Vyhodnocení dopravní nehodovosti v ČR a ve Zlínském kraji za rok 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Statistika dopravních nehod
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Hradec Králové, 17. září O projektu Gentleman silnic 02 Historie Od prosince 2004 ve spolupráci s Policií ČR Jako první byl oceněn Jiří Lukáč z.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
I. Rok 2008 Celkem dopravních nehod Zjištěný alkohol DN s hmotnou škodou DN se zraněním alkohol a DN hmotná škoda4 918 alkohol.
Úvod do pozemních komunikací
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Dopravní nehodovost za pololetí roku 2011.
Vývoj dopravní nehodovosti v ČR za rok 2014 plk. Ing. Jindřich Rybka, BA.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
1. pololetí 2010 Statistika nehodovosti v silničním provozu na území České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 19. července 2010.
Letní prázdniny alkohol, drogy v silničním provozu.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Tisková konference dopravní nehodovost a technický stav vozidel plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
Letní prázdniny motocyklisté
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Nehodovost na okrese ZNOJMO
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Prázdniny bezpečnější
ROK 2011 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích České republiky Připravil: pplk. Petr Sobotka PRAHA 12. ledna 2012.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
ROK 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Krajské ředitelství policie hl. m
Statistika nehodovosti na území hl. m. Prahy v roce 2012
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK 2012
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Vyhodnocení dopravní nehodovosti v ČR a ve Zlínském kraji za rok 2017 kpt. Bc. Tomáš Horsák 31.12.2018

Rok 2017 – dopravní nehody v celé ČR Základní čísla celkem nehod 103 821 usmrceno osob 502 těžce zraněno osob 2 339 lehce zraněno osob 24 740 odhadnutá hmotná škoda 6 316,3 mil. Kč   Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o 43 osob tj. o 7,9 % počet těžce zraněných o 241 osob tj. o 9,3 % Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet lehce zraněných o 239 osob tj. o 1,0 % počet nehod o 4 957 nehod tj. o 5,0 % odhad hmotné škody o 512,1 mil. Kč tj. o 8,8 % Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Počet usmrcených osob v krajích za rok 2017 v porovnání s rokem 2016 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Rok 2017 – nejčetnější příčiny DN v ČR Pořadí Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16 901 2. nesprávné otáčení nebo couvání 9 021 3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 8 106 4. jiný druh nesprávné jízdy 7 830 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 741 6. nezvládnutí řízení vozidla 4 774 7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 4 176 8. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 3 990 9. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 3 972 10. vjetí do protisměru 2 738 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Rok 2017 – příčiny tragických DN v ČR Pořadí Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet usmrcených 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 70 2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 65 3. vjetí do protisměru 61 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 47 5. nezvládnutí řízení vozidla 22 6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 7. jiný druh nesprávné jízdy 19 8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 9. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu 18 10. jiný druh nepřiměřené rychlosti 13 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Vývoj počtu usmrcených osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Vývoj počtu těžce zraněných osob ve vztahu k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Zlínský kraj - dopravní nehodovost v roce 2017 Základní přehled: celkem nehod 4 215 (včetně euroformulářů 5 913 DN) usmrceno osob (do 24. hodin) 24 těžce zraněno osob 167 lehce zraněno osob 1363 odhadnutá hmotná škoda 211 940 tis. Kč nehody pod vlivem alkoholu 243 + 9x drogy   Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o - 3 osoby tj. o - 11,1 % počet těžce zraněných o - 23 osob tj. o - 12,1 % nehody pod vlivem alkoholu o - 32 nehod tj. o - 11,6 % odhad hmotné škody o - 11 114 