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Rok 2017 – příčiny tragických DN v ČR Pořadí Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet usmrcených 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 70 2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 65 3. vjetí do protisměru 61 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 47 5. nezvládnutí řízení vozidla 22 6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 7. jiný druh nesprávné jízdy 19 8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 9. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu 18 10. jiný druh nepřiměřené rychlosti 13 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Vývoj počtu usmrcených osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Vývoj počtu těžce zraněných osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Zlínský kraj - dopravní nehodovost v roce 2017 Základní přehled: celkem nehod 4 215 (včetně euroformulářů 5 913 DN) usmrceno osob (do 24. hodin) 24 těžce zraněno osob 167 lehce zraněno osob 1363 odhadnutá hmotná škoda 211 940 tis. Kč nehody pod vlivem alkoholu 243 + 9x drogy Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o - 3 osoby tj. o - 11,1 % počet těžce zraněných o - 23 osob tj. o - 12,1 % nehody pod vlivem alkoholu o - 32 nehod tj. o - 11,6 % odhad hmotné škody o - 11 114 tis. Kč. tj. o - 5,0 % Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet nehod o + 171 nehod tj. o + 4,2 % počet lehce zraněných o + 36 osob tj. o + 2,7 % Zdroj: IS KEP Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Dopravní nehody v roce 2017 – usmrcené osoby usmrcené osoby dle účastníků na jednotlivých ÚO útvar řidič OA řidič NA motocyklista cyklista spolujezdec chodec CELKEM % podíl KM - - 1 - 2 4 16,7 % UH 5 20,8 % ZL 3 6 25,0 % VS 9 37,5 % 7 24 porovnání s 2016 - 8 - 2 + 3 + 2 + 4 - 3 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Dopravní nehody v roce 2017 – zavinění, vývoj počtu DN dopravní nehody podle zavinění útvar řidičem motorového vozidla / usmrceno řidičem nemotorizovaného vozidla / usmrceno z toho dětmi chodcem lesní zvěř, zvíře závada komunikace technická závad jiné zavinění jiným účastníkem KM 486 / 4 40 / 0 3 / 0 7 / 0 5 / 0 192 3 2 UH 766 / 5 56 / 0 4 / 0 233 1 ZL 1061 / 5 68 / 1 23 / 0 10 / 0 361 5 10 VS 695 / 8 46 / 1 14 / 0 113 12 CELKEM 3008 / 22 210 / 2 16 / 0 49 / 0 24 / 0 899 11 6 18 14 porovnání s 2016 - 15 / 0 - 42 / -3 + 4 / 0 + 7 / 0 + 208 + 4 + 2 + 5 (5913 DN včetně euroformulářů) Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Usmrcené osoby Česká republika rok 2017 Zdroj: IS KEP Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Nehody se zraněním a smrtelné DN Nehody se zraněním v rámci ČR Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
usmrcené osoby dle účastníků Rozbor DN se smrtelným zraněním - 2017 v obci mimo obec 8 16 33,3% 66,7% příčina usmrceno osob rychlost 14 58,3 % nesprávný způsob jízdy 1 4,2 % přednost 6 25,0 % předjíždění 3 12,5 % usmrceno muž žena 17 7 70,8% 29,2 % usmrcené osoby dle účastníků celkem % poškozený podezřelý chodec 7 29,2 % - řidič OA 5 20,8 % 1 4 cyklista 3 12,5 % 2 spolujezdec 16,7 % motorkář 20,8 % řidič NA druh komunikace usmrceno osob dálnice 1 4,2 % sil. I. třídy 11 45,8 % sil. II. třídy 6 25,0 % sil. III. třídy 4 16,7 % místní komunikace 2 8,3 % Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Počty nehod na jednotlivých komunikacích dálnice – 24 nehod silnice I. třídy – 866 nehod silnice II. třídy – 814 nehod silnice III. třídy – 789 nehod místní komunikace – 1596 nehod účelové komunikace – 116 nehod Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Místní komunikace – odpovědnost vlastníka Vlastníkem místních komunikací je obec (město), pokud se komunikace nacházejí na jejím území. Vlastník místní komunikace nebo chodníku (MK IV. třídy) odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti komunikace, schůdnosti chodníku nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit (§ 27 odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Závadou ve schůdnosti rozumí zákon o pozemních komunikacích takovou změnu ve sjízdnosti (schůdnosti) pozemní komunikace, kterou nemůže řidič (chodec) předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace a povětrnostním situacím a jejich důsledkům. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Veřejné osvětlení – rizikové faktory osvětlování pozemních komunikací • Realizace veřejného osvětlení bez odpovídajících výpočtů, v rozporu s příslušnými technickými předpisy. • Návrh soustavy veřejného osvětlení bez základní znalosti dopravního prostoru (intenzity dopravy, zatřídění komunikace atd.). • V rámci „rekonstrukce“ veřejného osvětlení bývají nahrazována světelně technicky vyhovující svítidla za svítidla nevyhovující. • Neodborně realizované bezpečnostní osvětlení přechodů: - špatná geometrie umístění svítidel, - nedostatečně nasvětlené nástupní plochy přechodu, - nevhodný typ svítidla, - přesvětlené přechody, není nasvětlena adaptační zóna. • Nejednotné osvětlení typově shodných situací. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Veřejné osvětlení – rizikové faktory osvětlování pozemních komunikací • Doba rozsvěcování a zhasínání veřejného osvětlení. • Druhotné zdroje osvětlení dopravního prostoru. • Nerovnoměrnost osvětlení (zrakové podmínky – např. opakující se jasné a tmavé skvrny na pozemní komunikaci). Intenzita osvětlení postupně klesá se vzdáleností od zdroje světla. Možnost rozpoznání chodce je výrazně ovlivněna místem, kde se chodec nachází. • Osvětlení omezené jen na vozovku, které není schopno odhalit bezprostřední okolí komunikace a ukázat účastníky provozu na krajnici (chodníky, cyklistické stezky, parkování vozidel….). Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Veřejné osvětlení – nesprávné řešení Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Veřejné osvětlení – nesprávné řešení Neodborné osvětlení přechodu pro chodce v intravilánu bez adaptační zóny s doplňujícím prvkem led diod v komunikaci. Oprava osvětlení totožného přechodu pro chodce v intravilánu dle ČSN EN 13201 – 01 až 03, TP 15 dodatek č.1. Při realizaci vypnut doplňující prvek led diod v komunikaci. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Veřejné osvětlení – náležitosti dokumentace k realizaci • Vymezení posuzovaného prostoru – přesné stanovení světelné situace pro daný prostor včetně třídy osvětlení řešeného prostoru. • Výběr parametrů osvětlení - určení třídy osvětlení a intenzity osvětlení pro osvětlované prostory například: - samostatně komunikace, chodníky, jiný přidružený prostor (přechod pro chodce, stání bus, tramvajový pás atd.) každý z těchto prostorů má jiné požadavky na intenzitu osvětlované plochy, včetně oslnění. Nelze správně osvětlit jen jeden z řešených prostorů. • Výpočet osvětlovaných ploch, který jednoznačně stanoví intenzitu osvětlení pro celou světelnou scénu. • Konkrétní typ svítidla a světelného zdroje. • Ke kolaudačnímu řízení musí být doloženo, že osvětlované prostory splňují vypočtené a projektované hodnoty osvětlení. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Doporučená opatření pro zlepšení kvality veřejného osvětlení 1. Každý osvětlovaný prostor pozemní komunikace je jiný, proto se musí řešit individuálně k daným okolním podmínkám. 2. Každý projekt veřejného osvětlení (nasvětlení přechodu pro chodce) řešit individuálně výpočtem, včetně okolní světelné scény a intenzitu osvětlení navrhovat tak, aby byla rovnoměrně rozložena do jednotlivých prostorů komunikace. 3. Při zpracování projektové dokumentace je nutné doložit výpočet osvětlení dle ČSN EN 13201-3. 4. Důsledně posuzovat vliv druhotných zdrojů osvětlení dopravního prostoru (osvětlené nebo svítíc reklamní zařízení apod.). 5. Kvalitní osvětlení dopravního prostředí musí respektovat i pohyb zranitelných účastníků silničního provozu, především chodců – dětí a seniorů, doba bez denního světla v zimních měsících nastupuje již v pozdním odpoledni. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Doporučená opatření pro zlepšení kvality veřejného osvětlení 6. Osvětlovat dopravní prostor účelně, zachovávat přiměřený kontrast s ohledem na zrakovou pohodu řidiče i ostatních účastníků silničního provozu. 7. Veškeré změny v osvětlování dopravního prostoru by měly být předem vypočteny – respektive navrženy tak, aby splňovaly základní požadavky norem a technických předpisů. 8. Neužívat světelné diody v přechodech pro chodce - odpoutávají pozornost řidiče zejména v noci (LED diody oslňují oko vnímá přechod a ne okolí). 9. Základní pravidlo pro přisvětlování přechodů pro chodce zní: „Osvětlovat chodce nikoliv přechod“. 10. Současně s přisvětlením přechodu vždy veřejným osvětlením osvětlovat komunikaci před i za přechodem. Stav veřejného osvětlení má výrazný vliv na bezpečnost silničního provozu. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018
Priority Policie ČR na rok 2018 Plynulý dálniční provoz – dohled nad dodržováním pravidel provozu na dálnici, zejména se zaměření na jízdu v jízdních pruzích, zákaz předjíždění a rizikový způsob jízdy v rámci rekonstruovaných nebo opravovaných úseků dálnic. Zranitelní účastníci silničního provozu (motorkáři, cyklisté, chodci) – dohled nad dodržováním pravidel, preventivní akce ve vztahu k jejich zviditelňování v silničním provozu, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování na pozemních komunikacích. Bezpečný dopravní prostor – posuzování míst tragických dopravních nehod a navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Kontrola stavu, opodstatněnosti a správnosti dopravního značení jako součást každodenního výkonu služby. Kontrola užitkových vozidel – provádění technických silničních kontrol a kontrol dodržování podmínek přepravy zboží a osob na pozemních komunikacích. Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – zaměření dohledu nad silničním provozem na porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod (nesprávný způsob jízdy, nevěnování se řízení, nedodržování dovolené rychlosti, nedodržování zákazu požívání alkoholu a jiných návykových látek řidiči vozidel apod.). Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018
Děkuji za pozornost