tis. Kč. tj. o - 5,0 % Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet nehod o + 171 nehod tj. o + 4,2 % počet lehce zraněných o + 36 osob tj. o + 2,7 % Zdroj: IS KEP Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Dopravní nehody v roce 2017 – usmrcené osoby usmrcené osoby dle účastníků na jednotlivých ÚO útvar řidič OA řidič NA motocyklista cyklista spolujezdec chodec CELKEM % podíl KM  - - 1 -  2 4 16,7 % UH 5 20,8 % ZL 3 6 25,0 % VS 9 37,5 % 7 24 porovnání s 2016 - 8 - 2 + 3 + 2 + 4 - 3 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Dopravní nehody v roce 2017 – zavinění, vývoj počtu DN dopravní nehody podle zavinění útvar řidičem motorového vozidla / usmrceno řidičem nemotorizovaného vozidla / usmrceno z toho dětmi chodcem lesní zvěř, zvíře závada komunikace technická závad jiné zavinění jiným účastníkem KM 486 / 4 40 / 0 3 / 0 7 / 0 5 / 0 192 3 2 UH 766 / 5 56 / 0 4 / 0 233 1 ZL 1061 / 5 68 / 1 23 / 0 10 / 0 361 5 10 VS 695 / 8 46 / 1 14 / 0 113 12 CELKEM 3008 / 22 210 / 2 16 / 0 49 / 0 24 / 0 899 11 6 18 14 porovnání s 2016 - 15 / 0 - 42 / -3 + 4 / 0 + 7 / 0 + 208 + 4 + 2 + 5 (5913 DN včetně euroformulářů) Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Usmrcené osoby Česká republika rok 2017 Zdroj: IS KEP Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Nehody se zraněním a smrtelné DN Nehody se zraněním v rámci ČR Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

usmrcené osoby dle účastníků Rozbor DN se smrtelným zraněním - 2017 v obci mimo obec 8 16 33,3% 66,7% příčina usmrceno osob rychlost 14 58,3 %  nesprávný způsob jízdy 1 4,2 % přednost 6 25,0 % předjíždění 3 12,5 % usmrceno muž žena 17 7 70,8% 29,2 % usmrcené osoby dle účastníků   celkem  % poškozený podezřelý chodec 7 29,2 % - řidič OA 5 20,8 %  1 4 cyklista 3 12,5 % 2 spolujezdec 16,7 % motorkář 20,8 % řidič NA druh komunikace usmrceno osob dálnice 1 4,2 %  sil. I. třídy 11  45,8 % sil. II. třídy 6 25,0 % sil. III. třídy 4 16,7 %  místní komunikace 2  8,3 % Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Počty nehod na jednotlivých komunikacích dálnice – 24 nehod silnice I. třídy – 866 nehod silnice II. třídy – 814 nehod silnice III. třídy – 789 nehod místní komunikace – 1596 nehod účelové komunikace – 116 nehod Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Místní komunikace – odpovědnost vlastníka Vlastníkem místních komunikací je obec (město), pokud se komunikace nacházejí na jejím území. Vlastník místní komunikace nebo chodníku (MK IV. třídy) odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti komunikace, schůdnosti chodníku nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit (§ 27 odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Závadou ve schůdnosti rozumí zákon o pozemních komunikacích takovou změnu ve sjízdnosti (schůdnosti) pozemní komunikace, kterou nemůže řidič (chodec) předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace a povětrnostním situacím a jejich důsledkům. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Veřejné osvětlení – rizikové faktory osvětlování pozemních komunikací • Realizace veřejného osvětlení bez odpovídajících výpočtů, v rozporu s příslušnými technickými předpisy. • Návrh soustavy veřejného osvětlení bez základní znalosti dopravního prostoru (intenzity dopravy, zatřídění komunikace atd.). • V rámci „rekonstrukce“ veřejného osvětlení bývají nahrazována světelně technicky vyhovující svítidla za svítidla nevyhovující. • Neodborně realizované bezpečnostní osvětlení přechodů: - špatná geometrie umístění svítidel, - nedostatečně nasvětlené nástupní plochy přechodu, - nevhodný typ svítidla, - přesvětlené přechody, není nasvětlena adaptační zóna. • Nejednotné osvětlení typově shodných situací. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Veřejné osvětlení – rizikové faktory osvětlování pozemních komunikací • Doba rozsvěcování a zhasínání veřejného osvětlení. • Druhotné zdroje osvětlení dopravního prostoru. • Nerovnoměrnost osvětlení (zrakové podmínky – např. opakující se jasné a tmavé skvrny na pozemní komunikaci). Intenzita osvětlení postupně klesá se vzdáleností od zdroje světla. Možnost rozpoznání chodce je výrazně ovlivněna místem, kde se chodec nachází. • Osvětlení omezené jen na vozovku, které není schopno odhalit bezprostřední okolí komunikace a ukázat účastníky provozu na krajnici (chodníky, cyklistické stezky, parkování vozidel….). Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Veřejné osvětlení – nesprávné řešení Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Veřejné osvětlení – nesprávné řešení Neodborné osvětlení přechodu pro chodce v intravilánu bez adaptační zóny s doplňujícím prvkem led diod v komunikaci. Oprava osvětlení totožného přechodu pro chodce v intravilánu dle ČSN EN 13201 – 01 až 03, TP 15 dodatek č.1. Při realizaci vypnut doplňující prvek led diod v komunikaci. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Veřejné osvětlení – náležitosti dokumentace k realizaci • Vymezení posuzovaného prostoru – přesné stanovení světelné situace pro daný prostor včetně třídy osvětlení řešeného prostoru. • Výběr parametrů osvětlení - určení třídy osvětlení a intenzity osvětlení pro osvětlované prostory například: - samostatně komunikace, chodníky, jiný přidružený prostor (přechod pro chodce, stání bus, tramvajový pás atd.) každý z těchto prostorů má jiné požadavky na intenzitu osvětlované plochy, včetně oslnění. Nelze správně osvětlit jen jeden z řešených prostorů. • Výpočet osvětlovaných ploch, který jednoznačně stanoví intenzitu osvětlení pro celou světelnou scénu. • Konkrétní typ svítidla a světelného zdroje. • Ke kolaudačnímu řízení musí být doloženo, že osvětlované prostory splňují vypočtené a projektované hodnoty osvětlení. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Doporučená opatření pro zlepšení kvality veřejného osvětlení 1. Každý osvětlovaný prostor pozemní komunikace je jiný, proto se musí řešit individuálně k daným okolním podmínkám. 2. Každý projekt veřejného osvětlení (nasvětlení přechodu pro chodce) řešit individuálně výpočtem, včetně okolní světelné scény a intenzitu osvětlení navrhovat tak, aby byla rovnoměrně rozložena do jednotlivých prostorů komunikace. 3. Při zpracování projektové dokumentace je nutné doložit výpočet osvětlení dle ČSN EN 13201-3. 4. Důsledně posuzovat vliv druhotných zdrojů osvětlení dopravního prostoru (osvětlené nebo svítíc reklamní zařízení apod.). 5. Kvalitní osvětlení dopravního prostředí musí respektovat i pohyb zranitelných účastníků silničního provozu, především chodců – dětí a seniorů, doba bez denního světla v zimních měsících nastupuje již v pozdním odpoledni. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Doporučená opatření pro zlepšení kvality veřejného osvětlení 6. Osvětlovat dopravní prostor účelně, zachovávat přiměřený kontrast s ohledem na zrakovou pohodu řidiče i ostatních účastníků silničního provozu. 7. Veškeré změny v osvětlování dopravního prostoru by měly být předem vypočteny – respektive navrženy tak, aby splňovaly základní požadavky norem a technických předpisů. 8. Neužívat světelné diody v přechodech pro chodce - odpoutávají pozornost řidiče zejména v noci (LED diody oslňují oko vnímá přechod a ne okolí). 9. Základní pravidlo pro přisvětlování přechodů pro chodce zní: „Osvětlovat chodce nikoliv přechod“. 10. Současně s přisvětlením přechodu vždy veřejným osvětlením osvětlovat komunikaci před i za přechodem. Stav veřejného osvětlení má výrazný vliv na bezpečnost silničního provozu. Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 v ČR 31.12.2018

Priority Policie ČR na rok 2018 Plynulý dálniční provoz – dohled nad dodržováním pravidel provozu na dálnici, zejména se zaměření na jízdu v jízdních pruzích, zákaz předjíždění a rizikový způsob jízdy v rámci rekonstruovaných nebo opravovaných úseků dálnic. Zranitelní účastníci silničního provozu (motorkáři, cyklisté, chodci) – dohled nad dodržováním pravidel, preventivní akce ve vztahu k jejich zviditelňování v silničním provozu, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování na pozemních komunikacích. Bezpečný dopravní prostor – posuzování míst tragických dopravních nehod a navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Kontrola stavu, opodstatněnosti a správnosti dopravního značení jako součást každodenního výkonu služby. Kontrola užitkových vozidel – provádění technických silničních kontrol a kontrol dodržování podmínek přepravy zboží a osob na pozemních komunikacích. Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – zaměření dohledu nad silničním provozem na porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod (nesprávný způsob jízdy, nevěnování se řízení, nedodržování dovolené rychlosti, nedodržování zákazu požívání alkoholu a jiných návykových látek řidiči vozidel apod.). Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2017 ve Zlínském kraji 31.12.2018

Děkuji za pozornost